Äntligen Trangia webshop

Det är nog inte bara "de flesta av deras produkter" - det finns nog allt de har i sin artikelnummerkatalog för närvarande. Inklusive en hel del saker som aldrig synts till i varken fysiska eller nätbaserade svenska återförsäljares utbud. Titta t.ex. på vad som finns under rubrikerna Tillbehör respektive Reservdelar...

Jag undrar vilken försvarsmakt som hade beställt bränsleflaskor - i grönt? Hade det bara varit en modenyck med möpgrön plast så hade jag kanske förstått det, men då hade säkerhetskorken säkerligen fortsatt att ha sitt röda vred överst. Men dessa har en helt svart säkerhetskork - en onödigt dyr modifikation om det bara vore möpmode man ville tillfredställa…

Längst ner i Reservdelslistningen hittar man den tomma multifuelbrännarhållaren som gör att ett montage av en Polaris blir så enkel. En värdig KAP-arvinge byggs lätt med den...

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det brukar bli dyrt att handla direkt från tillverkaren. Man tror det ska vara billigare, men de vill inte konkurrera med sina återförsäljare. Och det är väl begripligt.

Rätt saftigt pris på gasolbrännaren tycker jag.
Det är nog helt avsiktligt, inte konkurrera med den ordinarie handeln. Det här är nog endast avsett att vara en service för kunder som inte kan få tag i prylarna på annat sätt. Jag vet många i USA som måst vända sig till Kanada för att få tag i vissa (vanliga) Trangiaprodukter eftersom deras normala generalagent helt enkelt inte tar in grejen i fråga till USA. Likadant är det med Storbritannien där generalagenturen helt vägrar att föra t.ex. kittelstödet - jag har nog exporterat fyra stycken dit till 'desperata' köpare...

Det är nog helt avsiktligt, inte konkurrera med den ordinarie handeln. .

Jag har köpt 6 st olika böcker på fysiska butiker som Naturkompaniet från Calazo. När jag sedan varit på Vildmarksmässan, numera Explore i Älvsjö har Calazo sålt dessa böcker till 50-100 lägre pris än jag betalt i butiken. Gissningsvis butikens pålägg (=förtjänst) som det var i mässrabatt. För mig är det lite som att slå undan fötterna för deras återförsäljare. Men nu har jag slutat åka till mässan i Älvsjö och så tillkommer dessutom resekostnader + entré så jag fortsätter handa Calazos böcker i någon butik där jag bor, om det nu kommer någon ny bok jag är intresserad av.

Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips