Garmin 60 CS eller 76 CS?

sökte på groups.google.com med frågeställningen "76C 60C" och fann massor med jämförelser. Någon hade i detalj gått igenom senaste firmware uppgraderingen och funnit dem lika. Vidare så funkade en tidigare 60 C uppgradering också i 76C så det verkar ju som om de är lika invändigt. Hittar inte en enda kommentar angående läsbarhet i solsken, än mindre någon jämförelse så jag får anta att det är lika.

Garmin ger numera 50 USD rabatt på 76C i USA. Kan det månne vara en antydan om ny modell på gång (?).
 
jonasolof; sa:
Garmin ger numera 50 USD rabatt på 76C i USA. Kan det månne vara en antydan om ny modell på gång (?).
Om man tittar på hur länge Garminmodeller historiskt brukar leva så låter det extremt osannolikt att 76-serien skulle försvinna bara något halvår efter att man presenterat två toppmoderna och mycket konkurrenskraftiga modeller i den.

Snarare tror jag det är så att man vill köra en kampanj när man nu hunnit producera volymer och fylla lagren hos återförsäljarna eller så är det rent marknadstaktiska saker som motsvarande kampanjer och/eller lägre prisnivå från andra tillverkare på den nordamerikanska marknaden som styr.

Garmin brukar nästan alltid ha sådana här kampanjer på någon modell i USA och just nu har man samtidigt en på StreetPilot 2600. Det låter inte troligt att den heller skulle ersättas inom den närmaste tiden.
 
Jag har en 60CS och är mycket nöjd med den.

Det är en mycket bra kompromiss mellan storlek och vikt kontra skärmstorlek och normalt handhavande.

I mitt tycke så är 76'an med färgskärm en helt onödig produkt. Den är större och klossigare och har i princip samma teknik och skärm.

Mitt önskan hade ju varit att 76'an lades ned och att man gjort 60CS med 76'ans minne på 115 Mb och fixat så att den kunde flyta. Samt att fixa lite med klickkänsla i knapparna då de är för degiga i mitt tycke.

Displayen på både 60 och 76 är en oerhört skarp färgskärm. Den har inte utravärst upplösning, men bra nog för behovet, likaså gäller antalet färger mm. Det som är väldigt bra är läsbarheten i starkt solljus. Det går inte att jämföra med ens den bästa mobiltelefon, som ju blir mattare och mattare ju mer solen lyser. Displayerna på dessa GPS'er blir tvärt emot bara klarare och skarpare i kontrast och färger ju mer solen lyser på den, även rätt in i displayen. Helt makalöst.


MVH Tony
 
Olika behov kräver olika modeller

Tony-Avesta; sa:
Mitt önskan hade ju varit att 76'an lades ned och att man gjort 60CS med 76'ans minne på 115 Mb och fixat så att den kunde flyta.
Att fixa så en 60CS kan flyta gör man lätt med ett hölje som rymmer en luftficka. Det blir nog ungefär så stort som...men vänta den modellen finns ju redan. Det ÄR en 76:a.

Det kanske snarare är 60:an som är onödig? :)
 
Jag håller inte med Tony.
Som det är nu tycker jag att det finns en rimlig modellserie, för folk med olika behov och plånbok.

Geko för de enklaste kraven, sedan Vista C, 60CS och 76CS. För samtliga ökar både klumpigheten och priset, om än kanske inte med samma faktor.

Anders
 
Personligen så håler jag med Tony.....

Jag tycker att det är alldeles för lite skillnad mellan 60 och 76, samt att 76 är onödigt klossig i formatet.

Egentligen menar jag så här. Om nu 76 ska finnas, så skulle det ha känts mer vettigt om man när man ändå har mer plats, skulle ha smällt i en större display som bättre utnyttjat grunkans storlek. Som det är nu så känns det just som om man får en onödigt klunsig apparat, med samma "lilla" display som den klart mindre och smidigare 60-serien.

Alltså, dröm76'an.

Display i proportion till frontytan, bättre känsla i knapparna (om de nu är lika illa som i 60) fett minne (som den har) och gärna möjlighet till minneskort.


MVH Tony
 
Jag har inte provat någon 60CS, men knappkänslan på en 76CS är som att trycka i en bulldeg, ungefär.

Displayen på 76CS är ju mindre än den monokroma på 76S, men det beror naturligtvis på stordriftsfördelarna med att ha samma komponent i mer än en modell. Vista C har en ännu mindre display.

76 har ju en klart marin tradition. Då spelar det nog inte så stor roll med storleken, för de ränner inte runt på båten med grunkan i handen hela tiden.

Anders
 
Tja det är väl inte särkilt kontroversiellt att tycka att det vore bättre med en till ytan dubbelt så stor skärm. Det ginge väl om de ville. Uppenbarligen tror dom inte på det marknadssegmentet än, eftersom det väl blir någon tusenlapp dyrare. Sen är det fråga om batteritid också.

MIn gamla Magellan Nav6000 från ca 1998 har en monokrom skärm som är stor som en Palmskärm. Konstigt att det ska dröja så länge innan det kommer en stor färgskärm på en handhållen marin GPS.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
vandrafjäll Etrexe 30 eller Garmin GPSMAP 62s Navigering 7
Bosse D Tanka data från gammal Garmin Etrex venture eller legend Navigering 8
pal2 Garmin Dakota 20 eller Vista Hcx Navigering 12
frega Suunto T4 eller Garmin 405 Navigering 2
Löparn73 Garmin Dakota 20 eller Garmin colorado 300 Navigering 3
teton Suunto eller Garmin ? Navigering 18
T_V Garmin Dakota 20 eller Oregon 300? Navigering 8
orjanraberg Bluechart eller Bluechart G2 till Garmin Vista HCx? Navigering 12
Avskum Garmin med eller utan minneskort? (HC vs. HCx) Navigering 7
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
rascar Windows GSM-PDA eller Garmin Colorado? Navigering 8
oberg_niklas Skärm, mm., Garmin Colorado eller Vista HCX Navigering 7
sjuntorparn Garmin 60csx eller Colorado? Navigering 4
HåkanC Bästa Garmin vägkarta, City Navigator eller Metroguide? Navigering 1
mikke73 Garmin 760, eller 255WT Navigering 2
Antoze Garmin 60 CSX Svensk eller USA modell?? Navigering 6
simsone Garmin 60CSx eller 76CSx vad ska jag köpa? Navigering 9
irrbloss Garmin eller Magellan? Navigering 11
orkesterchefen Garmin Rino värdelös i Sverige eller... Navigering 2
apersson850 Bilnavigator: Garmin Nüvi eller c-serien? Navigering 7
gurra71 garmin 60 csx eller bara cx? Navigering 14
tickan Infoga scannad eller vektorkarta/-ritning i Garmin GPS Navigering 8
salis Aldrig mer en Garmin, eller något från sportmanship! Navigering 11
abel garmin gpsmap 60c eller 76 c? Navigering 7
kanotisten Garmin 60C eller 76C, någon skillnad i mottagning Navigering 2
Ont Garmin 76cs eller 60cs Navigering 22
Loranga Val av GPS Garmin 60c eller 76c Navigering 25
-nikke- Garmin 60CS eller Quest Navigering 11
ulferiksson Tömma garmin map76s till palm eller annan handdator? Navigering 11
Micke79 Magellan eller Garmin Navigering 2
irrbloss Garmin 60CS eller handdator med GPS? Navigering 8
3313 Garmin 60C eller 60 CS Navigering 4
sejohas Kartor TomTom kontra Garmin Cityselect V.5 eller 6 Navigering 6
hakane60 Magellan eller Garmin Navigering 3
Tärnan Kartor till Magellan eller Garmin Navigering 5
hhenning Garmin eller Magellan? Navigering 9
tvingjohan Köpa Garmin eller Magellan Navigering 3
Garmin 12 eller 12XL? Navigering 1
Garmin eTrex eller Garmin GPS 12? Navigering 2
Garmin 12 eller Garmin 12XL Navigering 1
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 5
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.