Navigering GPS, karta och kompass

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-05-12, 21:33
Galten Galten är inte uppkopplad

Extremt simpel billig GPS

Hej!
Jag söker en extremt billig (och därav enkel) GPS.

Funktionerna som behövs är i princip bara att den visar longitud och latitud så att man vet var man befinner sig på kartan (som man har i papper) och att batteriet räcker en lång tid.
Att visa riktning är t.ex. bara bonus då kompass kan användas till det.

Har ni något förslag och förslag på inköpsställe?

/Galten
Svara med citat
Gammal 2018-05-12, 22:17
Underlig Hök Underlig Hök är inte uppkopplad

GPS klocka och en powerbank?
Svara med citat
Gammal 2018-05-12, 22:17
utesälen utesälen är inte uppkopplad

Vill bara reda ut: Du har ingen smartfån med den funktionen?
Svara med citat
Gammal 2018-05-12, 22:27

Smartphonen har a-GPS vilket innebär att jag vad jag förstår det måste ha täckning för att hitta en ungefärlig position med telefonen med hjälp av mobilnätet innan den tittar upp var jag är med GPS-funktionen. Det har fördelen att det går snabbare men nackdelen att det inte fungerar utan mobiltäckning vilket kan bli problem i t.ex. Sarek.

Sedan vill jag gärna undvika att använda mobilen då batteriet tar slut fort. Jag har fått för mig att en GPS konserverar batteri bättre.
Svara med citat
Gammal 2018-05-12, 22:28
uffe_nordholm uffe_nordholm är inte uppkopplad

Vad gäller smartphones så kan det behövas en app för det. Jag har någon som heter "GPS Status" i min mobil, och den spottar ut lite siffror: latitud, longitud, höjd över havet, kurs, fart över grund och en del andra som är mindre nödvändiga för orientering.

Edit:
Jag tror inte att A-GPS behöver uppkoppling för att fungera alls. Vad jag vet använder mobilen det mobila nätverket (om det finns) för att snabbare komma fram till var den är. Om den inte kommer åt ett nätverk så använder den rena GPS-signaler för att luska reda på var den är, och då kan det ta upp till två minuter innan den vet.
Svara med citat
Gammal 2018-05-12, 22:30

Citat:
Ursprungligen postat av Underlig Hök Visa inlägg
GPS klocka och en powerbank?
Trots att GPS-klockor funnits ur länge som helst verkar de fortfarande väldigt dyra. Finns det någon billig sådan?

Med tanke på (den uråldriga) tekniken som efterfrågas borde funktionaliteten gå att hitta för under 500-lappen.
Svara med citat
Gammal 2018-05-12, 22:58
nicko_ nicko_ är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Galten Visa inlägg
Smartphonen har a-GPS vilket innebär att jag vad jag förstår det måste ha täckning för att hitta en ungefärlig position med telefonen med hjälp av mobilnätet innan den tittar upp var jag är med GPS-funktionen. Det har fördelen att det går snabbare men nackdelen att det inte fungerar utan mobiltäckning vilket kan bli problem i t.ex. Sarek.

Sedan vill jag gärna undvika att använda mobilen då batteriet tar slut fort. Jag har fått för mig att en GPS konserverar batteri bättre.
Många mobiler drar dramatiskt mycket mindre ström i flygplansläge.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Svara med citat
Gammal 2018-05-13, 05:21
Fjällkjell Fjällkjell är inte uppkopplad

Litet info.

1. GPS:en fungerar (som påpekats) även utan mobilnät, A-GPS är inte nödvändigt för funktionen.

2. Använd på det sätt du beskriver ungefär en gång i timmen så räcker din Smartphone ungefär 4 dagar om du har den påslagen ca 8 timmar per dag förutsatt att den står i flygläge.

3. Tänk på att kartan måste ha samma koordinatsystem som GPS:en, troligtvis WGS84.

4. Det finns massor av appar som ger dig position.
Svara med citat
Gammal 2018-05-13, 05:40
Skärkarln Skärkarln är inte uppkopplad

Begagnat

Kan en begagnad gps till ”rätt pris” vara något?

https://www.blocket.se/vi/78351587.htm
Svara med citat
Gammal 2018-05-13, 08:01
Polar300 Polar300 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Fjällkjell Visa inlägg
... 3. Tänk på att kartan måste ha samma koordinatsystem som GPS:en, troligtvis WGS84. ...
Vilket på svenskt kartspråk innebär att kartan ska använda SWEREF99,
då är uppgifterna tillräckligt lika för vanligt friluftspromenerande...
Svara med citat
Gammal 2018-05-13, 08:26
Tapio_ut Tapio_ut är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av uffe_nordholm Visa inlägg
Vad gäller smartphones så kan det behövas en app för det. Jag har någon som heter "GPS Status" i min mobil, och den spottar ut lite siffror: latitud, longitud, höjd över havet, kurs, fart över grund och en del andra som är mindre nödvändiga för orientering.

Edit:
Jag tror inte att A-GPS behöver uppkoppling för att fungera alls. Vad jag vet använder mobilen det mobila nätverket (om det finns) för att snabbare komma fram till var den är. Om den inte kommer åt ett nätverk så använder den rena GPS-signaler för att luska reda på var den är, och då kan det ta upp till två minuter innan den vet.
Halaj!

Jag kollade just min lur. Jag kör en app som heter GPStest.
Jisses vilken skillnad i fixtid jämfört flygplansläge on/off!
Det går mycket snabbare när luren kan snacka med masterna!

Citat:
Många mobiler drar dramatiskt mycket mindre ström i flygplansläge.

Om jag fattat det rätt så är den absolut största elslukaren på smartlur skärmen.
Det kan vara ide att dra ner ljusstyrkan till min när den används.
Vet inte hur mycket man sparar dock.

//T
Svara med citat
Gammal 2018-05-13, 08:27
Niblet Niblet är inte uppkopplad

Provade Garmin etrex 10, den har ingen karta och jag tänkte använda den som du beskriver. Tror den kostade ca 1000 kr ny på addnature. Insåg snabbt att skärm med karta är rätt bekvämt så jag bytte upp mig till etrex 20 för ca 500 kr till. Kolla begagnat annars om du vill ha billigare.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:31.