Visa fram däcket !

pottan; sa:
[...] dessa cyklister som skymda av bilarna dundrar förbi mot rött.
Mina två favorithatarkategorier är just dessa + bilister som lyckas stanna med sin bil i en korsning/övergångsställe.

Måste bara skriva om det som hände mig när jag cyklade hem idag. Jag vinkade fram en bilist idag för att denne skulle köra före mig (högersväng framför mig då jag kom på parallell cykelväg). Och bilisten gasar på - det har aldrig hänt förut!

Istället har jag blivit van att behöva sätta ner foten för att få bilisten att förstå att denne ska köra före mig. Själv gasar jag alltid (på cykeln) när en bil stannar för mig, tycker inte det borde vara så svårt för en bilist att hitta gaspedalen, fast det är klart, andelen oförutsägbara cyklister är ju som sagt större än andelen oförutsägbara bilister, så helt fel agerat av bilisten som inte gasar är det ju inte...

Appropå att bilister inte skulle stanna för cyklister.
 
Osynligt hundkoppel

Där jag råkar bo har det tyvärr blivit populärt bland hundägare, med ett väldans långt och så gott som osynligt (asfaltgrå vajer ?) upprullningsbart koppel.

Vad ska man göra när man för sent upptäcker att det går en vajer mellan en hund inne i skogen på ena sidan av cykelbanan och hundägaren på andra sidan cykelbanan ?. Gäller principen att sikta på något billigt, eller ... ?

Per Brune
 
utan bilen fungerar staden

Javisst, klart att du har rätt - och med de viktiga undantagen. En enstaka bil gör igen skada, särskilt inte om de få bilar som egentligen behövs går på el och i max 30. Det är mängderna, mentaliteten, och bilismen som förstörande kraft i samhället som kan få en att bli arg.

Ett problem är att vi har fått en sådan låsning, ekonomisk (bl.a. nerlagt kapital, bebyggelsestruktur) och socialt (prestige på spel naturligtvis, och alla som lärt sig att resa=bil) att det är svårt att byta. Fastän bilismen troligen är den *sämsta* trafiklösningen i de flesta stadsmiljöer kan det nog vara en, hm, utmaning att ersätta den med något bättre.

Man får ta vara på varje liten seger! Det är därför jag är för separata vägar ibland (men bara om de är väldesignade, nog breda, en tydlig del av vägen (med bra lösningar i korsningar som ex färgad gatsten), och har en god underhållsbudget) eftersom de kan öka den upplevda säkerheten och den reella sinnesfriden och därmed antalet cyklister, trots att de när målet (en i princip bilfri stad naturligtvis) är nått inte behövs.

Det finns många sätt att jobba på. Ett jag gillar är et på mikronivå: alltid finns det någon av släkt och vänner som skulle må bra av att bli mer cyklist och mindre bilist? Kanske hjälpa att rusta/välja cykeln, kanske göra sällskap med någon nykonverterad arbetskamrat ... Tillsammans är vi starka! Cyklister i världen förenen eder :) Sprid cyklismens glädje där du verkar :)
 
det finns bilister och det finns bilister...det finn cyklister och det finns cyklister...vill säger,kör inte över alla på ett och samma sätt!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.