Meindl som "pjäxa"

Ha, hittade just länken till Robert Åkermans projekt. Den är visserligen några år gammal och jag vet att Robert kommit mycket längre än vad som framgår men det ger dig en rätt god bild av själva 'tänket'. Och som sagt jag har träffat många nöjda användare på isarna.

T

http://web.comhem.se/robert.akerman/sssk/
 
Har du någon bild på hur löshälsbindning funkar på en vandrarkänga?
Mina, enligt tidigares inlägg:http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=40529

Jag har så svårt att fatta hur tåändan på kängan kan bli stabil om inte hela foten sitter fast,

Själva skäret har inte särskilt mycket vridande monent i sig, så det krävs inte så mycket. Det är först när man svänger som det kan bli några krafter att tala om, och då har man ändå hälen nere. Mycket av skridskotekniken går ut på att man kraftmässigt skall stå "rakt" över skenan, så det mesta handlar om balans snarare än styrka.

En rem över tårna, en hyggligt anpassad klyka/bygel att kila in sulan i och en annan rem som trycker skon framåt räcker långt.
 
Intressant, jag kommer inte börja med att bygga egen konstruktion, utan jag choppar troligen ett par Lundhags och sedan får jag ju först o främst se hur mycket skridande det blir :)
Sedan kan jag ju alltid bygga om lundhags grillorna eller skaffa ett par nya skenor o bygga egna bindningar.




OT.
Var just ute och röjde runt en damm vi har på tomten.. den är ju "bara" ca 500kvm så det är inget för LFgrillor.. men mina bandygrillor kommer garanterat få glida runt där när isen bär ;)
MEN.. ska man ploga/skrapa isen för att den ska bli så där "perfekt"? nu är den ju relativt bucklig.. ska man spola den, för att få en finare yta? hur gör man enklast.. nu är det ju bara jag o frun o vår 9mån gamla dotter som kommer använda den..

Änny way!
Super tack för en härlig guidening innom LFkonsten!
 
OT.
Var just ute och röjde runt en damm vi har på tomten.. den är ju "bara" ca 500kvm så det är inget för LFgrillor.. men mina bandygrillor kommer garanterat få glida runt där när isen bär ;)
MEN.. ska man ploga/skrapa isen för att den ska bli så där "perfekt"? nu är den ju relativt bucklig.. ska man spola den, för att få en finare yta? hur gör man enklast.. nu är det ju bara jag o frun o vår 9mån gamla dotter som kommer använda den..

Alldeles vid vårt lantställe har vi en liten sjö som växt igen till kanske 75%, men det finns lite fri vattenyta i mitten. Enda gångerna det går att komma ut till det vattnet är vintertid då isen bär, ungefär. Vi har åkt skidor tvärs över den sjön många gånger, och när barnen var små tog vi ibland ut en snöskyffel och skottade en skridskoslinga där - slingan blev kanske 150 meter lång. Vi spolade dock aldrig isen, sjön låg lite för långt bort från huset för att det skulle vara praktiskt. Men isen under var i regel hyfsat plan i alla fall.

Om det är kallt ute kan man gärna spola - men se bara till att inte gå ut på den spolade isen förrän vattnet verkligen har frusit ordentligt. Är det däremot blidväder, som nu, behöver du nog inte göra nånting alls: blidvädret, med medföljande regnskurar, kommer att släta till isen åt dig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.andersson_perstorp.com Meindl SuperPirsch och Haglöfts Nova Lite Långfärdskridsko 6
smn Stabil pjäxa Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
Max.M Haglöfs Novalite, vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
Sknuutila Vilken pjäxa ? Långfärdskridsko 6
lars.brickstad Samma pjäxa till längdskidorna som till långfärdsskridskorna? Långfärdskridsko 22
annae1 Känga eller pjäxa? Önskar Tips för bekvämare åkning Långfärdskridsko 5
Laffe Kan denna pjäxa användas till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 9
Ajfandetvarintedu Pjäxa till löshälsskridskoåkning utan syntetmaterial Långfärdskridsko 1
Eventhyr84 Funderingar ang pjäxa. Långfärdskridsko 5
rab Går denna pjäxa sönder snart? Långfärdskridsko 3
mrex3m Varm pjäxa till löshälsåkning? Långfärdskridsko 12
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
Chrisdefc Skridsko+pjäxa+skidor=? Långfärdskridsko 9
Handers Bra pjäxa för löshäl Långfärdskridsko 3
paugusts Kan någon ge tips på en stabil pjäxa för barn? Långfärdskridsko 7
amkarl Pjäxa till Salomons smala? Långfärdskridsko 11
alemao Vilken pjäxa för både långfärdsskridsko och längdskidor? Långfärdskridsko 8
Pillenillan Önskas: Tips vid inköp av långfärdsskridsko + pjäxa Långfärdskridsko 5
Mackan2 Val av pjäxa?? Långfärdskridsko 18
Prunus padus Pjäxa för svaga vrister? Långfärdskridsko 20
angelikaj Vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
bieurn Skridskokänga/pjäxa till "Almgrens Snabb"? Långfärdskridsko 2
fredrik-h Utrustning, pjäxa - skridsko Långfärdskridsko 5
salgo60 Stabil och lätt skridsko pjäxa Långfärdskridsko 11
Vandringskänga eller pjäxa? Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.