Val av kniv

Hej,

Jag skulle behöva hjälp med att hitta en lämplig kniv som uppfyller mina krav. Jag lyckas hitta någon som går att beställa till Sverige.
Användningsområdet jag ser framför mig är vid båtliv, då man kan behöva skära av rep, tampar eller spännband vid hastigt uppkomna situationer.

Specifikation:
- Jag vill ha en automatisk fällkniv, dvs bladet skall fällas upp genom art man trycker på en knapp eller liknande. Inte att man trycker ut bladet med tummen, utan jag vill ha en fjädermekanism eller liknande som automatiskt skjuter ut bladet
- Jag vill också ha en bältesskärare på kniven
- Vill också gärna ha en glaskross
- Bladet får gärna ha en tandning

Någon som har tips på något lämpligt?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Från Polisens hemsida
"Det är förbjudet att ha knivar, stickvapen, skärvapen och andra farliga föremål på allmän plats, inom skolområde eller i fordon på allmän plats om inte innehavet är befogat. Förbudet gäller föremål som är avsedda att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa.

Personer under 21 år får inte ens äga, låna eller använda springknivar eller springstiletter."

Dvs. _Jag_ tolkar det som är du över 21 år får du äga dylik springkniv. Men torskar du på knivlagen blir det svårare, mycket svårare att motivera.
Sen är jag ej jurist eller har superkoll på knivlagen, så rätta mig gärna om jag har fel...

Annars gillar jag s-cut, skär "allt" med vasst blad. "Alltid" laglig med ;)
Använder den mycket i jobbet och skär genom kläder, läder, blixtlås, tampar, rep, bälten osv.
https://s-cut.se/

Frågan har varit uppe tidigare. Använd sökfunktionen. Något svar hänvisade till linskärare som fallskärmshoppare har i sin utrustning.

Kanske kan du få vettiga svar i något seglarforum. Vad skall du ha glaskrossare till i båtsammanhang ??

Thure

Cannonball

Gäst
Moras repkniv hade jag i min båt.
69a75781d987c6614858ded849013feb.jpg

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Vad har du för båt med både hytt (glaskross), säkerhetsbälte (bältesskärare), och något som kräver tandade blad och automatisk utfällning av blad?

För båtliv klarar du dig långt med vanlig billig mora eller någon vanlig fällkniv.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips