Runt Vänern

Funderar på att paddla runt vänern i Juni, men har lite frågetecken att räta ut.

Hur många dagar för att komma runt? Då paddlar jag i lagom fart (som de flesta), 5-10 timmar om dagen beroende på dagsformen (paddlar en Valley Nordkapp), landar till ibland och tar bilder med systemkameran.. Ett par vilodagar längst vägen för att ägna mig åt fiske och foto, eller bara vara.

Bara ett realistiskt antal dagar som jag kan utgå ifrån, självklart blir det några plus eller minus dagar.

Några pärlor längst vägen?
Och vad undvika?


// Leo
 
Funderar på att paddla runt vänern i Juni, men har lite frågetecken att räta ut.

Hur många dagar för att komma runt? Då paddlar jag i lagom fart (som de flesta), 5-10 timmar om dagen beroende på dagsformen (paddlar en Valley Nordkapp), landar till ibland och tar bilder med systemkameran.. Ett par vilodagar längst vägen för att ägna mig åt fiske och foto, eller bara vara.

Bara ett realistiskt antal dagar som jag kan utgå ifrån, självklart blir det några plus eller minus dagar.

Några pärlor längst vägen?
Och vad undvika?


// Leo
Nu är jag ju rätt nyinflyttad men skärgården utan för Tösse, straxt söder om Åmål, är ju väldigt fin. Säg till när du har vägarna förbi så kommer jag ut och möter upp på en ö så kan vi fika lite.

/David
 
Härligt projekt.

Tiden du behöver kan jag inte säga så mycket om, det är väl bara till att ta fram sjökortet och mäta.
Paddlade själv runt Dalbosjön, västra delen av Vänern, från Mellerud till Kållandsö, på tre dagar för några år sedan. En fantastisk tur.

Det finns gott om pärlor att stanna till på, Sandön i Tösse, Vithall i Lurö skärgård och Luringens vandrarhem på Lurö och hela Lurö skärgård för den delen, och mina hemmavatten kring Kållandsö med Läckö, Spikens fiskeläge och hela vackra skärgården...

Listan kan göras mycket längre.

En del passager kan bli lite luriga beruende på vilka vägval du tar. Vänern bjuder på stora öppna ytor som kan bli trassliga om det blåser på lite. Till exempel är hela vägen upp efter östra sidan av Värmlands näs oskyddad vid vindar från nord, öst och syd. Allt detta ser du såklart på sjökortet men tänk på att Vänern inte är en lungn liten insjö.

Paddlar du i Juni, inann båtsäsongen kommit igång ordentligt kan du räkna med att inte stöta på så mycket annat folk därute. Inge större bekymmer med tältplatser med andra ord.

Har du vägarna förbi Läckö så kanske vi syns.

Tobias
 
Stor munfull, men visst går det, seglade en gång runt innanhavet i en kajak, det tog nära tre veckor med bra vind. Vidsand och Tösse som nämnts, fastna inte i att fixa varje kajakdjupt vatten i norr för då kommer det att ta än längre tid......och se upp när det börjar blåsa, för det går fort och högt.
 
Ja det var tanken att jag ville ut juni innan båtsäsongen kommer på allvar i juli.
Förhoppningstvis kanske man då får en liten "into the wild"-känsla ;)

Ville paddla andra vatten än bohuslän så Vänern låg bra till geografiskt sett och att sambon lätt kan hämta mig över dagen någonstans runt vänern.

Tack för alla tips o jag återkommer till er som erbjudit er att paddla ut för en fik och snack :)
 
Nu är jag ju rätt nyinflyttad men skärgården utan för Tösse, straxt söder om Åmål, är ju väldigt fin. Säg till när du har vägarna förbi så kommer jag ut och möter upp på en ö så kan vi fika lite.

/David

Instämmer, Tösse skärgård är fin.....bor strax söder om Tösse själv. Paddlar ofta här, och möter ockå gärna upp för en fikastund.
 
Det finns en bra,vattentålig karta över norra Vänerns paddelområde, från östra kanten av Värmlandsnäs t o m Kristinehamn. Gjord för kajakpaddlare av kajakpaddlare. Tips på lämpliga sjösättnings/landnings/tältplatser. Kan köpas via http://www.vanerkajak.se/. Används av alla Karlstad långfärdspaddlare. Torsö-Brommö och öarna norr därom är också fina paddelvatten med en del fina tältplatser.
 
Kul! Du kanske kan ha lite koll på islossningen därute så vi slipper göra en Jon!

Haha, det såg mysigt ut!
Ja, det ska vi väl kunna titta på. Har vart "mammaledig" från kajaken sedan mitten på sommaren, då jag helt enkelt inte rymdes i sittbrunnen längre.....! Men jag kan ta en promenad med barnvagnen och se hur det verkar. Har ca 4 km väg till vattenbrynet i skärgårdens södra ände, rakt innanför ön "Ust".
Har börjat mata de små med lite pureér nu, så jag kanske hinner få tillräckligt långt mellan amningarna så jag kan ta en premiärtur när isen släpper. Börjar få lite abstinens....!
 
Men va.......ursäkta, men jag blev nyfiken på var du bodde och gjorde en Eniro-sökning. Har flyttat ända till Tösse nu, men du bor ju i mina hemtrakter ju!
Är uppväxt på Bodane gård, som ligger i änden på backen du bor i! ;-)
Va kul!. Det måste vi fira med en kopp skrytkaffe! Nu ska du få PM!
 
Tuff paddling

Det är en riktigt tuff paddling Vänern runt. Bra start är Dalbosjön runt, kanske 5-6 dagar. Från Vänersborg till Hjortens udde är det ganska öppet (20 sjömil) sedan är det en fantastisk skärgård förbi Sunnanå, Yttre Bodane, Tösse skärgård upp till Åmål. Lite tuff överfart förbi Säffle mot Millesvik skärgård.
Ner genom Lurö är det mycket fint med en öppen passage över till Kållandsö. Sedan är det find på Kållandsö och en ny passage ut förbi Hindens Rev och sedan mot Vänersnäs. Därefter sista transportsträckan förbi Halleberg tillbaka till Vänersborg.
Man bör ha ett självstagande tält då det finns många fina klipphällar att tälta på men lite dåligt med släta platser i skogspartierna. Vattnat i Vänern går att dricka på de flesta platser som inte ligger rakt utanför samhällena.
Det som kan vara lurigt är vädret som kan skifta snabbt. Jag har varit med om att det på 15 minuter från stiltje blåst upp till 1,5 meter höga vågor.
Själv bor jag utanför Mellerud och paddlar ofta kusten mellan Sunnanå (Mellerud) till Åmål som är nästan tom på folk på våren. Yttre Bodane naturreservat är kanske Vänerns vackraste skärgård med massor av små öar. Jag är också ofta på kusten mellan Gällöudde och Hjortens udde (sätter i vid Dalborgs fästning) där man ibland kan hitta fin surf.

Värmlandsjön har jag inte paddlat så mycket i men är där nästan dagligen i mitt jobb som lots. Där blir det en längre sträcka med öppnare vatten och får nog räkna på att det tar en dryg vecka.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
LinaHa Östersjön runt Paddling allmänt 0
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
BS tältplatser runt Kållandsö och Lurö Paddling allmänt 1
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
Lumberjack92 Söker turförslag, Kanadensare runt Göteborg ca 4 dagar Paddling allmänt 2
Grönblad Packrafting runt Stockholm Paddling allmänt 2
friluftaren Paddla runt mälaröarna, finns tältplatser? Paddling allmänt 13
thureb Dagstursförslag Stockholm 1 Härsö runt Paddling allmänt 0
greendanger Hur svårt att inte slå runt? Paddling allmänt 12
s3.n Tips på övernattningstur runt Örebro! Paddling allmänt 4
fetgris Mälaren-hjälmaren runt Paddling allmänt 7
Ha st Lidingö Runt – träningspaddling 25 km, följer du med? Paddling allmänt 5
Kajak Cykel Hyresvilkor, kajak runt Kinda Kanal Paddling allmänt 15
Johan.Larsson Event - Paddla Viaredssjön runt 14/8 2011 Paddling allmänt 0
maddebjörkö Paddling runt Skärhamn Paddling allmänt 1
info19 Motionsloppet Tylön Runt Paddling allmänt 6
hisbro kajak klubb runt Grebbestad ? Paddling allmänt 4
paugusts Iläggsplatser runt Göteborg? Paddling allmänt 12
anna-r Vi är på väg runt västsverige, några tips? Paddling allmänt 2
19780 Kajak runt Korsika Paddling allmänt 2
Peifen Runt Irland Paddling allmänt 2
fraewu Paddla runt Vancouver Paddling allmänt 4
surpaleijon Är det farligt att slå runt? Paddling allmänt 23
Paddla.se Tävling: Orust runt, 2 dgr, intresse? Paddling allmänt 366
Rindmyr Paddla igenom eller paddla runt!? Paddling allmänt 6
hassex Filmtajm Djurgården runt på 9min Paddling allmänt 0
Erik Barkefors Skapa ditt eget "Jogersö Runt" Paddling allmänt 14
Kjell Lundgren Ekoln Runt 2008 Paddling allmänt 2
Vandrare För er som tröttnat på att läsa om att paddla Sveriges kust runt Paddling allmänt 2
Nixons Paddelhelg runt Stocholm, var? Paddling allmänt 3
Alexander85 Paddla runt England? Paddling allmänt 7
Friluftsnomad Paddla runt Östersjön? vill du med Paddling allmänt 0
Kjell Lundgren Motionslopp Ekoln Runt i Uppsala 19:e Augusti Paddling allmänt 5
Arneri Paddla Värmdö runt den 22:a juli! Paddling allmänt 3
undersidan Runt sveriges kust... i roddbåt Paddling allmänt 0
quadrix Helgpaddling kajak runt stockholm.. Paddling allmänt 0
kimfoto paddlat jorden runt Paddling allmänt 1
The Trooper Botten runt. Paddling allmänt 15
Joakim Ambrosson "Tillgång-till-vatten-karta" runt Sverige?? Paddling allmänt 6
samme83 Isfritt runt norra/östra mälaren? Paddling allmänt 2
karinoj Övernattningsplats runt Stocken/Orust Paddling allmänt 3
klubbsson Paddelställen runt Eskilstuna. Paddling allmänt 1
Peifen Åland runt Paddling allmänt 5
jonzzon Paddla runt Utö? Paddling allmänt 13
Niklas H Paddling Estland runt Paddling allmänt 0
ingeback Kållands ö runt - Lurö skärgård Paddling allmänt 3
Nichell Öland runt på 7 dagar. Paddling allmänt 2
Mezzner Södertörn runt? Paddling allmänt 4
uberg Paddlingstips runt Blidö Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.