Run Tjörn och Orust

Alla väder utom jordbävning

Mina hemmavatten Orust Tjörn erbjuder hyfsat skyddad paddling, men visst finns även öppna passager. Svaret på frågan är att det beror på var du menar. Det kan faktiskt bli allt från spegelblanka trånga sund till stor brytande havssjö, beroende på vilken del av området som avses - och självklart beroende på dagens väder.

Dock finns nästan alltid närhet till reträttplatser, så någon särskilt riskfylld paddling behöver det aldrig bli.

Min Google-karta över Bohusläns tältplatser innehåller även en del information om portage-möjligheter (röda streck) i detta område

hälsningar
Jens
 
Precis som Jens skriver är det generellt sett mycket skyddade vatten om man vill. Det finns dock två partier som kan vara kritiska:
- Kråkefjord (överfarten mellan Tjörn & Orust)
- Kråksundsgap (strax norr om Mollösund)

Kråksundsgap går att undvika genom att svänga österut efter Mollösund och sedan smita mellan lilla och stora Bockholmen.
 
Grov och speglad sjö

Mellan Dyrön och Rönnäng kan det också vara väldigt skvalpigt och riktigt grov sjö vid sydvästliga till västliga vindar.
 
vinterpaddling tjörn

Hej,

hakar på tråden här - läste idag i lokala tidningen om vinterpaddling utanför Tjörn arrangerat av Friluftsfrämjandet. Hittar inget program kring detta. Någon som vet?

Jag paddlar men har ingen vinterutrustning så hade gärna fått tag på uthyrare av sådant i närheten.
 
Hej,

hakar på tråden här - läste idag i lokala tidningen om vinterpaddling utanför Tjörn arrangerat av Friluftsfrämjandet. Hittar inget program kring detta. Någon som vet?

Jag paddlar men har ingen vinterutrustning så hade gärna fått tag på uthyrare av sådant i närheten.

Vinterpaddling ordnad av Friluftsfrämjandet Lysekil 2009-12-19:http://www.friluftsframjandet.se/aktivitet/12185597
Kan det vara det du menar?

Mvh Nadia
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...