Nån som testat Klättermusen Loride

Ser absolut trevlig ut och påminner om första generationens Einride som är en favorit där jag slitit ut två jackor genom flitig användning.

Jag köpte istället för en månad sedan tredje generationen Einride på rean. Lite synd att de skippat det nästan vattentäta blixtlåset framtill annars är modellen utmärkt med en större och bättre huva som jag får plats med hjälm under.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har själv en Bilskirner (inte kvar i sortimentet men det är en lite kortare modell av Rimfaxe) som jag använder till det mesta, från slalom, via långfärdsskridskor, på fjället till cykelpendling på vintern. Världens bästa jacka. Så materialet vet jag är bra. Tror jag måste slå till.

Attraktivt pris jämfört med ordinarie pris ja. Vetefan annars. 1600 är hyfsat med pengar för en bomullsjacka ändå.

Äh jag slår till.

Jag har provat den. Fin jacka, men tyget är tunt, väldigt mycket lättare än den Etaproof som sitter i de andra bomullsjackorna som nämns här. Jag tyckte den kändes lite klen.

Måste instämma med tidigare talare. Det är nog en riktig sommarjacka. Har ett par loride shorts som är gjorda i samma etadry och materialet är mycket tunt. Skönt på sommaren men tål nog inte speciellt mycket slitage jämfört med det mycket rejälare etaproof.

Den här kommit nu. Känns väldigt tunn, gissar att den blir perfekt för promenader och jobbcykelpendling på sommaren. Rymmer dock en tjockare tröja under så skulle säkert funka även vintertid om jag är i situationer där behovet av er hållbart yttertyg är väldigt lågt. Även där promenader, skidturen med barnen etc.

Jag är intresserad av Loride men funderar på storleken. Infon på deras hemsida gör att jag tolkar jackan som ganska slimmad, stämmer det? Vilken storlek har ni, och eran längd och vikt? Jag är 182cm och väger drygt 86kg och försöker ta reda på om M eller L blir rätt?

Jag är 182 och väger 95 och kan lätt ha L med varma tröjor under. Här med underställ, ulltröja och ullväst under.
0b5e6e33a96be1e44ff256ebbaf1235e.jpg

Jag är 182 och väger 95 och kan lätt ha L med varma tröjor under. Här med underställ, ulltröja och ullväst under.
0b5e6e33a96be1e44ff256ebbaf1235e.jpg

Tack för svar. Den är rätt så rymlig i verkligheten då tolkar jag det som. Hemsidan säger M=48, L=50. Vanligt i jackvärlden brukar vara M=48-50 L=52-54. Har jämfört plaggets bröstmått med andra jackor jag har och tycker också att siffrorna Klättermusen anger låter som ett slimmat plagg.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips