Byta till ett nytt Garmin

EN bättre affärsmodell för kartor tycker jag är att det är per person oavsett device men då tycker jag det kan vara rättvist med en återkommande avgift , t ex per månd eller år.

Att köpa kartor en gång och få dem för livet - det skulle bli dyrt...
/Patrik

Halaj!

Det är intressanta tankar du har om marknadsekonomi!
Att man skulle få betala en liten slant för varje uppgradering av en vägkarta kan jag förstå. Trots att man betalade fullpris kontant för kartan vid köp. Visst.
Men du menar att man borde betala en månatlig peng till Garmin bara för att man har köpt kartan en gång i tiden? Varför det?

//T
 
Garmin verkar ha insett detta och verkar röra sig åt rätt håll. När vi köpte ny bil-GPS (Garmin Nuvi 2595LMT) förra sommaren så fick vi livstids uppdatering av kartorna på köpet.

Halaj!

Frågan är vems livstid det gäller? Min gissning är kartprogrammets livstid. Så länge den finns i Garmins produktsortiment kommer du att få gratis uppgraderingar. Men, sanna mina ord; om något eller några år kommer Garmin ut med en ny version av ditt kartprogram. I samma stund de släpper den nya versionen kommer de att droppa den gamla ur sitt sortiment, och de kommer inte heller att uppgradera den. Varför skulle de fortsätta att uppgradera en produkt de inte längre säljer? För goodwill? Glöm det. Garmin kan inte ens stava till ordet.

//T
 
För ett par år sedan slutade min Oregon att fungera. Skickade det till Garmin, kom tillbaka efter några dagar. Mjukvaran var ominstallerat, alla kartorna var borta. Flera dagar försökte jag ominstallera, men icke. Sedan märkte jag att den inte har min serienummer, alltså jag hade fått ett nytt GPS. Fick det bekräftad av Garmin att dom inte lagar utan byter ut.Efter två månaders brevväxling fick jag sedan nya nycklar efter att jag påpekade att jag skickade det till lagning och inte till ett byte till en annan.
Så jag vet att dom kan låsa opp kartan, är bara viljan som saknas. Har dyrt köpt mina kartor och tycker att jag måste ha rätt att uppgradera mig till en modernare GPS.
Betalar jag runt 1800 kr per karta, tycker jag att jag har rätt att använda dom livet ut.
Vad tycker ni.
Desutom i mailväxling är det olika personer som svarar och då malar vi samma saker mail efter mail. Har nu hållit på nu en månad. Den ena tipsar om en ny modell, Monterra, som jag då köpte. En annan säger att kartorna inte går att upplåsas, tredje säger att det nog inte kan låsas opp.
Otaliga gånger har jag bett om adressen till verkstan för att dom skulle kassera den gamla, som jag råkade krossa glaset av.
Jag vill helst vara laglydig och använda det som är mitt.

Hur länge 1800 ska gälla vill jag inte döma - det som gäller är vad som stod i villkoren då du köpte - stod det rätt att anvädna på en device eller inklcuderades även rätten att byta device?

Avtal är avtal - särskilt viktigt då man installerar en mjukvara och uppmanas klicka i "I agree".
Tror flera socalia mediasajter fråntar dig dina rättigheter till bilder du laddar upp där.

/Patrik, som läser finstilt
 
Hur länge 1800 ska gälla vill jag inte döma - det som gäller är vad som stod i villkoren då du köpte - stod det rätt att anvädna på en device eller inklcuderades även rätten att byta device?

Avtal är avtal - särskilt viktigt då man installerar en mjukvara och uppmanas klicka i "I agree".
Tror flera socalia mediasajter fråntar dig dina rättigheter till bilder du laddar upp där.

/Patrik, som läser finstilt


Om man kasserar enheten och installerar kartorna till ett nytt, i hur många enheter är kartorna då installerade.
 
Om man kasserar enheten och installerar kartorna till ett nytt, i hur många enheter är kartorna då installerade.

Svaret på din fråga är en (1) men det kanske står i dina köpevilllkor att de bara får användas på den device de först installeras på.
Jag har svårt att på distans avgöra vad som står i ditt avtal.
Hoppas det finns en jurdiskt och moraliskt rimlig lösning på ditt problem men vägen dit börjar nog som sagt i det finstilta.

/Patrik
 
Detta var ju något nytt för mig, och jag läser aldrig det finstilta......
Om jag inte kan flytta över kartor till en nyare enhet, så är det ju ganska dyra kartor.
Jag köpte en GPS nyligen och har spenderat några tusenlappar på kartor och tänkte köpa ytterligare kartor för några tusen.
Och då är dessa bortkastade ifall jag tappar min GPS eller om den går sönder?

Och nog vill jag uppdatera min GPS till något nyare när det kommer en ersättare, men att då börja om att köpa kartor igen för flera tusen är ju helt otroligt.
Att de inte uppdateras är ju en sak, men att förlora dem bara för att man köper en ny enhet är för mycket.

Det är ju som att ha papperskartor i pärmar och byter du till en nyare pärm så förlorar du alla kartor du hade i den gamla.
 
Det är ju som att ha papperskartor i pärmar och byter du till en nyare pärm så förlorar du alla kartor du hade i den gamla.

Precis!
Eller som att köpa en CD med musik som sen blir låst till att bara användas i 1 CD-spelare.
Tex i bilen.

Och motivet för denna konstiga kartpolicy är troligen att Garmin inte vill utveckla teknik för att hantera det på ett smidigt sätt. Det viktigaste verkar vara att kartorna inte kan kopieras. Garmin utgår från att alla betalande kunder egentligen är pirater.
 
I princip

så köper du inte kartorna att fritt utnyttja utan en licens att använda kartorna på en enhet. LIte osmidigt och om man köper karotrna på ett minneskort så kan man inte titta på kartorna i dator när man planerar. Därför i det avseendet bättre att köpa kartor på en DVD eller CD frånsett att kartor på minneskort går att flytta över till en annan enhet.

Tidigare har man för en avgift kunnat flytta över kartorna till en ny enhet via Garmin för en avgift.

Finns en gråzon och en hel del som passerar över till piratkopiering av de olika generationerna av Garmins väg och topokartor.

Jag är beredd att betala en del för bra kartor men tycker att OSM-kartorna är ett bra komplement på ställen där jag inte vistas så ofta. För t ex fjällbruk i Sverige Norge och i alperna är OSM-kartor trevliga.

Thure
 
Senast ändrad:
Visst är jag beredd att betala för kartorna och har så gjort också.
Men att inte kunna använda dem ifall jag byter instrument är ju helt galet.

Jag behöver inte ha uppdaterade kartor heller. Titta på papperskartorna, de går ju ha väldigt länge och det fungerar ju bra.
Att lägga 5000 kr + på kartor och så går GPSen sönder efter 25 månader och inte bara att du har förlorat 4-5000 kr på instrumentet, du har då också förlorat 5000 kr på kartor.
Så det blir ju väldigt dyrt att köpa extrakartor och instrument för 10 000 kr som du inte vet hur länge du kan ha.

Tänkte faktiskt att köpa en karta över Sarek till GPSen men den skulle kosta 3000 kr och med denna info så får jag nog fundera på om det är värt det. Jag kanske byter instrument nästa år och då är ju den kartan värdelös.
 
Senast ändrad:
Pratade precis med Garmin Supporten.
Laddar du ner kartan direkt till enheten så är det kört om du byter instrument. Kartan går inte att få med til den nya GPSen.

Köper du MicroSD och DVD så kan du flytta kortet till vilket instrument som helst.
Köper du ett nytt instrument så va det bara att flytta över kartkortet till det nya.

Använder man inte DVDskivan så kunde man uppdatera kartan den dag som du använder DVDskivan. Så supportens svar var att använd först MicroSDkortet och sedan om jag byter instrument om ett år eller 2, så använd DVDskivan till den nya och uppdatera kartan då.

Hoppas att denna grabb visste vad han pratade om.
Känner mig lite tryggare nu :)
Men det blir att beställa kartorna på kort istället för nedladdning.
 
Kan mycket väl tänka mig att det är till en viss pryl - livstids kartor till dej som person borde ha ett högt pris.
Det kostar inte gratis för garmin att producera, distribuera och uppdatera/unerhålla kartor.

Det där resonemanget kan jag köpa när det gäller karttjänster av den sort som man ofta har i mobiltelefoner och bil-gps'er, som uppdateras mer eller mindre ofta allt eftersom vägar osv ändras. Då kan det kännas logiskt att man man betalar så länge man använder produkten, och därmed tar del av löpande uppdateringar.

Men Friluftskartan i terräng-gps'er som det handlar om här är väl inte en produkt som man får löpande uppgraderingar av? Då blir det ju lite som att köpa en kartbok som du bara får ha med i en given bil, och när du köper en ny bil måste du köpa en ny, eventuellt exakt likadan kartbok att ha i din nya bil?

Sen är det ju lätt att förstå att det är en tekninsk utmaning för Garmin att se till att deras produkter inte piratkoierar ihjäl sig själva - men principen, att en statisk produkt bara för användas tillsammans med enstaka exemplar av en annan produkt är svår att acceptera.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Grusbus Byta upp mig från GPS V till... ja vad? Navigering 14
olann 60cs byta från city select till friluftskartan Navigering 2
Vandrare Byta färg på rutt 60CSx? Navigering 1
Curthan Byta karta Navigering 9
Setter2 Byta minneskort Navigering 3
lagher byta battri på PDA. Navigering 1
Östanhol Byta GPS 12 mot Vista? Navigering 2
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
Swedak wgs84 till csv Navigering 30
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
eloserik Batterilucka till Gpsmap 64 serien. Navigering 9
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
L.A. gpx till kml? Navigering 5
Joakim.e Alternativ till BaseCamp Navigering 2
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
The Crow Vad används en clinometer till? Navigering 25
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14
andy69 GPS till Hund...? Navigering 1
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
vm368879 Displayskydd till Oregon pekskärm / GPSMAP 64s Navigering 2
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
UnderEnTarp Kartmapp till Terrängkartan/Gröna Kartan! Navigering 16
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
Jorden runt Bluetooth GPS till dator Navigering 6
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.