Karta till Garmin 64 st?

Jag har inte använt min Garmin 64st på några år, men nu tänkte jag börja använda den lite mer och då kommer förstås frågan om lämplig karta upp.

När jag senast använde den lade jag in någon av Örnsätrarns kartor, men nu känner jag att jag vill ha en enkel lösning som täcker hela Sverige. Är det Garmin Friluftskartan TOPO Sverige v6 PRO som gäller i så fall? (Jag vet att man för maximalt bra läsbarhet kan typa om kartan, men i dagsläget vet jag inte om jag orkar hålla på och fippla med det. Jag är som sagt ute efter en enkel lösning)

Köper man då helt enkelt ett minneskort med kartan på eller hur funkar det?

Länk: https://www.cyberphoto.se/outdoor/gps-navigation/kartor/garmin-friluftskartan-topo-sverige-v6-pro

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Openstreetkartorna exvis de i föregående inlägg blir bättre och bättre. Men de är ännu inte lika bra som Garmins i TS fråga. Ofta saknas t ex täta höjdkurvor och en och annan ö och liknande. Å andra sidan finns ibland tätare stignätverk på openstreetkartor.

Kartor på internet går ofta att zooma in ytterligare jämfört med tryckta topografiska kartor och offline kartor. Det verkar gälla även openstreetkartor.

Thure

Ladda ner från Garmin

Du kan ju också ladda ner Garmins karta. Om du har ett minneskort i gps:en (vet inte om det finns i din modell) så ryms det flera andra kartor utan att du behöver byta kort. Köper du ett redan laddat sd-kort så måste du byta kort om du vill använda en annan karta.

Min 66i klarar ett sd-kort på 32 gb och då ryms både Sverige, Norge, Finland och Danmark. Ändå är det mycket plats kvar på kortet.

Har du inte minneskort så tror jag att du kan lagra kartor i din pc och byta karta på hemmaplan om du laddat ner flera kartor.

https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/703483#overview

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips