Byxor som inte håller för mygg och tillverkarens brist på ansvar

Du tycker inte att marknadsföringen har betydelse för vilka krav man som konsument kan ställa på produkten? Skämtar du eller missförstår jag?


Det här är ett gränsfall skulle jag påstå. Enligt konsumentverket är en vara felaktig då "den inte kan användas till det den ska användas till, till exempel ett regnplagg som inte står emot regn.", den är även felaktig om "den avviker i något annat avseende från vad du borde ha kunnat förutsätta." (länk).

Så, vad kan du förutsätta? Lundhags säger att det är en byxa "för alla varianter av outdoor-aktiviteter. Och för alla årstider." (en till länk).

Jag tycker väl att en byxa som inte håller mygg ute är oanvändbar för outdoor-aktiviteter under myggsäsongen (vilken är typ den tiden man använder sådana byxor till outdoor-aktiviteter).

Så, att TS klagomål faller under konsumentskyddet är inte *så* orimligt.

Med den tolkningen så kan man nog klaga på att den känns klumpig att simma i?
 
Fjällvandring

Jag har ett par Patagoniashorts (stand up shorts) som skulle vara bra för alla friluftsaktiviteter, nu får jag myggbett på sommaren och jäkligt kalla knän på vintern- läge att reklamera kanske;-)
 
En annan upplevelse av Lundhags och garantiärenden:

Jag såg häromdagen att yttersulan på mina Lundhags Syncro visade en liten tendens att släppa framme vid tån. Jag tog en bild och mailade till Lundhags och frågade om det var något att oroa sig för, 23 minuter senare fick jag ett mail tillbaka med bifogad fraktsedel och besked att det ska fixas omgående.
Tycka vad man vill om kvaliten på olika märken och deras olika produkter men man ska nog undvika att generalisera allt för mycket om viljan/förmågan att hantera garanti/reklamation, vare det handlar om Lundhags, Arcteryx eller någon annan. Naivt eller ej så vill jag fortsätta tro att alla tillverkare helst vill hjälpa sina kunder.

(Ja, jag erkänner att jag gick igång lite på denna tråd, jag har två par Traversebyxor själv som används flitigt, har aldrig reflekterat över myggsäkerhetens vara eller icke vara och nu kändes det som om någon pratade skit om mina brallor... ;-) de brukar oftast bara lukta skit...)
Det kan vara så att din brallor är helt ok vad det gäller myggen, som jag skrev om de byter tyg men behåller namnet på modellen vet du aldrig vad du får...

När det gäller hjälp till kunden är det kanske frågan om olika syn på hur man vinstmaximerar, ta t ex Electrolux o Ikea, det är som dag o natt, Electrolux är som att käka taggtråd, Ikea tjafsar i princip inte alls
 
vet inte om jag fattar pointen med ditt inlägg, om du läser hela tråden blir det tydligt att problemet för TS låg hos svenska generalagenten inte hos tillverkaren dvs Arcteryx

Poängen är snarast att det går att hitta missnöjda kunder för ALLA. DU är missnöjd med Lundhags, en annan med Arctryx, några andra med Addnature, och en fjärde grupp med Naturkompaniet.

Alla leverantörer och tillverkare har någon som är missnöjd med dem. Till och med dem som du är nöjda med.
 
Det kan vara så att din brallor är helt ok vad det gäller myggen, som jag skrev om de byter tyg men behåller namnet på modellen vet du aldrig vad du får...

vilket är en uppgift du fått från EN anställd hos Addnature?

HAr svårt att tro att de levererar olika varor under samma namn till olika butiker, de skulle få konsumentverket på sig ganska snabbt, för att inte tala om kvällspressen
 
vilket är en uppgift du fått från EN anställd hos Addnature?

HAr svårt att tro att de levererar olika varor under samma namn till olika butiker, de skulle få konsumentverket på sig ganska snabbt, för att inte tala om kvällspressen

Så klar att underlaget är tunt, fast så säljer Addnatur Lundhags och är till skillnad från NK märkesneutrala, lustigt nog så förnekade inte Lundhags representanten den uppgiften när jag framförde det under vårt samtal

Önskar alla tråddeltagarna lycka till med årets vandringar (om dessa ligger fortfarande framför er) själv drar jag söder ut och kopplar ur mig för ngn dag.
 
I samband med PRODUKTER så brukar man prata om kvalitet. Att produkten ska klara av att uppfylla vissa krav. Om någon nu skulle få för sig att göra ett par byxor för exempelvis fjällvandring så kan man ju börja fundera på vad dom ska klara av. Att röra sig i kanske? Vind på ett fjäll är väl inte helt oväntat. Mygg? Torka snabbt? Slitstyrka? Sen vill man säkert ha utseende/design av någon sort.
Om man nu hoppar över några av dom här kraven så får man ett plagg som har LÄGRE kvalitet, vilket också skulle vara ok om priset var därefter. Men Lundhags??? Jag hade nog känt mig väldigt lurad om jag råkade ut för vad TS råkade ut för.
Vi kanske har en gammaldags naiv tro att svenska produkter är kvalitet. Frågan är hur ofta det fortfarande gäller. Naturligtvis finns det ibland, Hilleberg är ett exempel som imponerat på mig.
Nu är det ju oftast lättare att engagera sig när man känner sig lurad, men vi kanske skulle fokusera mer på att berätta när vi har hittat prylar som verkligen har fungerat väl, som allmän information åt alla. Så i det här fallet, Vilka byxor har ni upplevt vara ovanligt bra att gå med i fjällen?
Kjell
 
I samband med PRODUKTER så brukar man prata om kvalitet. Att produkten ska klara av att uppfylla vissa krav. Om någon nu skulle få för sig att göra ett par byxor för exempelvis fjällvandring så kan man ju börja fundera på vad dom ska klara av. Att röra sig i kanske? Vind på ett fjäll är väl inte helt oväntat. Mygg? Torka snabbt? Slitstyrka? Sen vill man säkert ha utseende/design av någon sort.
Om man nu hoppar över några av dom här kraven så får man ett plagg som har LÄGRE kvalitet, vilket också skulle vara ok om priset var därefter. Men Lundhags??? Jag hade nog känt mig väldigt lurad om jag råkade ut för vad TS råkade ut för.
Vi kanske har en gammaldags naiv tro att svenska produkter är kvalitet. Frågan är hur ofta det fortfarande gäller. Naturligtvis finns det ibland, Hilleberg är ett exempel som imponerat på mig.
Nu är det ju oftast lättare att engagera sig när man känner sig lurad, men vi kanske skulle fokusera mer på att berätta när vi har hittat prylar som verkligen har fungerat väl, som allmän information åt alla. Så i det här fallet, Vilka byxor har ni upplevt vara ovanligt bra att gå med i fjällen?
Kjell

Jag är tveksam angående Hillerberg. Jag förutsätter att ett hillerbergstält för fjällbruk bör hålla för en 100 000 tons lavin som kommer dundrande ner för fjället. Och gör det inte det så kommer jag reklamera, starta tråd på utsidan och leva fan om det!
 
Finns mycket som marknadsförs som kläder för friluftsliv ute i skog och mark, där störande insekter som mygg kan förekomma som inte är "myggtäta"...typ alla tunnare klädesplagg för frilyftsliv (skjortor, t-shirts, tights, underställ m,m).

Där får man faktiskt komplettera med kemikalier....vill man ha ett par tunna byxor med strech för bra ventilation och rörlighet så gör man avkall på motstånd mot mygg i viss mån. Det borde folk förstå, och dessutom "pröva" innan man ger sig ut i ett område där mycket mygg förekommer.

Inga kläder/väldigt få marknadsförs som myggtäta, så varför förutsätta detta när tunnare plagg används ute i skogen...klagomål mot tillverkare låter lite pajas enligt min åsikt i detta läge.
 
I samband med PRODUKTER så brukar man prata om kvalitet. Att produkten ska klara av att uppfylla vissa krav. Om någon nu skulle få för sig att göra ett par byxor för exempelvis fjällvandring så kan man ju börja fundera på vad dom ska klara av. Att röra sig i kanske? Vind på ett fjäll är väl inte helt oväntat. Mygg? Torka snabbt? Slitstyrka? Sen vill man säkert ha utseende/design av någon sort.
Om man nu hoppar över några av dom här kraven så får man ett plagg som har LÄGRE kvalitet, vilket också skulle vara ok om priset var därefter. Men Lundhags??? Jag hade nog känt mig väldigt lurad om jag råkade ut för vad TS råkade ut för.
Vi kanske har en gammaldags naiv tro att svenska produkter är kvalitet. Frågan är hur ofta det fortfarande gäller. Naturligtvis finns det ibland, Hilleberg är ett exempel som imponerat på mig.
Nu är det ju oftast lättare att engagera sig när man känner sig lurad, men vi kanske skulle fokusera mer på att berätta när vi har hittat prylar som verkligen har fungerat väl, som allmän information åt alla. Så i det här fallet, Vilka byxor har ni upplevt vara ovanligt bra att gå med i fjällen?
Kjell

Var står att Lundhags Traverse är en "fjällvandringsbyxa"? Lundhags själva kallar den en outdoorbyxa, XXL kallar dem friluftsbyxa.. Det är nog TS egna preferenser om vad ett par Lundhagsbyxor är eller ska vara som gör att han känner sig lurad.
 
Jag är tveksam angående Hillerberg. Jag förutsätter att ett hillerbergstält för fjällbruk bör hålla för en 100 000 tons lavin som kommer dundrande ner för fjället. Och gör det inte det så kommer jag reklamera, starta tråd på utsidan och leva fan om det!

Nu är du bara larvig... Tycker du att det är ok att marknadsföra en sovsäck som vintersäck om den har en komforttemperatur på +25?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mipert Cykla med Gore-Tex byxor. Håller de? Kläder 10
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Mummis (vintervandring)Byxor för plumsiga breda höfter (Dam) Kläder 10
CarMaPal Byxor med vattentät bak Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Ondast Byxor för vardag/fiske/skogsaktiviteter Kläder 2
CarlM Byxor för lång och smal kille Kläder 6
MagArne Byxor för långa och smala Kläder 5
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
pelka Lundhags Rocketeer Byxor Kläder 2
Tapio_ut Konstig kravspec på byxor tydligen Kläder 11
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
knolpak Köpråd, byxor eller zip off-byxor Kläder 14
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
beer grylls Köpa byxor på Gekås? Kläder 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.