Uppblåsbar kajak - Advanced Elements

Hej,
Jag funderar lite på att investera i en uppblåsbar kajak och undrar om någon har erfarenhet av Advanced Elements kajaker och/eller andra uppblåsbara märken. Jag har läst en del gamla inlägg här och det var ett tag sen det nämndes något om sådana kajaker.

Uppblåsbar pga platsbrist.

Jag har tänkt att använda kajaken i sjöar, åar och innerskärgård under lugna förhållanden. Dagsturer och kanske 1-2 dagars övernattning.

Luftkajak.se har tex AdvandedFrame 1 och AdvancedFrame Expedition. Den senare med mer packförvaring vilket kan behövas om tält mm ska följa med på turen. Kikar man på reviews på Amazon så verkar folk vara riktigt nöjda med AdvancedFrame.

Har även kikat på Point 65's delbara kajaker men med en Peugot 207 blir det nog knepigt att få plats i bilen med delarna.

Prisbilden är max 10 tusen kr så Klepper och vikbara alternativ utgår.

/ Johan
 
Uppblåsbar kajak!

Jag har haft en Advanced frame 1. Jag var jättenöjd med den. Naturligtvis inte jämförbar med en "riktig" kajak men stabil och tämligen lättpaddlad. Stryktålig, jag körde på sten flera gånger men inga märken. Ok, begränsat packutrymme, men tillräckligt för en dagsutflykt. Jag sålde bilen när jag gick i pension och då blev det svårt att frakta kajaken. Funderar istället på att köpa en packraft som jag kan ta i en ryggsäck när jag tar mig till nån sjö.
 
Hej!
Jag har haft en Advanced elements och har en Point 65 Mercury. Utan tvekan föredrar jag delbar Point 65. Det är mer av en riktig kajak med avsevärt bättre känsla och paddelförmåga än AE. Dessutom kräver AE att man har möjlighet att låta den ligga uppe och torka, den är ju gjord av tyg. Point 65 torkar man av med en handduk..... Det går också avsevärt snabbare att både sätta ihop och ta isär en Point 65 jämfört med AE.
Med ett takräcke får Du lätt med den.

// L
 
Platsbrist både vid förvaring och i bil.

Tanken var att slippa skaffa takräcke till bilen. Men det kanske är ett måste med tanke på att delarna till en Point65 kajak är ganska långa.

Att jag funderar på en uppblåsbar kajak, tex AE, är att det blir enklare att ta med i bilen och lättare att förvara hemma. Nackdelen är förstås att det är lite pyssel innan man kommer i vattnet och att den behöver torka ordentligt efter användning.
 
point 65 Mercury

Hej,
Vi har två tandem / K2 mercury... till vår bil en passat.
Ett takräcke är en väldigt billig och enkel investering, vi har biltemas tackräcke med rörisolering på och kör våra kajaker på.
Tänk på att nosen (del 1) går in i sittbrunnen så de kan packas ihop.

Vi använder våra kajaker för mig och min man ( 2 st K1 använder vi dem som då), till hela familjen då kopplar vi in varsin extra sittbrun så båda barnen kan följa med och paddla.

Plus att all vår packning för övernattning får plats, bästa kajakerna för vårt användningsområde

/Nenna
 
Jag köpte en Pakboat Puffin för ett par år sedan:

http://www.avanzakayak.com/Pakboats.htm

Jag har paddlat en del på sjöar med den, och det har varit trevligt. En nackdel är att den är ganska jobbig att bygga ihop, vilket tar tid och ofta ger ömma tummar och blodblåsor. Ett annat problem är att sittbrunnen är ganska trång, vilket är lite bökigt för oss med långa ben (jag tror att många uppblåsbara har samma problem). Överlag är det dock en praktisk kajak som bör rymmas inom din budget.
 
Det blir tydligen en del pyssel med uppblåsbara kajaker.

Men jag har bestämt att avvakta med kajakinköp tills vidare. Planen är att flytta från lägenhet till hus under 2019 och då kommer förvaring av kajak inte att vara några bekymmer längre. Så i sommar får bli att hyra kajak istället.

Tack för alla svar. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
watchEm Tips på uppblåsbar kajak! Paddling allmänt 2
Niak65 Uppblåsbar kanot/kajak Paddling allmänt 18
Dalafimp Köpa uppblåsbar kajak/kanot. Paddling allmänt 5
Tobbelar Uppblåsbar kajak?? Paddling allmänt 8
Ullis71 Vikbar/uppblåsbar kajak Paddling allmänt 18
guhj Hyra uppblåsbar (eller möjligen falt-) kajak? (Sthlm) Paddling allmänt 2
tums Fördelar med uppblåsbar kajak Paddling allmänt 58
David_ uppblåsbar kajak Paddling allmänt 8
bengtfalke Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 1
traser Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 18
bunte Uppblåsbar rysk kajak... Paddling allmänt 9
blondin Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 9
torbjorn Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 2
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Nirrebosse Uppblåsbar flytväst. Paddling allmänt 6
hs Uppblåsbar kajakbrygga? Paddling allmänt 1
JohanLund Uppblåsbar kanot? Paddling allmänt 11
peter1969 Uppblåsbar flytväst? Paddling allmänt 35
Spinspider Paddelflottör - uppblåsbar eller skumplast? Paddling allmänt 33
Monica P Uppblåsbar kanot SEVYLOR Paddling allmänt 10
lilonjo uppblåsbar kanot Paddling allmänt 8
realout Flottör - fast eller uppblåsbar? Paddling allmänt 1
1145 Packsäck/flythjälp - konisk och uppblåsbar Paddling allmänt 5
uppblåsbar flytväst Paddling allmänt 5
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 2
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4

Liknande trådar