Att dricka på långtur?

Hej!
Planerar att cykla Linköping - Nordkap sommar 2018 via inlandsvägen. Håller på att planera.

Detta med att dricka.
Vad rekommenderar ni för vätska för att hålla elektrolyter, salter och vad det nu kan vara på en OK nivå?
Det är ju varmt och jag svettas en del.

Några tips?

Mvh
Ola A.
Linköping.

Bilagor

• C360_2016-05-30-14-11-13-453_org.jpg
    C360_2016-05-30-14-11-13-453_org.jpg
    106.8 KB · Visningar: 1,580
Vatten. Och vanlig mat i första hand.

Ta en långpaus och bada på eftermiddagen om det är varmt och cykla längre på kvällen. Gå upp tidigt på morgonen kan funka men lite trist med mkt dagg och kondens om du tältar.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Isotonic. Bara vatten duger inte (för mig).

Själv dricker jag Orifo Isotonic (500 ml per påse) för att hålla bra nivåer. Minst två per dag vid motsvarande aktivitet som du beskriver. Jag har inga vetenskapliga belägg men väl ganska många empiriska studier; om jag bara dricker vatten så går jag torr. Med dessa så håller jag vätskebalansen bättre.

Vatten. Och vanlig mat i första hand.
Thure

Jag håller med Thure. Ska man cykla så langt så blir intensiteten ofta rätt moderat. Då går det i regel helt fint att ersätta förluster med vanlig mat och dricka.

Om du vil kan du innan din tur, under förberedelse göra lite undersökningar och testa ut olika strategier. Genomför en eller flera dagsetapper i förväntat tempo och helst i liknande temperatur. Väg dig noggrant naken/i underbyxor före och efter en lång distans. Du måste också ha noterat det du druckit och ätit under tiden. På det sättet kan du se om du lyckats ersätta vätskeförlusten. Har du gått ned i vikt ligger du minus i vätskebalans (men det kommer alldeles säkert att normalisera sig till nästa dag med vanlig mat och dricka).
Om du sen har ekstrema dagar på din långtur till Nordkap och går minus i vätskebalans, så skulle jag rekommendera en ORS-produkt alltså en rehydreringslösning med salter och elektrolyter i rätt balans (Oral Rehydration Solution), dvs vätskeersättning, typ Resorb eller andra produkter, helst efter WHO-standard. Beställ på nätet, evt utomlands för att få olika smaker. Utbudet är begränsat i Skandinavien. Tyvärr har dom ändrat Resorb något, det har kommit flera produkter som er mer nischade. Finns en ”sporttyp” som kan funka. Alla resorb vill jag minnas har fått mindre natrium i sig. Spelar inte så stor roll för oss vanliga, men patienter som har hög produktion på sin stomi vil ha mkt natrium i det dom dricker för att evt om möjligt kunna undgå behov för vätska i.v.

Senast ändrad:
Seltin salt kan man göra egen saltersättning av.
Har 50% vanligt salt,Jozo motsvarighet har 30%.Man kan trimma till önskad koksalthalt med vanligt salt

Gör själv, billigt och enkelt

1 liter vatten
1 tsk natriumklorid
5~7 tsk druvsocker

Se till att natriumklorid och druvsocker löser sig i vattnet (koka gärna upp vattnet) och smaksätt gärna med koncentrerad saft/juice/citron/bär etc.

Funkar lika bra med cola blandat med vatten + lite natriumklorid.

Mvh troswe

Äter du en välbalanserad kost (frukost, lunch, middag & kvällsmål) behövs inte det. Sen innehåller både jucie, citron och bär både magnesium och kalium etc.

Räcker att få i sig ~350mg/dag av magnesium och 3,5g/dag av kalium och det får du via maten...

Mvh troswe

Vilken massa respons, vad trevlligt :) Tar en stund att sätta sig in i.
Suveränt, stort tack.

Blir verkligen taggad inför 2018.

Du håller bara koll på vätskeförbrukningen så vet du om du behöver extra mineraler.
2-3L tillsammans med normal kost så behöver du inte extra , hamnar man på 6-8L per dygn får man börja och käka Seltin med tesked.

Ganska enkelt , snabbt uppkommande saltbrist är desutom svår att missa då man får saltsug.
Långsam kan man missa en period innan man inser att tröttheten beror på saltbrist.

Ha en svart keps , dom vita ränderna och droppstenen av salt är en bra indikator...

Det beror mycket på ditt tempo, håller du dig under svettning gäller det att göra som hemma. Jäktar du blir drickningen ett arbete och du bör få i dig tillräckligt med joner.

go tur

Äter du en välbalanserad kost (frukost, lunch, middag & kvällsmål) behövs inte det. Sen innehåller både jucie, citron och bär både magnesium och kalium etc.

Räcker att få i sig ~350mg/dag av magnesium och 3,5g/dag av kalium och det får du via maten...

Mvh troswe

Du får sluta goggla svar hela tiden och lägga ut på utsidan som dina egna.
Blir fel och skapar förvirning

Lär nu.

Samtliga salter urineras ur eller svettas fram och måste ersättas.

Vid normal kosthållning och vid normala vattenintag så behövs inga mineralintag på många dygn fast vid brutal ansträngning.
Vid normalt kostintag med kraftig vattenförbrukning(6-10 liter dygn ) så krävs saltintag vid typ dygn 3-5 och så vidare och då helst mineralsalt ala Seltin.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips

• Hold your horses! eller, Sakta i backarna.

Hold your horses…eller Sakta i backarna! Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
    Anders_sthlm
  • Norra Mora vildmark

Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ... 2 kommentarer
    hansnydahl
  • Vandring på Hoverberget 250629

En fin promenad med min son Emil. Upp på Hoverberget, fika, kika på Rämnaren och gå ner på andra sidan.
    personnvik
  • Mitt-Skåne - Vulkaner och Mangroveträsk

Vi vandrar på små skogsvägar. Kanske samma sträcka som Karl XI marscherade under de skånska krigen i sin jakt på Snapphanarna.
    Anders Hermansson
  • Bestigning av Kilimanjaro, del 3, slutet

Kilimanjaro-dagboken, del 3 ”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ... 1 kommentar
    explorermikaelstrandberg
  • En utenatt i månaden – ett äventyr som blev en livsstil 

Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
    Helena Rosquist
  • Bokskogens spännande historia - Bönderna som plundrade vinkällaren

Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
    Anders Hermansson
  • Vandring runt Skoarkki - 2

Andra delen av vandringen runt Skoarkki. Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge. Tid: 27:e juni till ... 2 kommentarer
    hansnydahl
  • Vuojnestjåhkkå

En dagsutflykt till den 1968 meter höga toppen av Vuojnestjåhkkå. Därefter var tanken att jag skulle vandra runt Sarektjåhkkåmassivet och tillbaka ... 3 kommentarer
    hansnydahl
  • Stanna eller gå vidare?

Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ...
    Daniel Vilhelmsson Wesén