Turskidåkning Skidor på längden

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-06-21, 12:02
vandrafjäll vandrafjäll är inte uppkopplad

Toppturer med längdskidor

Jag är inne på att skida i Sarek i vinter, och för att få lite större upplevelse så tänkte jag blanda in lite toppturer. För att slippa köpa ny utrustning så skulle jag vilja använda mina befintliga turskidor. Det är ett par Fischer S-Bound Outtabounds Crown, de har fullängds stålkanter + lite midja och ganska breda. Jag har provat att åka vanlig slalom med dom och tycker det fungerar ganska hyffsat.
Är det någon därute som gör toppturer med vanliga turskidor och tycker det fungerar bra ?

https://parkavebike.com/m/prod ... rown-551.htm
Svara med citat
Gammal 2018-06-21, 15:50
thureb thureb är inte uppkopplad

I svenska fjäll går det utmärkt topptura med sådana skidor.

Jag har gjort en del toppturer med den något smalare modellen Fischer E109.

Längdskidor är betydligt smalare i min vokabulär.

Thure
Svara med citat
Gammal 2018-06-21, 15:53
på tunn is på tunn is är inte uppkopplad

Inte någon fri offpiste-känsla som med slalomutrustning i alperna. De med vana och rejäla telemark bindningar får det att se härligt ut i snälla lutningar. Men utan det eller i branta lutningar handlar det mer om att ta sig ner.

Du får en härlig tur ändå men förvänta dig inte att njuta såå mycket av nedförsåkningen.

Dina insvängda skidor märks mer i pistad backe än i djupare lössnö.

Men en lagom nedförsbacke som känns trygg och du inte behöver fundera så mycket på att vare sig minska eller öka fart är ju det bästa som finns.
Svara med citat
Gammal 2018-06-21, 16:31

Tackar för svaren, ja glida ner i lagom fart är ju otroligt härligt, och det jag är ute efter är ju att ta mig upp på berget och få en bra upplevelse och fantastisk utsikt 😀
Sedan vill jag bara ta mig ned säkert och smidigt.
Svara med citat
Gammal 2018-06-22, 05:44

Någon som vet om det går att utnyttja Keb Classic tävlingen ? När jag var med på en guidad tur vinter östra leden så hade de satt upp rep mellan nord och sydtoppen.
Och de tränar ju en hel del innan tävlingen drar igång. Då skulle man ju kunna göra kammvandringen med Via-ferrata.
Svara med citat
Gammal 2018-06-28, 08:06
marja marja är inte uppkopplad

gjort några topp turer i Norge där man har mött skolklasser på topparna med LÄNGDSKIDOR så att gå upp och ner med stål kant är inga problem.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:21.

Logga in