Transportera Allt från ryggsäckar till flygplan

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-04-17, 14:45
Loranga Loranga är inte uppkopplad

Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans

Hej,

Jag har en Berghaus Vulcan II som har hängt med i vått och torrt i 25 år.
Den inre "lamineringen" har dock pulveriserats, så de senaste åren har jag fått använda en sopsäck invändigt i säcken.

Nu börjar de tre barnen börja bli stora nog att hänga med på turer så jag tänkte införskaffa mig en ny säck. Då jag troligtvis kommer att få bära det tyngsta lasset är jag på jakt efter en ganska stor säck.

Jag har ingen vidare produktkännedom om de senaste 20 årens produktutveckling men jag har börjat snegla på Fjällräven Kajka 100 och Bergans Alpinist Medium.
Är det någon som har någon åsikt om dessa säckar eller något annat alternativ som kan passa?
Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 16:13
Erik3 Erik3 är inte uppkopplad

Jag har haft en kajka 75, förmodligen exakt samma säck men lite mindre. Den var bekväm och kändes rejäl så med den biten var jag nöjd, jag bytte enbart för att jag ville ha en mindre och lättare säck samt inte kände behov av alla finesser som t.ex avtagbart topplock, öppningsbar front mm.
Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 16:39
pal2 pal2 är inte uppkopplad

Jag skulle leta rätt på en begagnad Haglöfs Alaska om jag behövde en stor säck. Nu har jag redan en som ska få leva upp igen när barnen börjar bli lite större.

Mvh
Peter

Skickat från min G8341 via Tapatalk
Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 16:52
undvall undvall är inte uppkopplad

Prova!

Mitt främsta tipps är att besöka en välsorterad butik och testa hur ryggsäcken sitter. Helst nedlastad till en 30 kg eller mer så man verkligen känner om den sitter bra på ryggen.

För egen del föll valet på Bergans tvillingryggsäck som hette Viking, som är något större i bärsystemet jämfört med gamla Alpinist. Men vad jag kan se på deras hemsida är det "bara" Alpinist som finns kvar idag.

Av alla säckar jag burit på genom åren är Bergans Viking/Alpinist den klart bästa när man ska bära riktigt tungt. Dvs 30 kg och uppåt. Vid lite mer normala laster kan den kanske kännas lite överdriven då det långt ifrån är någon lätt ryggsäck.

/ Stefan
Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 21:40
Skogsstjärnan Skogsstjärnan är inte uppkopplad

Enligt tidigare trådar är Kajka en bra säck men klarar inte riktigt tunga vikter som exempelvis Bergans Alpinist gör. Jag skulle nog satsat på en Bergans Alpinist.
Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 22:24
chilehead chilehead är inte uppkopplad

Norrönas Para ranger 120L är 400g lättare än Alpinist och jag tycker den är riktigt bra att bära tungt, men det är bara min åsikt. Det viktiga är ju att testa vilket passar en själv.
Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 08:28
z_bumbi z_bumbi är inte uppkopplad

Berghaus crusader 90 + 20 l
Uppdaterat bärsystem hämfört med vulcan II
Flytande topplock dvs barnens säckar är lätta att slänga med.
Sidofickorna passat inte från vulcan II om du inte vänder blixtåsen 180 grader.
Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 17:12
Elvah Elvah är inte uppkopplad

Arcteryx gör fantastiskt fina ryggsäckar (som kostar därefter), med grymma bärsystem men inte lika tunga som Fjällräven. Men de är kanske inte riktigt så stora.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:33.

Logga in

Tips!

Aktuellt: Svamprisonotto