Motorfordon på sjöis

Ok, troligen är det olämpligt.

Men sedan då? Låt oss säga att det är förbjudet. Vad blir nästa steg? Tänker du springa ikapp dom och hota med att dom måste ansöka om att få köra där, för annars är det otillåtet enligt den och den paragrafen?

Är det någon som provat att diskutera med dom som kör på isen? Dom tycker säkert att det är ett jättebra område, och är kanske inte ens medvetna om att dom stör.

/Mattias
 
Tycker att detta låter lite väl gnälligt va? Det är ju inte direkt olagligt att köra runt och låta med bil på vägarna kring området, så varför skulle det vara det på isen, speciellt om det nu också är tillåtet enligt allemansrätten.

Låt oss småpojkar hålla på med våra nöjen någon gång om året också. Om jag fick välja skulle jag hellre stå ut med lite ljud från sjön än att möta ett gäng calibror och EVO VI:eek:r på den lilla grusvägen i 120 knyck!
 
Jag bor i ett hyreshus mitt emot en bensintapp. Det finns ingen lag som förbjuder de lokala raggarna att tanka mitt i natten, men jag tycker det är väldigt störande ändå. Ibland går det inte att argumentera med folk. Jag kommer flytta härifrån, så kan de tanka hela nätterna igenom om det förgyller deras liv.
 
gahne; sa:
Men är risken för utsläpp från motorbåtar så mycket mindre? Har för mig att många fritidsbåtar kör avgaserna, med oljerester, rakt ner i vattnet.

För att ge helhetsbilden så råder redan motorbåtsförbud på sjöarna i diskuterat reservat. Ett av syftena är just att erhålla ett fridfullt område.

Förövrigt så tycks nu även Tierps kommun överväga ett förbud mot körning av motorfordon på isarna i närområdet utifrån att området är klassat som riksintressant för naturvården. Dvs det är inte vilket område som helst.
 
Naturskyddsföreningen agerar

I dagens Upsala Nya Tidning rapporterar de om att Naturskyddsföreningen i Uppsala län agerar för en tyst zon i naturreservatet Florarna.

Läs artikeln:

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=422847,00.html
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.