Turåkning för nybörjare, var?

Lite halvspontant så funderade min fru och jag att möjligen åka mot snön på sportlovet för att kunna åka längdskidor med vår 4.åring.
Vi funderade lpå eventuellt Hardangervidda, och köra till någon fjällstation, ha det som basläger och sedan ge oss ut på dagsturer.
Vi är alla nybörjare på skidor, och tanken var att om fjällstationen är full så slår vi upp vår tipi med kamin och sover där, samtidigt som man har tillgång till stationens bekvämligheter med dusch/toalett/restaurang odl.

Men jag har noll koll på fjällvärlden när det kommer till både skidor och fjällstationer. Var kan man i så fall åka, där man kan ta sig med bil, men ändå ha fina nybörjarleder att skida runt på?

(Vi hoppas dock på snö här söderut. I så fall håller vi oss nog runt Store Mosse)

Vålådalen kanske?

Hejsan,

Nu är Hardangervidda ett fint område, inget snack om saken, men det är definitivt inte det som jag skulle rekommendera för nybörjare med barn. I princip hela Hardangervidda ligger över trädgränsen och dessutom långt västerut. Kan t.ex nämna att det bara den senste veckan kommit över 1 meter med nysnö i de västra delarna av Hardangervidda...

Däremot är hela Norge nedlusat med fina turområden, t.ex finns det en massa spår runtomkring Geilo strax öster om Hardangervidda.

Men om Sverige är ett alternativ skulle jag rekommendera att sikta in sig på Vålådalen. Där finns det massor av fina skidturer att göra, både i maskingjorda spår och vanliga klassiska turspår. Dessutom är det barnvänligt med lekrum, ett fint naturrum och sparkar som man kan låna.

/ Stefan

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Sportlov brukar innebära rätt mkt bokat på fjällstationer. Hyra privat stuga kan vara ett bra alternativ. Om ni åker med bil har ni mer att välja på under högsäsong än om ni åker tåg och eller buss. Å andra sidan är förstås tåg suveränt bekvämt. Storulvån har haft familjefjällveckor under sportlov tidigare och det har varit riktigt bra för barnfamiljer i skilda åldrar tycker jag.

Om de fortfarande har detta och ni kan boka en plats så blir det min rekommendation.

Thure

Grövelsjön

Utöver Vålådalen och Storulvån som redan nämnts kan jag varmt rekommendera grövelsjöfjällen.

Där är det lätt att välja tur efter väder, dagsform och deltagare. Allt från några få kilometer i preparerade spår till längre turer upp mot Rogen eller in i Norge. Fördelen framför Vålådalen är att det är närmre upp på kalfjället. Fördelen framför Storulvån är att det finns mycket mer skyddad åkning om vädret inte är med dig.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips