Packlista - Lättpackning

Inga egentliga fel på den packlistan, men du ville ju ha synpunkter:

Jag skulle inte ta någon vattenrening för en fjälltur - om det inte är en extremt torr sommar. Det användningsområde som finns är väl att kunna ta vatten från glaciärjokkar, men för det är Befree olämpligt, sätts igen och kan inte fås igång igen under turen i de flesta fall. (Jag har ett Befree som jag gillar mycket, men vad jag läst mig till är det ingen höjdare för vatten från glaciärer.)

Speciellt när du har en Beefree och en 2 l behållare så låter 2 st 50 cl flaskor som en för mycket. Du har ju även en behagligt varm sovsäck vad det verkar så behovet av varma vattenflaskor i den på kvällarna borde vara minimalt.

Du kanske har tänkt ha t-shirt under skjortan, men jag skulle inte ta t-shirt om jag har skjorta, det går ju bra att kavla upp ärmarna och öppna lite. Skulle inte heller ta en speciell sovtröja utan använda skjortan även till det.

Jag skulle nog tycka att en syntetjacka som väger 264 g är för kall ifall det blir lite jobbigare väder, men vi är alla olika. Min dunjacka med 850 dun väger ungefär lika och mindre värme än så vill jag nog inte ha.

Om du går där du inte möter andra vandrare hela tiden så känns 3 g Ipren lite för lite. Du behöver ju så pass mycket att du kan få febernedsättning/smärtstillande tills du tar dig till en plats du kan få hjälp av någon annan.
 
Liggunderlaget i skumgummi hade jag klarat mig utan helt klart. Det är så gött att ha vid pauser och när man sitter utanför tältet, kanske tar bort den eller klipper ner den lite :) Vattenfilter behövs sällan i fjällen men känns tryggt och kanske värt vikten men jag markerar båda sakerna. Tack Kimmy

Jag menar snarare strunta i luftmadrassen och ta bara skumplast? Nån tjockare bekvämare typ thermarest?
Jag har visserligen luftmadrass (+skumsittunderlag) på längre turer men skumplast funkar ju i princip lika bra. Om du vill spara vikt alltså..
 
Tjena!

Jag tänkte köra en sexdagars solo tur längs Skåneleden kommande vecka. Kolla gärna in min packlista och kommentera.

https://lighterpack.com/r/br951w

Notering. Mina Adidas TR7 läcker ordentligt därför får Sealskinz-sockarna följa. Jag har nya kängor men de behöver få några kilometer i sig innan jag tar med dem på tur.
 
Någon här misstänkte att Exped 58 ryggsäck inte skulle hålla, efter 2,5 år med den kan jag rapportera följande den har brukats till veckohandling 2x i veckan, bokbärningar och paketdito ca varannan vecka, veckoslutsturer ca 8 om året. Jo nätet till torkpåsen på yttersidan har fått ett par små skador av cykelskärmar vid slarvig packning i bil. Annars är den hel. Den håller med råge är mitt grundtips min är i L och rymmer 61 prövade liter. Upp till 16-17 kg är den bekväm, sen blir den tung. Värsta boklasten vägde 25 och var inte komfortabel, eller så har jag lagt av mig, vilket jag väl får med tanke på att jag fyllde femti under förra årtusendet.

go tur
 
Hejsan - mitt första inlägg här i forumet. Jag ska ut på min första flerdagars vandringstur först i augusti. Troligen i Jotunheimen, men Rondane är också en möjlighet allt efter vädret.
Eftersom jag har lite klen rygg och småproblem med knäna har jag valt att investara i rätt så lätt utrustning från början (vet inte om det räknas helt som lättvikt dock). Då detta som sagt är min första flerdagarstur skulle jag verkligen uppskatta lite feedback på min packlista: https://lighterpack.com/r/a86gej Verkar den förnuftig? Något jag har glömt? Något som er totalt onödigt?
Har inte med gryta eftersom en annan kommer att bära den.. Är mest osäker på om 700 g mat per dag är realistisk? Är 190 lång, väger runt 80 kilo och har väldigt god aptit. ;)
Också lite osäker på om jag borde skaffa ett footprint till tältet. Bottenduken är inte precis kraftig, men också mycket extra vikt samt ännu en grej som måste köpas..
 
Senast ändrad:
Ser bra ut med brasklapp för att det alltid svårt med andras listor eftersom man grupperar annorlunda.

Ryggsäcken är där du kan spara mycket vikt (>1 kg). Brännaren ser också onödigt tung ut. Men kör på det du har eftersom det är första turen. Om du vill fortsätta vill du säkert byta ut en hel del men gör det baserat på egna erfarenheter.

När jag hade Exped Synmat HL frös jag alltid. Var första versionen så det kanske var något fel på den men ta eventuellt med ett tunt cellplastliggunderlag också.

Jag vet inte vad du har för handskar men jag vill ha både värme (fleece eller ull) och skydd för vatten. Du kan ta med ett par stora diskhandskar att dra över.

Plastspork är kass och går lätt av.

Handduk klarar du dig säkert utan. Torka av dig på ett klädesplagg eller bara klä på dig, man torkar ändå :)

Kniven är tung. Ska du bara klippa naglarna och öppna plastförpackningar duger minsta Victorinox på 22 g.

700 g mat? Det är ju väldigt individuellt. Just nu klarar jag mig på 700 g men då har jag ställt om kroppen till fettdrift och äter inga kolhydrater. Om jag äter "vanlig" mat räknar jag med 1 kg per dag. Om ni går förbi stugor med försäljning kan du fylla på längs med vägen men annars skulle jag ta mer mat om du vet med dig att du kräver mycket.
 
Ser bra ut med brasklapp för att det alltid svårt med andras listor eftersom man grupperar annorlunda.

Ryggsäcken är där du kan spara mycket vikt (>1 kg). Brännaren ser också onödigt tung ut. Men kör på det du har eftersom det är första turen. Om du vill fortsätta vill du säkert byta ut en hel del men gör det baserat på egna erfarenheter.

När jag hade Exped Synmat HL frös jag alltid. Var första versionen så det kanske var något fel på den men ta eventuellt med ett tunt cellplastliggunderlag också.

Jag vet inte vad du har för handskar men jag vill ha både värme (fleece eller ull) och skydd för vatten. Du kan ta med ett par stora diskhandskar att dra över.

Plastspork är kass och går lätt av.

Handduk klarar du dig säkert utan. Torka av dig på ett klädesplagg eller bara klä på dig, man torkar ändå :)

Kniven är tung. Ska du bara klippa naglarna och öppna plastförpackningar duger minsta Victorinox på 22 g.

700 g mat? Det är ju väldigt individuellt. Just nu klarar jag mig på 700 g men då har jag ställt om kroppen till fettdrift och äter inga kolhydrater. Om jag äter "vanlig" mat räknar jag med 1 kg per dag. Om ni går förbi stugor med försäljning kan du fylla på längs med vägen men annars skulle jag ta mer mat om du vet med dig att du kräver mycket.

Bra tipps - jag tackar! Smart med diskhandskor! Ja, kniven är lite väl tung - får se om jag hittar någon mindre kniv liggandes någonstans. Frågan är faktiskt om jag ska försöka hitta lättare ryggsäck med en gång. Det borde fortfarande gå att byta den jag har köpt.
Oj, låter inte så bra med synmat'en. Ska ut på en testtur innan så får se om min också känns kall..
 
Hejsan - mitt första inlägg här i forumet. Jag ska ut på min första flerdagars vandringstur först i augusti. Troligen i Jotunheimen, men Rondane är också en möjlighet allt efter vädret.
Eftersom jag har lite klen rygg och småproblem med knäna har jag valt att investara i rätt så lätt utrustning från början (vet inte om det räknas helt som lättvikt dock). Då detta som sagt är min första flerdagarstur skulle jag verkligen uppskatta lite feedback på min packlista: https://lighterpack.com/r/a86gej Verkar den förnuftig? Något jag har glömt? Något som er totalt onödigt?
Har inte med gryta eftersom en annan kommer att bära den.. Är mest osäker på om 700 g mat per dag är realistisk? Är 190 lång, väger runt 80 kilo och har väldigt god aptit. ;)
Också lite osäker på om jag borde skaffa ett footprint till tältet. Bottenduken är inte precis kraftig, men också mycket extra vikt samt ännu en grej som måste köpas..

Jag skulle lämna fleecen hemma. Du har dunjackan för att hålla dig varm i lägret och både vindjacka samt regnjacka - det borde räcka. Kan inte påstå att jag är speciellt varm av mig, men blir alldeles för varm om jag går i fleece i kuperad terräng med packning.
 
Jag skulle lämna fleecen hemma. Du har dunjackan för att hålla dig varm i lägret och både vindjacka samt regnjacka - det borde räcka. Kan inte påstå att jag är speciellt varm av mig, men blir alldeles för varm om jag går i fleece i kuperad terräng med packning.
Ja det kanske är lite overkill. Mycket möjligt att den får stanna hemma medmindre prognosen lovar kallväder.
 
Gjorde äntligen en prototyp på min isolerade lättviktsmugg... 34 gram, 3,5 dl. En honungsburk med 13 mm rörisolering och liggunderlag runt om. Har inte kollat isolerförmågan, men jag räknar med att den är markant bättre än vilken dubbelväggig mugg som helst (alltså en vanlig plastmugg, inte en thermosmugg med vacuumisolering). Honungsburken är i polypropen/PP5, så den ska tåla kokande vatten.

Slänger med en länk till sommarens packlista för att helt rättfärdiga inlägget också: https://lighterpack.com/r/mmcb3


Supersnyggt! Vart hittade du så tjock rörisolering och vilken diameter/radie hade du på rörisolering?
 
Ska gå från Nikkaluokta till Kvikkjokk nu den 1:a augusti men osäker när det kommer till vilka kläder jag ska bära med. Min nuvarande tanke är att gå i shorts och vid sämre väderlek dra på sig regnbyxorna som har heldragen dragkedja på vardera ben där jag kan öppna upp för ventilation. På så vis slipper jag att bära med mig dedikerade byxor. Har någon använt den här uppsättningen och vad tyckte ni?
 
skulle aldrig ha shorts i fjällen. tar hellre vindbyxa så slipper man både sol och mygg. har inte ens t-shirt för mygghelvetena. så mycket heltäckande som möjligt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Hjälp med att banta packlistan Lättpackning 4
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 365
oavsett.vad Packlista för 3-4dagar i Fjällen. Lättpackning 22
Ulvskog Min packlista - halv-lätt / halv-tung Lättpackning 15
dave1 Packlista för septembervandring Lättpackning 42
justsafe Kommentera Justsafe packlista Lättpackning 23
alven Kommentera Alvens packlista Lättpackning 74
Tranan Nu kommer jag inte längre - ännu en packlista Lättpackning 11
brigas hela min långa packlista:75 olika saker,enskilt/par Lättpackning 7
thomalin Min Solo packlista 2007! Lättpackning 73
magnus ul Meetup i Stockholm om lättpackning, 12e Dec Lättpackning 1
Still Alive Lättpackning vintertid Lättpackning 0
Vindaloo Lättpackning - syntet eller merinoull? Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Utbildning i lättpackning? Lättpackning 41
såg kan man som solo ha lättpackning Lättpackning 4
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - ökar eller minskar försäljning? Lättpackning 25
tompa_m Överdriven lättpackning? Lättpackning 6
snowhound Lättpackning med hund - problem och lösningar Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med 9-åring Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med barn Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - bara skåpmat Lättpackning 9
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning och hängmattor Lättpackning 5
Martin Fjäderlätt Getout satsar vidare på lättpackning Lättpackning 0
Razzle-Dazzle dansk lättpackning Lättpackning 3
Martin Fjäderlätt Lättpackning är inte UL Lättpackning 56

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...