Vad tänka på vid köp av gaskök?

Att mäta ljud objektivt och absolut ljudtryck är jäkligt svårt och tills för några veckor sedan hade jag tillgång till kalibrerad ljudmätare med A och C-kurva , men just nu hänger jag mellan två jobb och har inte tillgång till detta.

Det står i inlägget med vilken lågstyrka det mättes (dvs lågspetsar knappt syns vid grytkanten på kastrull från trangia 27 - dvs. långt ifrån maxfart), vilket motsvarar ganska normal användning i ekonomifart i uppvärmningen eftersom om man drar på mer så börja man elda för kråkorna

Novan är monterad i trangiaköket eftersom det är där jag tänker använda den i den närmaste tiden framöver - och att vara monterad i tragia är knappast en fördel då överdelen av vindskyddet förstärker en del ljud inom vissa frekvensområden.

Skall ljudet mätas hur den upplevs 'irritationsmässigt' så skall ljudet mätas med A-kurva och för ljudnivå över 80 dB med C-kurva (C-kurvan är ganska rak i frekvensgång så OmniFuel utan gryta hamnade i 'rätt' område ;-) ) - den faciliteten klarar tyvärr inte telefonen....

Hur många pumptag man gjorde är ganska egalt då farten och därmed trycket under munstycket i köket styrs av justermunstyckets strypning där man med olika strypning kan få samma gasflöde även med olika flasktryck, så länge tycket till munstycket är lägre än flasktryck.

Med gasol är det ganska enkelt att koppla in tryckmätare mellan gastuben och köket med div . hårdlödda adaptrar som jag gjort sedan tidigare - men vill inte besudla dom med bensin och fotogen då jag kommer att få skölja och vakumpumpa, sköja igen och vakumpumpa i veckor innan jag fått bort alla rester som gömmer sig, framförallt i manometerns tryckspiral...

När det gäller novan saknar jag adapter för att kunna tryckmäta och skall man mäta andra kök så har man samma bekymmer att hitta adaptrar även för dessa.

Visst skulle man kunna bygga en special bränsleflaska för detta med tryckuttag men detta är en senare historia eftersom man måste tryckprova den med vatten efter ombyggnaden så att man arbetar med acceptabla tryckmarginaler när man gör testerna senare (det betyder minst 1 sådan förstörd bränsleflaska för att se hur mycket sådan flaska tål egentligen - dvs, pumpa upp trycket tills den spricker) - vill inte hamna i en dusch bensin med tragiska följder medans man eldar för att flaskan sprack för att man försvagade den när man gjorde hålet för tryckuttaget... dessvärre är flaskorna i aluminium och svåra (omöjliga?) att hårdlöda, speciellt med dom tunna väggarna de har.

---

Det är inget som hindrar er andra att också göra dessa tester om det är angeläget - en kalibrerad ljudmätare och kamera/videostativ kan man köpa från klas i sjön för runt 800:- + stativ , sedan gäller det att definiera utrymmet man mäter i också (plan mark utomhus, mitt i köket med minst 2 m till väggarna, material i väggarna, ett dödljudämpat rum som man har i studio och mätcenter etc). och hur det skall mätas ovanifrån, på sidan etc.

mao. det är mer än en heldags jobb att utföra även om man har alla prylar hemma !!!

Jag delade med mig resultaten för att jag själv var intresserad av det och kunde mäta upp dessa som gjordes med rimlig insats - resultaten skall ses som indikation och inte som några absolutvärden.
 
Hej arytmica. Jag har provat de flesta sorters kök på marknaden. Skall man på extrema expeditioner långt bort i världen eller i extrem kyla om vintern, tycker jag man skall ha ett bensin eller fotogenkök. Men för oss alla vanliga dödliga har jag kommit fram till att gas är oslagbar eftersom det dels är väldigt enkelt, snabbt, och rent. Själv kommer jag hädanefter bara köra med gas. Vilket kök skall man då välja. Är man gramjägare så tar man ju ett toppmonterat men om dom där sista få grammen inte är så noga så tycker jag att primus gravity easyfuel 2 är det bästa köpet. Detta kök är lågt dvs stabilt, det har en slang till flaskan så du kan lägga den ner när det är kallt, köket är också tyst och har en stor brännare som gör det lätt att laga seriös mat och använda stora stekpannor. Jag har inte vikten framme nu men det är trots allt ett lätt kök. Primus gör genomgående högkvalitativa produkter och är enligt mig marknadsledande både vad gäller kvalitet som inovation och konstruktion. Dom är helt enkelt bäst.
Detta är mina åsikter och det finns säkert flera som inte håller med. Men att släpa runt på ett trangia med gastillsats, det är som att gå tillbaks till 50-talet, då kan du lika väl köpa flanellskjorta, och rygga i tjock bómullsväv och stålram. Nej, precis som när det gäller andra områden så går tekniken framåt, trangia är som en amazon....den var nog bra en gång i tiden men skulle säkert inte sälja så bra idag. Vikten är viktig. Den gör skillnaden mellan en skön vandring och en jobbig. Grammen måste sparas på alla punkter. Fördelen med Gravity, dvs ett kök som står på marken , är att det är lätt att ta med lite folie till vindskydd. Vindskydd är viktig, det ökar effekten mycket när det blåser.

/Gustav
 
Hej arytmica. Jag har provat de flesta sorters kök på marknaden. Skall man på extrema expeditioner långt bort i världen eller i extrem kyla om vintern, tycker jag man skall ha ett bensin eller fotogenkök. Men för oss alla vanliga dödliga har jag kommit fram till att gas är oslagbar eftersom det dels är väldigt enkelt, snabbt, och rent. Själv kommer jag hädanefter bara köra med gas. Vilket kök skall man då välja. Är man gramjägare så tar man ju ett toppmonterat men om dom där sista få grammen inte är så noga så tycker jag att primus gravity easyfuel 2 är det bästa köpet. Detta kök är lågt dvs stabilt, det har en slang till flaskan så du kan lägga den ner när det är kallt, köket är också tyst och har en stor brännare som gör det lätt att laga seriös mat och använda stora stekpannor. Jag har inte vikten framme nu men det är trots allt ett lätt kök. Primus gör genomgående högkvalitativa produkter och är enligt mig marknadsledande både vad gäller kvalitet som inovation och konstruktion. Dom är helt enkelt bäst.
Detta är mina åsikter och det finns säkert flera som inte håller med. Men att släpa runt på ett trangia med gastillsats, det är som att gå tillbaks till 50-talet, då kan du lika väl köpa flanellskjorta, och rygga i tjock bómullsväv och stålram. Nej, precis som när det gäller andra områden så går tekniken framåt, trangia är som en amazon....den var nog bra en gång i tiden men skulle säkert inte sälja så bra idag. Vikten är viktig. Den gör skillnaden mellan en skön vandring och en jobbig. Grammen måste sparas på alla punkter. Fördelen med Gravity, dvs ett kök som står på marken , är att det är lätt att ta med lite folie till vindskydd. Vindskydd är viktig, det ökar effekten mycket när det blåser.

/Gustav

Jag köpte ett Primus Gravity II Easyfuel i somras, då jag ville ha en andra kokplatta. Visserligen är Gravityn II stabil utan någon bottenplatta, men konstruktionen med de lutande benen gör att vindskyddet gärna lutar in mot grytan vid blåst. Dessutom så smälte Piezo-tändaren vid första blåstillfället, vilket blev det tredje matlagningstillfället. :)

Med facit i hand så borde jag nog köpt ett MSR Windpro med Trillium basplatta för totalt dubbla pengar. Jag har nämligen bensinvarianten (MSR Simmerlite och trivs väldigt bra med detta kök (fast gaskök har ju vissa fördelar under sommaren jämfört med bensin :(). Där är det inget problem med lutande vindskydd i blåst. Jag har dessutom redan ett MSR Rapid Fire (en nu utgången gasvariant av MSR Whisperlite) som funkar bra.

Hm, Trangia = 50-talet? Gäller väl möjligtvis med spritbrännare då. Med Primus gasbrännare så blir det ju Trangia ett ganska trevligt kök. Fast nog kan väl Primus Etapower Easy Fuel ses som en modernisering av Trangia-konseptet?
 
Hej Niking. Jag har också ett gravity fast ett MF. Jag har inte haft problem med att vindskyddet lutat, det måste ha blåst väldigt hårt eller också har vi inte samma vindskydd. Jag har det som jag tror följdé med, ett i tjock, aluminiufolie. Om det lutar in mot köket kan man väl bara köra ner någon lite pinne i marken för att stadga? I övrigt så gillar jag gravity skarpt. MSR windpro ser också väldigt trevligt ut men jag tycker dels det är dyrt, dels ser det lite vingligt ut. men jag har inte provat det.
Att din piezotändare smälte var väl bara bra, jag tar alltid bort dom, jag ser det som extra vikt eftersom jag ändå alltid har med mig 2 tändare. Dessutom tycker jag det ser oestetiskt ut med dessa små plastbitar på köken. När jag skrev att jag tycker trangia hör hemma i forntiden tänker jag på vikten, den blir väl mer än dubbel gämfört med dagens kök o vindskydd?
Om du inte är nöjd med dit Gravity Easyfuel kan jag köpa det av dig.
Mvh Gustav
 
Senast ändrad:
Hej Niking. Jag har också ett gravity fast ett MF. Jag har inte haft problem med att vindskyddet lutat, det måste ha blåst väldigt hårt eller också har vi inte samma vindskydd. Jag har det som jag tror följdé med, ett i tjock, aluminiufolie. Om det lutar in mot köket kan man väl bara köra ner någon lite pinne i marken för att stadga? I övrigt så gillar jag gravity skarpt. MSR windpro ser också väldigt trevligt ut men jag tycker dels det är dyrt, dels ser det lite vingligt ut. men jag har inte provat det.
Att din piezotändare smälte var väl bara bra, jag tar alltid bort dom, jag ser det som extra vikt eftersom jag ändå alltid har med mig 2 tändare. Dessutom tycker jag det ser oestetiskt ut med dessa små plastbitar på köken. När jag skrev att jag tycker trangia hör hemma i forntiden tänker jag på vikten, den blir väl mer än dubbel gämfört med dagens kök o vindskydd?
Om du inte är nöjd med dit Gravity Easyfuel kan jag köpa det av dig.
Mvh Gustav

Tja, MSR Windpro är vingligt utan Trillium base, men mycket stabilt med Trillium base. Samma sak med Rapid Fire samt (givetvis) bensinvarianterna Whisperlite och Simmerlite.

Angående den smälta Piezotändaren, så hade jag då köket på ett campingbord vid Hornborga naturum, så där hade det i vart fall inte funkat med någon pinne. F.ö. så var jag vid köpet införstådd med att Piezo-tändaren inte skulle hålla för evigt, men fler än tre måltider hade jag nog allt hoppats. Piezo-tändaren var ju trevlig så länge den funkade och jag hade för säkerhets skull tändstål som backup. Kanske borde Primus göra Piezotändaren i ett mer värmetåligt material?

Det är inte otänkbart att jag köper ett Windpro + Trillium base till sommaren och lägger Gravityn på hyllan eller blocket. Men det återstår att se.

Angående Trangias höga vikt, så får du också ta med vikten för grytor + lock när du jämför Trangia med moderna friluftskök. För längre turer bör ju även bränslets vikt beaktas vid jämförelsen och enligt Xxargs så är Trangia med gasoltillsats betydligt bränslesnålare än de flesta spindelkök. F.ö. finns ju även några Multifuelbrännare till Trangia.
/Niklas
 
Det här med köksvikter kan bli hur mycket religionskrig som helst ;-)

att bara jämföra brännare med varandra så kommer man alltid se stora skillnader.

Själv tycker jag när man argumenterar kök så skall man titta på hela kökssystem där man räkna med 'allt' inkusive diskmedlet och tvättsvampen, tändare/eldstål, bränsle, pumpar, bränslebehållare, bestick etc. - ev. tältpinnar, snören, plåtbitar om det behövs för att hålla fast tuben, remmar - ja allt som behövs för tillaga och äta ett antal måltider utom just mat, vatten och kryddor (matbiten och dryck kommer i praktiken stå för en väldigt stor del av vikten i packningen om man inte kan bunkra ofta på vägen)

Provade att sätta ihop några system som kan kan köpa - nu pratar vi inte om extrembantade system med folielock, en esbittablett och en aluminiumvinkel samt äta med fingrarna utan ett set med två grytor, en stekpanna/lock och med ev. tamoj och värmeisoleing i tillämpliga fall som fortfarande fungerar efter några dagar och tål mer eller mindre med blåst

Det jag tittade på:

Paket Primus Omnifuel med Primus Litech super set, brännaren använder medföljande folieskydd

Paket Optimus Nova med optimus Terra HE cook set, brännaren använder medföljande folieskydd

Paket full (utom T-rödbrännaren och kaffekitteln) Trangia 27 med röd stekpanna (ca 1985 år model) packpåse, rem och multidisk (tex. för snöbärighet medans man använder köket), MF-brännare i adapter, resp trangia/primus gasolbrännare i tillämpliga fall.

Till alla paket har jag räknat in en påse med tändare, tändstål, liten flaska diskmedel och en bit tvättsvamp, allt vägande 97 gram, bestickspåsen väger 75 gram.

Då fick jag ihop följande:

(tyvärr går det här inte att formatera med Tabbar...)

Koksystempaket, totalvikt i gram, hur många liter vatten man kan koka upp i vindstilla exklusive ev. förvärmning och urbränninga bränsle i slang med det i exemplen angivna bränslemängderna, (gram kökssystemvikt per liter uppkokt vatten).

Packning 1 trangia 27 full, gas 100 gram, 1369 gram, 7.14 liter (191,7 gram/liter)
Packning 2 trangia 27 full, gas 230 gram, 1543 gram, 16.43 liter ( 93.91 gram/liter)
Packning 3 trangia 27 full, gas 450 gram, 1845 gram, liter, 32.14 liter (57.41 gram/liter)
Packning 4 trangia 27 full, Optimus Nova i adapter, 318 gram bensin, 1919 gram, 15.9 liter , troligen bara 260 gram nyttjbar bränsle , vilket ger 13 liter vatten (147 gram/liter)

Packning 5 Optimus med bensin 318 gram,1757 gram, 15.9 liter, troligen bara 260 gram nyttjbar bränsle, vilket ger, 13 liter vatten (135.2 gram/liter)

Packning 6 Primus med bensin 318 gram, 2041 gram,15.9 liter, troligen bara 260 gram nyttjbar bränsle, vilket ger 13 liter vatten (157 gram/liter)
Packning 7 primus med gas 100 gram, 1705 gram, 5 liter (341 gram/liter)
Packning 8 primus med gas 230 gram, 1879 gram, 11,5 liter (163.4 gram/liter)
Packning 9 primus med gas 450 gram, 2181 gram, 22,5 liter ( 96.9 gram/liter)

Gasol räknat med 14 gram/liter för trangian och 20 gram liter för Omnifuel, flytande bränsle 20 gram/liter för alla fallen.

När det gäller Trangian så har jag själv vägt upp alla vikter. Omnifuel och Novan har jag vägt själva köksbrännaren inkl. förvaringspåse inkl.servicetools mm. och vindskyddsfolie medans Primus och Optimus grytset har jag gått på kataloguppgifter när det gäller vikter.

Slutsats:

Trangian är inte tyngst som kökssystem - dock har den mindre grytor än de andra alternativen, vilket kan ha betydelse vid tex. snösmältning mm.

Och tänker man jaga vikt så är inte grytorna med kylflänsar aktuella över huvudtaget då dessa väger mycket i sammanhanget och man får elda på bra många dagar innan man tjänat in vikten i form av mindre bränsleförbrukning - och i jämförelse med Trangia med gasol och optimalt eldande så är frågan om man någonsin hinner ifatt...

----

Hur effektiv köket är beror mycket på vindskyddet - inte att den just finns över huvud taget utan också hur den guidar luftströmmarna kring brännaren och grytan.

Med primus gasbrännaren i 27-trangia så verkar den kombinationen fungera väldigt bra ihop och dessutom fortfarande hyffsat bra i ganska hård vind, trangia 27 med gasbrännare drar mellan 6-7 gram gasol för 0.5 liter vattenuppkok (16 grader C start tror jag det var) vid kav lugn och i ganska så stark vinddrag gick det upp till ca 10 gram för en halvliter uppkok. 10 gram gasol per halvliter är vad många brännare startar med i ideal situation och kav lugnt.

Med Novan monterad i 27 trangian kommer jag inte under 10 gram bränsle per halvliteruppkok hur jag än gör, detta exklusive förvärmning innan och ureldning bränsle i slang efteråt. Med Omnifuel går det åt minst 10 gram gas på samma gryta som i trangian, Använder jag större gryta med större botten så var det i prinsip ingen skillnad - vilket förvånade mig en del, tycker det borde ha tagit upp mer värme med större ytor... kör jag på flytande så är det mellan 10 - 12 gram med Omnifuel.

Vi pratar givetvis om planbottnade grytor här.

---

När man räknar vikt med grytor, vindskydd mm - så blir inte skillnaden så hemskt stor om själva brännaren är myggviktare eller lite tyngre robustare variant. Trangia vindskydd väger lite mer än vindskyddsfoliet, men räknar man med 80 gram för trillium base och 83 gram för vindskyddet (Primus) - så är det 163 gram bara där, Trangia 27 (med röda stekpannan) från mitten av 1980-talet vindskyddsdelen med under och överdel väger 322 gram. en ultralätt version som säljs idag sägs väga 262 gram.

så OK, trangias vindskyddskonsept är 100 gram tyngre än folie och plåtfot... men frågan är vilken som fungerar bäst när det blåser snålt, jag skulle nog sätta pengarna på Trangian ;-)
 
Senast ändrad:
Skönt att höra och läsa för jag tycker att mitt Trangia 27-kök är svårslaget när man ska laga mat. Stabilt, relativt litet och lätt, kompakt klump hoppackat och framförallt vindtåligt utan något fipplande med folie. Minus är att jag inte får ner en 225 gr tub i köket vid packning och att grytorna är lite i minsta laget, räcker bra till två pers. Har dock ett EtaExpress när det handlar om att i pincip bara koka vatten till mina REAL-påsar.
 
Jag kör också med ett 27-trianga med gas-tillsats. Som kompliment har jag ett optimus crux lite med en primus expresspot 1.0.
trianga är bättre när man vill syssla med lite mer seriös matlagning även om jag tycker att grytorna är små.

Det topp monterrade optimus köket är däremot svår slag gällande vikt och packbarhet. Här rymms 230g gastup i kokkärlet. vilket ger ett lättpackat paket på runt litern och som väger runt 400g. Givetvis blir det mer matlagning av typen koka vatten och häll i påse.

Vad man väljer är alltid en avvägning, man får utgå från sina behov och välja därefter. För mig spelar inte bara vikten utan även packvolymen roll vid valet av kök.
 
Precis. Även 27-köket känns för litet om man lyckas skjuta ripa eller får upp någon större öring. EtaExpress och liknande går helt bort i sådana fall då stekpannemöjligheterna är relativt obefintliga. Jag har testat EtaExpress med separat stor Primus-stekpanna men det gick åt h-vete pga att lågan är för koncentrerad på Express-köket. Jag fick en punkt i mitten som var het och resten kan man lista ut själv.
 
Skönt att höra och läsa för jag tycker att mitt Trangia 27-kök är svårslaget när man ska laga mat. Stabilt, relativt litet och lätt, kompakt klump hoppackat och framförallt vindtåligt utan något fipplande med folie. Minus är att jag inte får ner en 225 gr tub i köket vid packning och att grytorna är lite i minsta laget, räcker bra till två pers. Har dock ett EtaExpress när det handlar om att i pincip bara koka vatten till mina REAL-påsar.

Är 27an den mindre och 25an den större Trangiavarianten? I den större får man ju iaf plats med gastuben inuti det ihoppackade köket om man stuvar grejerna fiffigt.

Trangia är toppen! Jag har dock numera ett MSR Windpro med folielock och folievindskydd som funkar bra, väger mindre och tar mindre plats än Trangiat, men nackdelar finns ju såklart också. Ett Trangia med gasbrännare är verkligen praktiskt.
 
Är 27an den mindre och 25an den större Trangiavarianten? I den större får man ju iaf plats med gastuben inuti det ihoppackade köket om man stuvar grejerna fiffigt.

Japp! 27 är den mindre Trangia-varianten och 25 den större Trangia-varianten.

Trangia är toppen! Jag har dock numera ett MSR Windpro med folielock och folievindskydd som funkar bra, väger mindre och tar mindre plats än Trangiat, men nackdelar finns ju såklart också. Ett Trangia med gasbrännare är verkligen praktiskt.

Vilka nackdelar upplever du med MSR Windpro?
/Niklas
 
Små toppmonterade med litet tillbyggnad

Hej!

Jag har testat litet olika kök. Först och främst: Helt rätt att INTE skaffa ett multifuelkök för vanligt turistbruk.

Jag har provat Trangia med gastillsats och det är galet tungt och inte värt vindskyddet. Det är bara att lägga upp ryggsäckarna som vindskydd runt vilket kök som helst så funkar det bra ändå.

Använder för närvarande ett Primus Eta och är supernöjd. Minimal vikt och snabb koktid, även då man inte använder kastrull med värmeväxlare i botten. Det finns dock en del problem med sådana toppmonterade kök:
1. Ostabilt. Jag bär med mig ett utfällbart trebensstöd. Jag bedömer risken för skållning större än att ex. skära sig eller bryta benen faktiskt, så den vikten får det vara värt.
2. Vindkänsligt. Primus Eta kommer med ett passande vindskydd. Detta behövs dock knappast tillsammans med enliterskastrullen osm har värmeväxlare. Har du däremot en vanlig kastrull kommer värmen att dra iväg med brisen. Jag har löst detta genom att spänna ett alu-vindskydd direkt på kastrullen med en rem. Den går ned några centimeter under kastrullkanten. Tänk på att packningarna i gastuben kan bli varma om man experimenterar på detta vis bara.
3. Det går inte att steka. Svetsliknande lågor är liksom normen på toppmonterade brännare. Skittråkigt faktiskt och mycket svårt att steka något eftersom värmen bara tillförs i mitten.

Summa summarnum: Köp en toppmonterad brännare + treben, men investera i en Optimus Crux-brännare. Det hade jag gjort om jag skulle köpa ett nytt kök idag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kristofer_wallmark Att tänka på när man lagar mat i absidern? Kök och brännare 11
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
qy Esbit på flyget? Kök och brännare 5
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
Peter77 Vill du ha tag på Trangia DUOSSAL kärl, se hit :) Kök och brännare 42
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
nicko_ Vikt på 1 L DuoSSAL Trangia-gryta Kök och brännare 8
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.