Utrustning allmänt Annat om utrustning

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2020-05-23, 19:53
henjon henjon är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av MAW Visa inlägg
Låter bra det! Har också ett antal kommande projekt, tankefoster ännu så länge. Lång grillkniv bl a. Och fler kockknivar. Sen ännu fler kockknivar. Hoppas du plockar fram den där hamonen med ett fint korn, vad brukar du sluta på?
Jag satsar på 1200 korn. Håller på och experimenterar med diverse etsmetoder. Har skaffat järnklorid och håller på med snabbkaffe och annat skumt. Finns ju 100 recept på det där,
Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 15:19

Citat:
Ursprungligen postat av henjon Visa inlägg
Jag satsar på 1200 korn. Håller på och experimenterar med diverse etsmetoder. Har skaffat järnklorid och håller på med snabbkaffe och annat skumt. Finns ju 100 recept på det där,
Ett första försök med järnklorid. Potenta grejer. Visade sig att detta stål innehöll ”alloy banding” (vet inte vad det heter på svenska, legeringsansamling?) och då blir etsningen lite speciell. Bladet var praktiskt taget spegelblankt innan etsning. Rätt cool finish ändå, vacker grå färg, kanske behåller det sådär

Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 15:50
MAW MAW är inte uppkopplad

Det är snyggt, och rimlig bruksfinish!
Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 17:13

Testar lite olika köksknivsdesigns, gillar denna, lite kul. Tvekar mellan att behålla den raka eggen, som jag tycker är snyggare, eller ge den en liten buk, vilket bättrar skäregenskaperna... Och never mind oregelbundna hål, det är bara de yttersta som ska användas/synas

Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 08:19

Ska du ge den lite buk så hade jag kört en brantare K-tip och kortare blad. Men den ser mer ut som din stil i nuläget!
Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 09:47

Citat:
Ska du ge den lite buk så hade jag kört en brantare K-tip och kortare blad. Men den ser mer ut som din stil i nuläget!
Jag lekte vidare och rundade av den istället. Provar om det går att skaka fram en hamon på 80cr2v, det är inte lätt och det blir aldrig superbra men det ska tydligen gå 😊

Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 09:50

Den här börjar också likna något. Kommer att polera bladet och etsa om lite, men grundfinishen får bli så. Jag gillar den överlag. Almvril i handtaget, härligt trä att jobba med!

Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 10:08

Ja det där blir bra!
Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 17:30

Här är ett par mindre köksknivar samt bruksknivar till pojkarna. Planerar värmebehandling till helgen.
Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 19:12

Citat:
Här är ett par mindre köksknivar samt bruksknivar till pojkarna. Planerar värmebehandling till helgen.
Trevliga profiler! Ska du göra lädersliror till grabbarna också?
Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 20:19

Blir nog fickfodral av kydex. Men läder är också en möjlighet!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:16.

Logga in

Tips!