Saker man inte förstår funktionen på

Jo förstår du, det är till för att fästa sugröret till vätskesystemet!
Kan förstå vätskesystem när man joggar med en liten säck, men det gör man kanske inte med en 75 liters oxo. Har man inte tid att pausa och ta fram en flaska ellet dricka ur bäcken?

Nu har jag visserligen inget vätskesystem till min vandringsrygga, men jag är en av de där människorna som blir förbaskat torra i halsen och helst går omkring och smådricker lite hela tiden, så jag kan helt klart se ett värde med detta :).
 
Nu har jag visserligen inget vätskesystem till min vandringsrygga, men jag är en av de där människorna som blir förbaskat torra i halsen och helst går omkring och smådricker lite hela tiden, så jag kan helt klart se ett värde med detta :).

Absolut. Jag dricker mycket mer när jag har vätskesytstem just för jag kan ta en klunk lite då och då utan att stanna, ta av ryggsäcken, fram med vattnet. Väldigt smidigt faktiskt.

Tyvärr dock betydligt jobbigar att fylla på än vanliga flaskor och oftast omöjligt att se hur mycket man har kvar utan att gräva upp hela packningen.
 
Jag har en sak jag inte förstår funktionen på.

Den "lilla" tyglappen/fickan som spänns med remmar längst ner på framsidan av Arcteryx Altra. Vad är den "egentligen" tänkt för? Vad kan den användas till?

Det känns som den sista platsen jag vill fästa extraprylar på (den punkt som är så långt från kroppen man kan komma på säcken, som är djupast nedtill). Dessutom stämmer inte formen särskilt bra om man t ex skulle lägga ett liggunderlag av gammal variant där (fickan är lätt krökt, i djupled alltså).

Vad har jag missat?
 
Absolut. Jag dricker mycket mer när jag har vätskesytstem just för jag kan ta en klunk lite då och då utan att stanna, ta av ryggsäcken, fram med vattnet. Väldigt smidigt faktiskt.

Instämmer i detta, jag håller en mycket bättre vätskebalans när jag använder mitt vätskesystem.


Blid på fickan på Arcteryx Altra
Man skulle nog också kunna gömma diverse snoddar där när de inte används eller avbärarbältet om man vill stoppa undan det inför transport.
 
Jag har en fundering till, angående FR byxor. Har ett par gamla byxor med två benfickor. Den ena, vänstra, sitter lustigt på baksidan av benet. Först trodda jag att det var felsytt och att byxorna var köpte på något outlet, men så såg jag att FR hade ett par (retro-)knickers i vintras som också hade samma konstruktion. Den här fickan är ännu obekvämare att ha saker i när man går än tidigare diskuterade fickor på Vidda byxorna...
 
Det är nog inte heller meningen att man ska använda fickorna som rygga utan mer som tillfällig förvaring vid arbete i lägret. Blir bra slabbigt att ha en karta mot låret en hel dag.

Hade en gång en North Face jacka av den gamla rustika typen. Höll i tio år. Ganska långt upp på armarna var två öglor. Såg aldrig funktionen för dom. Skulle man fästa yttervantar där blir snörena så långa att de blir ett hinder.
 
Skulle ändå tro du är på rätt spår. Gummiband hade jag använt. Har den varianten för mina skalvantar, gissar på att din jacka är förbered för det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stenblock Saker jag alltid velat fråga om sk "Fukttransporterande" plagg men aldrig vågat fråga Kläder 40
Mikkel.Orstedholm Vinterkängor, hur mycket större i storleken ska man ha? Kläder 28
jonash75 Kan man rädda skalkläder som helt tappat impregnering? Kläder 25
Leif_ivan Kan man inte laga en sula som släppt? Kläder 17
stenblock Hur länge kan man reklammera hikingsko? Kläder 8
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
Jetsor Friluftsbyxor för kort och kraftig man Kläder 15
FruNalleman Zip-off-byxa för sommarbruk? (varm man) Kläder 5
Nimrodel Kan man vandra i vanliga kängor? Nybörjare Kläder 32
Brune Hur ser man skillnad på en ”äkta” NorthFace jacka och på en billig kopia? Kläder 6
seon Var får man tag på klassiska ylleknästrumpor? Kläder 14
emilone Hur klär man sig rätt egentligen? Kläder 21
Coachmike Kan man få en Lundhags vattentät med rätt behandling? Kläder 70
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
Iggle Vart kan man köpa lovikavantar? Kläder 7
TomasF Hur förstör man en ulltröja? Kläder 9
drakera Vart kan man PROVA kängorna?!! Kläder 7
Manil Läderskor rengjorda med fettlösare... vad gör man år det? Kläder 3
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
Sensonic Behandla gortexjacka? kan man de? Kläder 2
Damberg Hur mäter man andasfunktion? g/m²/24 tim? Kläder 11
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
Lischke Byxor när man har en rejäl kagge. Kläder 6
ddala Var kan man få tag på Vinterbyxa m/58? Kläder 4
cooper99 Var hittar man funktionskalsonger? Kläder 16
dr_ljungberg Dun - Begreppsförvirring, please Mr/Mrs Wise Man/Woman Kläder 6
eplstas Dunet har klumpat ihop sig, något man kan göra? Kläder 11
Mezzner Var hittar man "herrtights"? Kläder 23
marcusen sandaler som man kan springa i. Kläder 5
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
Richard Eriksson vad skall man välja? Kläder 4
iLL3rN Vilken jacka skall man köpa - Ygg eller Theta Kläder 5
hfm76 Var kan man köpa HH-fiberpäls? Kläder 2
Roypeter Vandrarkängor, vilka märken kan man lita på? Kläder 21
Mathew Vart kan man köpa Värmetröja 90? Kläder 13
d-b Rena skidkläder man kan silvertape:a? Kläder 2
ska man behöva torrdräkt??? Kläder 20
npet Var hittar man Taiga i Sthlm? Kläder 2
simme Vart kan man köpa M90-kläder nuförtiden? Kläder 2
kal hur tvättar man en gore-tex plagg? Kläder 3
realout Vattentätt kvalitetstyg, kan man köpa det? Kläder 4
Nyman Var hittar man beg fjällräven byxor i Mälardalen? Kläder 2
pjurka Ska man behöva gå naken? Kläder 16
Var får man tag i ylleskjortor ? Kläder 19
Var kan man köpa Barbour oljerockar billigt Kläder 5
Var får man tag i M90 Värmejacka/byxor ? Kläder 5
Var kan man köpa m/90 kängor? Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.