Saknar en tävling för havskajaker i havsmiljö!

Finns det nån mer än jag som skulle vara intresserad av en tävling för havskajaker i havsmiljö?
Typ Fjordloppet men det kanske är väl kort 14km eller som Göta Kanal-loppet för havskajaker 34km lagom längd tycker jag men man kör det i havsmiljö!
Det finns så många havskajaker nu å tycker att några av oss skulle vilja rejsa lite mot varandra just för att det skulle vara kul å lite med glimten i ögat :)
Alltså ett återkommande lopp å med "vanliga" havskajaker alltså inga extrema havsracers eller multisportslådor!
Tycker att paddla är en underbar motionsform å nu på äldre dar när inte knän mm håller för löpning så vill man trots allt ha en morot för sin träning gärna testa formen mot likasinnade!
Så vad säger ni? Finns det nån mer än jag som tycker detta låter spännande?
Kan tänka mig ett motionslopp här på Västkusten när vattnet är badvänligt å längden på loppet kan vara typ 20-35km!
Väntar med spänning på förhoppningsvis positivt svar av intresserade :)

/Janne
 
Det kanske går att prata med surfskifolket? De kör sitt SM i slutet på augusti. Förra året en bana med start o mål vid Arkösund och i år start i Nävekvarn och mål i Oxelösund. Längderna har varit kring de du nämner.

Ett större arrangemang med flera klasser är jobbigare att arrangera men har andra fördelar.
 
Alltså ett återkommande lopp å med "vanliga" havskajaker alltså inga extrema havsracers eller multisportslådor!

Vad är vitsen med att avgränsa bort något egentligen? Var och blir salig på sin fason... väljer kajak efter förmåga o vilja. Det blir väl bara krångligt med definitioner och inmätning.

Eller? Att vinna är att välja rätt kajak för sig själv och hantera den snabbare än de andra ekipagen?

Det viktagaste är väl att tävligen är till havs!?

Alternativt tightare klasser: Jag tror att jag hyfsat sannolikt kan ta medaljplats i Silhoette-klassen-version-utan-skedda-för-män-i-åldern-38-39?.

:)
 
Bara en känsla jag har att man "skrämmer" bort "vanliga" havskanotister om det är med för mkt extrema båtar! Tror oxå att dom paddlas av duktigt folk som hanterar dom :)
Kan tänka mig bara rena havskajaker(kort å lång) enligt SKF bestämmelser!
Skulle vara skoj med en ren "motionstävling! Som kanske kunde bli riktigt stor med tiden!

/Janne
 
Jag har funderat länge på att fixa ett litet lop. Idén är redan klar. Men jag har haft lite svårt att få arslet ur vagnen.
Dock kanske mitt lopp inte riktigt räknas som havs miljö då den är planerad i stockholm yttreskärgård.
Ska försöka fixa det till nästa vår/sommar. Eventuellt en mindre test tävling kortare och kompaktare redan i år för att se om ide´n fungerar. Eftersom det börjar bli kallt i vattnet tänker jag hålla testen för bekanta och vänner. Gillar de ide´n kör jag för er i vår och sen skarpt. Tänker inte berätta mer nu.

Men jag undrar hur stort intresset för en havskajak tävling /event är. Jag gör detta för min skull, inte ute efter ett mega event som kajakmaran i stockholm(vet inte ens om det är ett mega event).

Så vad tycker ni
 
Jag tror att många backar för ansvaret att släppa iväg ett tävlingsgäng på öppet vatten. Skriverierna efter Gudenå förra året var inte nådiga...

Ett alternativ kunde vara en fix sträcka och sen rapporterar man ex vis här när man paddlat, vilket väder det var och vilken tid man tog det på. Lite av samma kanotistheder som HBB. Det kunde finnas ett par spikade sträckor på västkusten, en i Skåne, ett par längs ostkusten och en i Sundsvall (varsågod Lars - det bjuder jag på!). På semestern är det bara att beta av ett par stycken :)

Om några slår sig ihop och bestämmer dag och tid så är det ett privat initiativ och ingen klubb/person är arrangör...
 
Jo jag vet om Flatön Runt inget ont om den tävlingen:) Men bland dom ca 10-12 startande är väl minst halva startfältet sittandes i rena tävlingslådor?
Skulle så gärna få till ett riktigt havsrejs med lite mer djupgående under kölen :)
Varför inte en start från Saltholmen sen runda GKF Valö sen mot Trubaduren å in mot Saltholmen igen! Bara ett förslag på bana men tar gärna emot andra bantips!
Hoppas vi kan älta detta under vintern så det kan leda till nåt positivt i vår :)

/Janne
 
Jag tror att många backar för ansvaret att släppa iväg ett tävlingsgäng på öppet vatten. Skriverierna efter Gudenå förra året var inte nådiga...

Ett alternativ kunde vara en fix sträcka och sen rapporterar man ex vis här när man paddlat, vilket väder det var och vilken tid man tog det på. Lite av samma kanotistheder som HBB. Det kunde finnas ett par spikade sträckor på västkusten, en i Skåne, ett par längs ostkusten och en i Sundsvall (varsågod Lars - det bjuder jag på!). På semestern är det bara att beta av ett par stycken :)

Om några slår sig ihop och bestämmer dag och tid så är det ett privat initiativ och ingen klubb/person är arrangör...

Googlade på Gudenå, hittade massor men inte det syftade på. Kan du ge mig några länkar är du snäll. Vill vet mer du syftar på.
Tack på för hand
 
Vill minnas att det blåste rejält på förra årets Tur de Gudenå, många kanoter sjönk kanske pgr avsaknad av flytelement(airbags) Fanns väl heller inte så många följebåtar!
Kom på att runda Trubaduren på mitt inlägg nog inte var så genomtänkt! Kanske lite långt men alldeles för nära större farled!
Kanske skulle räcka med t&r Valö (med start tex Saltholmen)

/Janne
 
Googlade på Gudenå, hittade massor men inte det syftade på. Kan du ge mig några länkar är du snäll. Vill vet mer du syftar på.
Tack på för hand

Det finns mycket att läsa men förutom tävlingens eget forum:
http://tourdegudenaa.dk/forum.aspx?did=24
så kan du kika på:
http://unold.dk/paddling/php/wordpress/?p=227

I grunden så är varje tävlande själv ansvarig men besvikna och chockade tävlande (och förståsigpåare...) hävdade att tävlingsledningen skulle ha haft fler följebåtar eller avbrutit tävlingen osv. Valet av kanot är den tävlandes ensak utifrån erfarenhet och väder men många underskattade uppenbart naturens kraft i de danska insjöarna!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.