Tävling: Orust runt, 2 dgr, intresse?

Glada tillrop och en liten vädjan

Hej!
Jag var ute med båten runt Skaftö och gick på insidan norrut på eftermiddagen. Det var kul att se alla kajaker på sjön och det verkar vara ett fint evenemang. Kul också med denna typ av "fri" organisation som tilltalar min egna syn på friluftsliv. :)

Men till nästa år vill jag be er som tänker delta att tänka på att det är mycket trånga farleder på sina ställen och ofta smala muddrade rännor. Det ställer större krav på alla som färdas där, i såväl stora som små farkoster. Dessutom är det en tät trafik, speciellt om det blåser lite då många klokt nog undviker att gå på utsidan av Skaftö/Islandsberg.

Vid flera tillfällen väster om Bassholmen och Flatön var det incidenter där motorbåtar och segelbåtar fick gira undan och trixa för att farleden var fylld av paddlare som färdades i bredd lite huller om buller. Om man inte har tittat på sjökort eller känner till farvattnen kan det förstås se ut som att det är gott om plats men även om det ofta är kanske 200-400 meter brett är det bara kanske 10-15 meter som är djupt nog för även ganska små båtar. Men den som paddlar kajak kan förstås nyttja nästan hela ytan. Så om ni väljer att paddla i farlederna så försök att ge plats även för annan trafik. Egentligen är väl detta självklarheter för alla vana paddlare och andra som vistas på sjön men kanske blir det någon konstig gruppdynamik under evenemanget eller är det kanske en del ovana deltagare med som inte tänker på detta?

Hoppas det blir ett bra evenemang även nästa år och att ni får lika bra väder!

Fredrik
 
Hej Anders och Leif!

Återigen TACK för ett fantastiskt arrangemang. Jag tycker det är mycket beundransvärt det ni med anhöriga har gjort för oss andra i två Orust Runt nu. Jag hoppas innerligt att detta kan fortsätta att fungera på något sätt. Detta sociala experiment känns väldigt sympatiskt och det bör kunna vara uthålligt. Ni sköter det väldigt bra men jag är osäker på huruvida närandet och tärandet är i rätt förhållande för er. Det kan bara ni själva svara på. Om motivationen tryter hoppas jag att ni hojtar till så att andra kan träda fram.

Med mer träning kan jag troligen kapa ett par av de dryga 16 timmar vi tillbringade runt ön i år. Det hoppas jag kan inspirera mig att regelbundet och ofta ta mig till Friskis & Svettis i vinter. (Se där vad ni bidrar till! En mer välmående gubbe som sannolikt belastar sjukvården mindre och kanske även är trevligare mot sin omgivning ;-) ). Om jag nu ska komma ner ytterligare i tid får det nog bli att studera materielen - en c:a 15 år gammal Trapper Response är väl inte det mest lättdrivna flytetyget. Det får nog bli något annat nästa år. Min pagaj är inte så lätt som den borde. Varför denna prestationsångest nu då? Jo upplevelsen blir troligen mera angenäm med färre timmar på vattnet. Dessutom blir det mer tid att tjôta med andra paddlare på land.

Jag ser fram emot OR2011 med ännu fler deltagare! Förresten, kan vi få samma väder nästa år? Snälla!

Mvh Harald Eriksson

Tack för alla värmande ord Harald!

Just uthålligheten är något vi prioriterar väldigt högt. Det är ett av skälen till att Orust Runt är så avskalat. Vi har haft mängder av idéer kring hur vi skulle göra helgen ännu bättre, men oftast faller idén på att mängden arbete inte står i proportion till mängden extraglädje som paddlarna får. Exempelvis hade det varit ganska enkelt att lägga ut lördagens resultat redan på lördag kväll, men varför ska vi anstränga oss med det? Alla som paddlar sitter ju på Vallerö, och de som fajtas om topp placeringar har ändå koll på varandra. Vi lägger hellre den tiden på att umgås med er alla =)

Det är egentligen bara en enda sak som skulle kunna få vår motivation att tryta: Att Orust Runt blir för mycket tävling. Om det någon gång blir så illa att folk börjar bry sig mer om sina placeringar än att ta hand om, hjälpa, prata & umgås med varandra även under paddlingen så kommer vi tröttna illa kvickt, det vore ett misslyckande. Därför var det väldigt glädjande när vi fick höra att hela tätklungan stannade när en av dom råkade välta, och det var också väldigt glädjande att Martin och Ola valde att dela på segern. Paddla gärna fort om du känner för det, men men inte fortare än att du är trevlig mot alla andra paddlare under resans gång.

Det som motiverar oss är att få träffa alla underbara människor, diskussionerna kring lägerelden på Vallerö, att visa att det går att anordna något med nästan obefintliga medel, titta på alla kajaker, alla trevliga tackmail vi har fått, att det är alla typer av paddlare/kajaker/paddlar som är med, och glädjen över att få en flaska iskall hemmagjord limoncello =)

Hej!
Jag var ute med båten runt Skaftö och gick på insidan norrut på eftermiddagen. Det var kul att se alla kajaker på sjön och det verkar vara ett fint evenemang. Kul också med denna typ av "fri" organisation som tilltalar min egna syn på friluftsliv. :)

Men till nästa år vill jag be er som tänker delta att tänka på att det är mycket trånga farleder på sina ställen och ofta smala muddrade rännor. Det ställer större krav på alla som färdas där, i såväl stora som små farkoster. Dessutom är det en tät trafik, speciellt om det blåser lite då många klokt nog undviker att gå på utsidan av Skaftö/Islandsberg.

Vid flera tillfällen väster om Bassholmen och Flatön var det incidenter där motorbåtar och segelbåtar fick gira undan och trixa för att farleden var fylld av paddlare som färdades i bredd lite huller om buller. Om man inte har tittat på sjökort eller känner till farvattnen kan det förstås se ut som att det är gott om plats men även om det ofta är kanske 200-400 meter brett är det bara kanske 10-15 meter som är djupt nog för även ganska små båtar. Men den som paddlar kajak kan förstås nyttja nästan hela ytan. Så om ni väljer att paddla i farlederna så försök att ge plats även för annan trafik. Egentligen är väl detta självklarheter för alla vana paddlare och andra som vistas på sjön men kanske blir det någon konstig gruppdynamik under evenemanget eller är det kanske en del ovana deltagare med som inte tänker på detta?

Hoppas det blir ett bra evenemang även nästa år och att ni får lika bra väder!

Fredrik

Tack för din feedback Fredrik! I kommunikationen inför nästa års evenemang, och på skepparmötet innan starten, kommer vi trycka på just det som du nämner ovan så vi slipper fler sådana incidenter.

- Leif

P.s Dock tror jag de flesta paddlarna kommer hålla sig i anslutning till farleden. Vattnen runt omkring är så grunda att man riskerar förstöra sin paddel om man paddlar där, plus att det är avsevärt tyngre att paddla på grunt vatten. Men givetvis måste varje paddlare vara uppmärksam, och självklart är det inte OK att paddla ett gäng i bredd i de smala farlederna om det är andra båtar som ska passera. D.s
 
Förresten, nu går det bra att anmäla sig till nästa års Orust Runt. Eftersom alla vi pratade med tyckte årets datum var betydligt bättre än förra årets så kör vi på första helgen i augusti (6-7:e) även nästa år.

Anmäl dig nu: http://paddla.se/orustrunt/register_new.asp

Edit: Jag kommer lägga in bilder från årets tävling under veckan. Ni som eventuellt inte mailat in era bilder, vänligen gör det snarast.
 
Hejsan,

Har hört mycket positivt om Orust runt i år så jag hoppas det går bra för er i fortsättningen också!

En sak om datumet - de som även satsar på DKM+ kommer förmodligen att tvingas att välja eftersom en vecka är för lite för en bra återhämtning mellan loppen.
 
Hejsan,

Har hört mycket positivt om Orust runt i år så jag hoppas det går bra för er i fortsättningen också!

En sak om datumet - de som även satsar på DKM+ kommer förmodligen att tvingas att välja eftersom en vecka är för lite för en bra återhämtning mellan loppen.

Dom som tänker satsa på DKM får väl bara paddla lite lugnare runt Orust, då borde det inte vara något problem med återhämtningen :)

det är inte helt lätt att välja ett bra datum. I juli har de flesta fullt upp med semester. I slutet av augusti blåser det oftast mer men framförallt går solen ner mycket tidigare vilket kan vara problematiskt (förra året kom en del deltagare till Vallerö i bäckmörker). Dessutom går Tjörn Runt i mitten av augusti, och så vill vi ju inte krocka med DKM.

Eftersom så många deltagare tyckte årets datum var bättre än förra årets kommer vi köra första helgen i augusti framöver. Kanske inte optimalt i förhållande till DKM, men ändå det bästa alternativet sett till helheten.
 
Datum...

Vad är ett DKM+ när man kan få två liknande dagar i följd under Orust Runt? ;-)
Nej allvarligt, det är väl kul att båda eventen finns så att vi kan få utlopp för våra drifter i vitt skilda miljöer, de lite olika inriktningarna kompletterar varandra bra.
Ett litet problem med datum är att vi inte vill krascha med seglare och åskådarbåtar under Tjörn Runt-helgen, och vi vill undvika sista helgen i augusti, det mörknar fortare då...
Men-men, ingenting är hugget i sten, vårt motto är ju att vara flexibla, frågan är vilken helg som gagnar flest deltagare mest?
Jag vet att det krävs tonvis av diciplin, och kanske jag är naiv, hornen växer ju lätt ut när man väl sitter där, men skulle man inte kunna köra Orust Runt i ett mycket avslappnat tempo, med flera pauser, som ett fint tvådagars teknik-/långdistanspass inför DKM+? ;-)

I dagsläget är det nog en del paddlare som tror att allt är superpretentiöst eller blir bortskrämda av distanserna, eller kanske tror att just deras kajak och utrustning inte skulle passa för eventet, men vi hoppas att några "neutrala" deltagare som har varit med kan vittna om att det var kul och inte alls behöver vara speciellt svettigt, men möjligen att helgen går alldeles för fort.

Är det någon som känner sig manad kan de väl maila mig eller Leif om hur "lätt" det gick.
Andra åsikter tas naturligtvis också gärna emot ;-)

Anders
 
Avlång snabb båt til Salu!

Någon som är aspirant på en fin-fin och elegant Ruahine Ocean X så hör av er.
Inte en repa i botten och en fin havsracer som förutom att den går att paddla snabbt också går att dra på flerdagarstur med. Synd att den inte får plats i min samling bara...
Perfekt OR-båt, det är bara "motorn" det hänger på ;-)

Anders
 
Orust Runt 2011

Kanske dags att stilla börja fundera på om ni skall spänna bågen inför Orust Runt 2011.
Fler tjejer tack, och om man ändå får önska, mer folk från Östkusten och... Norrland ;-)
Tillhör man ingen av de nämnda kategorierna kan man naturligtvis vara med ändå, bra va?

Vi kan "nästan" lämna garanti på att ni klarar denna på flera sätt sköna utmaning,
och vi kan faktiskt garantera att ni kommer tycka det är kul! :)

http://www.paddla.se/orustrunt/

Välkomna mvh Anders
 
Drygt 3 veckor kvar...

Mycket läst tråd men lite lite inlägg det sista
202 anmälda idag, det ser bra ut...

Funderingar över potentiell fart och att bjuda på sig själv:
Om inte balans, paddelform och teknik är perfekt är det ingen idé... NOT ;-)
Jag tar min Epic V12-surfski, och om inte annat kan ju alla som deltar får bli glada av att se mig bada ut till Orust och tillbaka.

Fint väder, glada medpaddlare OCH medvind som vanligt, det är beställt!

Någon mer som skall vara med eller?
Nu verkar det förutom alla oss "helyllesvenskar" vara danskar, norrmän, tyskar, polacker, fransmän, engelsmän och tjecker med...
Det behövs fortfarande mer flickor, östgötar och norrlänningar...

Kom igen, polera upp kajaken och börja packa lätt för ett lättsamt äventyr :)

Anders
 
Jag kommer dit igen.

och det ska bli hur kul som helst!

Kul med en till surfski-kille, jag kommer paddla min Nordic Kayaks Fusion i år, nu med packluckor.
VIlken fart tror du att du kommer hålla, vad ska du ta med dig?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Andersson Tävling: Göteborgs Kajakrace, intresse? Paddling allmänt 44
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1
Stuvarn Saknar en tävling för havskajaker i havsmiljö! Paddling allmänt 24
avslutat medlemskap 1003 Tävling/lek? Paddling allmänt 9
fibbla TÄVLING FÖR GLADA MOTIONÄRER Paddling allmänt 0
jonssonmartin Långdistans paddling Tävling???? Paddling allmänt 5
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
orjanraberg Tältplatser nära Hjältön vid Orust som går att nå från land? Paddling allmänt 2
Gustav Cronhamn Run Tjörn och Orust Paddling allmänt 8
karinoj Övernattningsplats runt Stocken/Orust Paddling allmänt 3
fredric_verklig.se Paddling från Stocken (Orust)? Paddling allmänt 1
jonta Paddling i Bohuslän Orust! Paddling allmänt 2
Orust Paddling allmänt 1
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
LinaHa Östersjön runt Paddling allmänt 0
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
BS tältplatser runt Kållandsö och Lurö Paddling allmänt 1
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
Lumberjack92 Söker turförslag, Kanadensare runt Göteborg ca 4 dagar Paddling allmänt 2
Grönblad Packrafting runt Stockholm Paddling allmänt 2
friluftaren Paddla runt mälaröarna, finns tältplatser? Paddling allmänt 13
thureb Dagstursförslag Stockholm 1 Härsö runt Paddling allmänt 0
greendanger Hur svårt att inte slå runt? Paddling allmänt 12
s3.n Tips på övernattningstur runt Örebro! Paddling allmänt 4
fetgris Mälaren-hjälmaren runt Paddling allmänt 7
Ha st Lidingö Runt – träningspaddling 25 km, följer du med? Paddling allmänt 5
Kajak Cykel Hyresvilkor, kajak runt Kinda Kanal Paddling allmänt 15
Johan.Larsson Event - Paddla Viaredssjön runt 14/8 2011 Paddling allmänt 0
maddebjörkö Paddling runt Skärhamn Paddling allmänt 1
info19 Motionsloppet Tylön Runt Paddling allmänt 6
Leo_73 Runt Vänern Paddling allmänt 21
hisbro kajak klubb runt Grebbestad ? Paddling allmänt 4
paugusts Iläggsplatser runt Göteborg? Paddling allmänt 12
anna-r Vi är på väg runt västsverige, några tips? Paddling allmänt 2
19780 Kajak runt Korsika Paddling allmänt 2
Peifen Runt Irland Paddling allmänt 2
fraewu Paddla runt Vancouver Paddling allmänt 4
surpaleijon Är det farligt att slå runt? Paddling allmänt 23
Rindmyr Paddla igenom eller paddla runt!? Paddling allmänt 6
hassex Filmtajm Djurgården runt på 9min Paddling allmänt 0
Erik Barkefors Skapa ditt eget "Jogersö Runt" Paddling allmänt 14
Kjell Lundgren Ekoln Runt 2008 Paddling allmänt 2
Vandrare För er som tröttnat på att läsa om att paddla Sveriges kust runt Paddling allmänt 2
Nixons Paddelhelg runt Stocholm, var? Paddling allmänt 3
Alexander85 Paddla runt England? Paddling allmänt 7
Friluftsnomad Paddla runt Östersjön? vill du med Paddling allmänt 0
Kjell Lundgren Motionslopp Ekoln Runt i Uppsala 19:e Augusti Paddling allmänt 5
Arneri Paddla Värmdö runt den 22:a juli! Paddling allmänt 3
undersidan Runt sveriges kust... i roddbåt Paddling allmänt 0
quadrix Helgpaddling kajak runt stockholm.. Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.