Lantmäteriets priser

Re: NGI

tobbedj; sa:
Angående nationella databaser: Kolla länkarna
http://www.eurogeographics.org/eng/documents/ref_data_ver101_part_A.pdf
och
http://www.eurogeographics.org/eng/documents/ref_data_ver101_part_B.pdf

Visserligen baserade på enkätundersökningar från 2003, men sannolikt det mest heltäckande som går att få tag i någorlunda enkelt.

/tobbe

Intressant. Det illustrerar vilka varierande byråkratiska traditioner Europas länder har - och vilket utrymme för samarbete och harmonisering som finns.

Jag undrar dock om inte enkäten kan ha varit svårtolkad och ha blivit missförstådd. Förmodligen gick den ut enbart på engelska vilket inte väcker någon större entusiasm i de djupa tjänstemannaleden på många håll.

Efterbearbetning av enskilda länder hade nog kunnat ge mycket kompletterande upplysningar, där svarandena avstått för att de inte tyckte att deras nationella upplägg kunde infogas i enkätens struktur. Så förefaller ju Belgiens Institut Géographique National (jag bor i Walloniet :)) fallera på en mängd områden. Faktiskt är det så att man på den nationella topokartan 1:50 000 inte anger höjdkurvor över Flandern, dvs norra delen av landet. Det är så platt att det vore meningslöst.

Nog har Belgien en vägdatabas. Navteq och Teleatlas har fått med varenda liten grusväg, täckningen är lika bra som i Sverige. Det har de inte rekognoscerat själva.

Fastighetsdatabaserna kan ligga på kommunal nivå.

Kanske kunde man ha slutit sig till att en viss typ av databas föreligger även om svaret varit negativt eller ej avgivits.
 
Fastighetsdata

Jo, det ser ju litet grått och tråkigt ut för Belgiens del avseende fastighetsdata.

Jag vet inte riktigt vilken grundprincip för fastighetsregistrering som gäller i just Belgien, men runt om i världen finns olika sätt att säkra ägande av fast egendom.

I USA används, om jag inte minns fel, något som kallas "ownership by insurance", dvs försäkringsbolagen svarar för registrering av de fastigheter de försäkrat. Att få konkurrerande bolag att enas om ett gemensamt nationellt system för registrering av fastigheter är nog inte det lättaste.

Utsidan är inte rätt forum för att redogöra för skillnaderna i de olika synsätten på fastighetsregister, men den som är intresserad av att fördjupa sig får här två litteraturtips:

"Land Registration and Cadastral Systems", Gerhard Larsson, 1996, ISBN 0-582-08952-2

"Land Administration", Peter Dale & John McLaughlin, 1999, ISBN 0-19-823390-6
[Ändrat av tobbedj 2005-05-25 kl 08:47]
 
Jag var lite för trött i går kväll. Registreringen av fastighetsinnehav i de länder som använder Code Napoléon (Frankrike och Belgien, kanske fler) sköts i första hand av les Notaires. Dessa gamla herrar, varav jag mött ett antal, framstår som inkarnationen av bordeaux och gåslever. De är ofta mer hemma i 1800-talet än i tvåtusentalet, så förmodligen finns ingen nationell databas över aktuella ägare.

Däremot är fastigheternas belägenhet och gränser förmodligen registrerade i åtminstone regionala databaser. Den belgiska topokartan 1:10 000 upptar också fastighetsgränser, samtidigt som den är den mest detaljrika topografiska kartan. Det innebär inte att den topografiska databasen för digital kartframställning ligger i den skalan, där tror jag snarare det är 1:50 000 som gäller, liksom i ett antal andra länder (tror jag likaledes).
 
Kartex, RIK, OziExplorer

olhe; sa:
Till sist vill jag påpeka att det måste vara fullständigt vettlöst att man först säljer de svenska kartorna i ett "hemligt" format RIK som endast kan läsas i Kartex och sedan ta betalt en gång till i form av licensavgifter om man vill använda kartorna i något annat program som t ex Ozi eller Fugawi. Att använda kartorna i ett bildredigeringsprogram som t ex Photoshop är överhuvudtaget inte att tänka på om man inte nöjer sig med en begränsad skärmdump. På gränsen (läs över) till myndighetsmissbruk!

I början tillät man en export på ca 10 MB från Kartex till något allmänt format som t ex TIF, men detta har man sedan flera år tagit bort. Har aldrig fått någon förklaring till varför? Luktar monopolmissbruk!

Tack och lov verkar det nu som om RIK formatet är knäckt så att man i alla fall i fortsättningen kan slippa denna obefogade begränsning. Har jag köpt en karta måste jag väl kunna få använda den precis som vilken bild som helst tillsammans med de program jag själv önskar och inte bara i ett mycket rudimentärt program som Kartex som dessutom uppgraderas lika ofta som …..? d v s nästan aldrig.

De GPS:er som var moderna för 3-4 år sedan är fortfarande inte implementerade i Kartex och en storsäljare sedan nästan ett och ett halvt år sedan som Garmin 60-serien finns naturligtvis inte med. USB gränssnitt skall vi inte ens tala om, men Lantmäteriet tillåter endast visning av kartorna i detta fantastiska program, Kartex……………..! Snacka om monopol, myndighetsmissbruk och arrogans mot kunderna.

Torbjörn, har du funderat något ang Lantmäteriets syn på RIK formatet, Kartex kontra Ozi, Fugawi mm som du lovade att återkomma med.

Håller stenhårt fast i Kartex 3.05 versionen så jag kan spara om bitar av RIK kartorna till TIF för att använda i Oziexplorer vilket är överlägsen Kartex i GPS kompetens. Kartex änväder jag dock för utskrifter vilket funkar bättre än i OziExplorer.

/Anders
 
Re: Kartex, RIK, OziExplorer

ajn; sa:
Torbjörn, har du funderat något ang Lantmäteriets syn på RIK formatet, Kartex kontra Ozi, Fugawi mm som du lovade att återkomma med.

Håller stenhårt fast i Kartex 3.05 versionen så jag kan spara om bitar av RIK kartorna till TIF för att använda i Oziexplorer vilket är överlägsen Kartex i GPS kompetens. Kartex änväder jag dock för utskrifter vilket funkar bättre än i OziExplorer.

/Anders

Jag kan förstå att nyfikenheten är stor på den studie jag sagt att jag ska genomföra, så jag är väl skyldig att ge en lägesbeskrivning i alla fall:

Jag har ännu inte fått alla de "konsumentpaket" jag sagt mig vilja ha med i min jämförelse. Det kan nog i värsta fall ta någon vecka till innan försändelser har kommit från IGN Frankrike och OS GB. Därefter tar det några dagar att titta igenom produkterna.

Jag har heller inte hunnit träffa alla de utvecklare inom Lantmäteriet som jag vill låta komma till tals (studien handlar för Lantmäteriets del inte bara om Kartex).

Jag håller för närvarande på med en enklare jämförelse mellan programmen Fugawi, OziExplorer och Kartex, och när jag är klar med den kan jag göra färdigt de enkätfrågor jag i en annan tråd bett om hjälp att få besvarade.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=32494

Jag ska också träffa Lantmäteriets marknadsansvarige respektive produktchef för att få deras syn på framtiden för RIK-formatet och Kartex, men första lediga tid som passade oss alla var först nästa vecka.

Ett löfte är ett löfte och jag kommer tillbaka med med en redovisning när jag har hunnit igenom allt material och gjort en sammanställning.

/torbjörn


[Ändrat av tobbedj 2005-05-25 kl 13:46]
 
Prissättning

En annan prissättning på digitala kartor från Lantmäteriet behöver knappast vara en förlust för er. Idag har ju inte många "normala" svenskar råd att köpa tex den digitala Gröna kartan för privat bruk, vilket leder till utbredd piratkopiering...

Om du studerar er försäljningsstatistik på Gröna kartan så skulle jag bli väldigt förvånad om det säljs många till privatpersoner.

Om ni istället sätter ett betydligt lägre pris säg 400-500:- per län så skulle volymfördelarna göra att ni dels får lägre produktionskostnader per skiva och dels att gemene man skulle köpa orginalskivor istället för att kopiera...

MAO sälj tusentals kopior till lågt pris eller några få för högt pris. Det första alternativet gör att vi svenskar blir nöjda med er service, ni tjänar pengar på volym till bra pris och uppfyller kravet på tillgängliga kartor till allmänheten på ett utmärkt sätt...

/Torbjörn
[Ändrat av Tobbe_S 2005-06-08 kl 22:54]
 
Re: Prissättning

Tobbe_S; sa:
Om du studerar er försäljningsstatistik på Gröna kartan så skulle jag bli väldigt förvånad om det säljs många till privatpersoner.

Jag önskar jag kunde göra den jämförelsen, men hyllvaror som CD-sortimentet säljs över disk utan någon registrering av vilken sorts kund som köper.

/torbjörn
 
Videofilmer och kartor

Paul Schlyter skrev i kommentar till artikeln:
Man skulle kunna jämföra med t.ex. videobranschen: köper du en videofilm för privat bruk får du betala nånstans mellan 150 och 250 kr per film i de flesta fall. Dessa filmer får inte visas offentligt eller hyras ut. Men om du är videouthyrare och vill hyra ut videofilmerna blir de genast mycket dyrare - då får du betala ca en tusenlapp per film. Där gäller inte principen "vi måste ta lika mycket betalat av privata såväl som kommersiella köpare för annars blir det för besvärligt".

Jag har missat att svara Paul, men väljer att göra det i denna tråd för att hålla synpunkterna samlade.

Även om en jämförelse mellan videofilmer och kartor kanske haltar litet så kan man säga att principerna för prissättning inte är så olika trots allt.

Den som köper kartdata från Lantmäteriet med syftet att använda det för eget bruk får köpa produkten till ett pris som inte medger vilket nyttjande som helst. Utskrifter och säkerhetskopiering för eget bruk ingår dock i nyttjanderätten.

Ett företag som köper data med syftet att publicera kartmaterial för en bredare krets, eller som tänker utnyttja kartmaterialet för följprodukter avsedda för försäljning, får betala ett högre pris, precis som videouthyraren som använder upphovsrättsskyddat material i sin egen affärsverksamhet.

CD-sortimentet har däremot en enhetlig prissättning för alla kunder, då möjligheterna till användning för följdproduktion i kommersiellt syfte är begränsade.

/torbjörn
 
Jag vill slå ett slag för Pathawy och Touratech-TVTTQV. De används mycket utomlands men inte i Sveige eftersom de inte hanterar RIK.

Pathaway finns numer för både PPC (och Palm). Det är billigare än Fugawi och enligt många betydligt bättre än Fugawi på PDA. Se http://www.pathaway.com

Från TTQV har jag fått beskedet att de inte är villiga att betala (så mycket) för att använda ett proprietärt kartformat som RIK. Länk: http://www.ttqv.com

TTQV har den fördelen att man kan använda många kalibreringspunkter vilket är bra för större kartor på höga latituder.

Med den nuvarande policyn tvingar man utländska turister att också skaffa svensk programvara (utöver originalet) för att använda svenskt kartmaterial. Det avstår de nog från.

En konsekevens som i längden framstår som en avsikt.

Men tysken bör kanske tänka som så, att eftersom att han kanske någon gång kommer att vilja turista i Sverige bör han istället för att skaffa Fugawi på tyska (eller engelska) införskaffa den svenska versionen. PÅ köpet får han ju ett incitament att lära sig svenska.

Vid en genomgång av kartmaterialet förtjänar det att påpekas, att Friluftskartan för Garmin, som är det enda alternativet till Lms produkter, är så undermålig som kartografisk produkt att den knappast är ett alternativ.

Det finns skannade sovjetiska topokartor över bl a Sverige som kan köpas från Tyskland och USA, men de är mycket dyra och dessutom mer och mer inaktuella.
 
Re: Re: Kartex, RIK, OziExplorer

Torbjörn Djuvfeldt skrev den 25 maj:

[/QUOTE]

Jag kan förstå att nyfikenheten är stor på den studie jag sagt att jag ska genomföra, så jag är väl skyldig att ge en lägesbeskrivning i alla fall:

Jag har ännu inte fått alla de "konsumentpaket" jag sagt mig vilja ha med i min jämförelse. Det kan nog i värsta fall ta någon vecka till innan försändelser har kommit från IGN Frankrike och OS GB. Därefter tar det några dagar att titta igenom produkterna.

[/QUOTE]

Någon ny tidplan på gång?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Johan123 Lantmäteriets KSO, enbart A4 utskrifter? Navigering 6
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
eyck Förändringar i Lantmäteriets produktportfölj Navigering 1
Johan123 Karttjänst liknande Lantmäteriets KSO för Finland? Navigering 3
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
bosseiskogen Program för Lantmäteriets öppen data Navigering 0
Tippler Lantmäteriets koordinater Navigering 2
vgurra Någon som prövat Lantmäteriets DGPS-korrektioner via NTRIP med Garmin GPSmap 6X ? Navigering 15
Lmlyset Utskrift av Lantmäteriets kartor Navigering 0
ekis Lantmäteriets RIK och QGIS Navigering 4
swenorth Lantmäteriets terrängkarta Navigering 10
artec Lantmäteriets kartor - Inspire-direktivet Navigering 1
Durras Lantmäteriets fastighetskarta i en Garmin Vista CX? Navigering 4
lindbergf Lantmäteriets vägkarta i Garmin 60csx Navigering 1
strasse Lantmäteriets Stadskarta vs Tätortskarta Navigering 1
avslLM Lantmäteriets kartor Navigering 14
dippen Lantmäteriets RIK-format Navigering 14
Haddock Inlägg i debatten om lantmäteriets prissättning... Navigering 8
bruse Lantmäteriets Gröna karta + Garmin Legend = sant? Navigering 28
niking Lantmäteriets vinst... Navigering 2
Martin Fjäderlätt Studenter får Lantmäteriets kartor på webben! Navigering 30
redtop Version på Lantmäteriets .RIK kartor? Navigering 4
niking Lantmäteriets vinst Navigering 3
niking Lantmäteriets vinst ökar igen! Navigering 31
ALj Lantmäteriets kartor på CD-ROM - vad har hänt? Navigering 18
Lantmäteriets kartor & Microsoft XL Navigering 2
errbe Grymma priser hos LM Navigering 1
PR Var köper man GPS till vettiga priser? Navigering 24
wisher Priser på Garmin Navigering 41
morgan.sandberg GPS priser i Sverige. Navigering 12
buster23 GPS-priser flyttat till Forum "leverantörer" Navigering 0
bertilstenfeldt LMV's priser Navigering 6
Avslutatmedlemskapx Portabla väderstationer, tester och priser Navigering 0
niking Höjda priser från Lntmäteriet Navigering 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.