stor eller liten kniv???

vad tycker ni ?? så här tycker jag!!

frågan är,, hur många sätt kan man tälja med en kniv ??? är det att tälja,, att svinga kniven likt en neandertalare svingar en sten mot en trästam?? saningen är att det nästan inte går att tälja med gammla tekniker med en stor kniv,, att kniv företagen säljer stora knivar beror bara på att det finns en marknad för det,, som inte vet att handen som håller kniven är viktigare än storleken,,

ett problem med större knivar är att dom inte är stora (tunga) nog att hugga med heller,, homo sapiens satte stenen i ett trä skaft och fick yxan,, som fungerar mycket bättre än en sten ( stor kniv ) i handen,, Något jag har fått hört mycket,, är att det är bra att ha ett långt blad om man ska klyva stockar,, till ved,, Hmmm,, är det inte bättre att plocka ved som har rätt storlek från början?? så har jag gjort i 20 år nu ,, och det fungerar bra,,, och det kan också vara bra att komma i håg att nendertalarna dog ut!!

saningen är,,, att den stora sami kniven fanns inte före 1940ca,, efterfrågan från turister på stora knivar kom när vi svenskar börja vandra i fjällen och ville köpa same knivar,, Och samerna är väll inte dumma ,, dom till godo ser väll efterfågan, får ju mer betalt för en stor kniv en för en liten,,,

När sameran vandra runt i fjällen och skogarna hade dom en liten yxa och en liten kniv som hande en rundad egg,, den rundade eggen var för att inte göra knive för vass, när dom öron märkte renarna,, renarana kunde blöda till döds om knive var för vass,,, man blöder mer av en vass kniv!! så alltså,,, en liten slö kniv,, vem kunde tro det??

den klassika bowe knive ritades inte förren ca 1840,,, av Jim Bowe,,, familje företaget Bowe är även det företaget som rita den klassiska Ka Bar kniven,,
ko boys andvände sig mest uteslutande ut av små fick knivar, ( stockman fäll kniv )

Tittar man på natur folk,, så täljer dom flesta i mot sig,, och knivarna är inte störe en vad dom be höver vara,,,

Så vad ska man tro på, ett knivföretag som vill göra pengar på dig ,,
eller på dom som har bott i skongen ett helt liv?
 

Bilagor

  • mmmm 068.jpg
    mmmm 068.jpg
    68.7 KB · Visningar: 2,358
  • 2008_08_17 rain 019.jpg
    2008_08_17 rain 019.jpg
    115.6 KB · Visningar: 2,339
Kniv som bra verktyg

Stavas ofta Mora och proffs gillar kortare blad. De enda brukarna jag hört som predikade för halvlånga blad hade ofriluftsmässig syn på sitt och andras knivbruk.
Slöjdknivar har stora rejäla skaft och små blad oftast. Täljknivar bör vara vassa.
Den som kan bruka sin kniv behöver inte använda sin kniv till yxa och hammare.
Har sett mången knivbärare som inte kunde använda den....
//J
 
Stavas ofta Mora och proffs gillar kortare blad. De enda brukarna jag hört som predikade för halvlånga blad hade ofriluftsmässig syn på sitt och andras knivbruk.
Slöjdknivar har stora rejäla skaft och små blad oftast. Täljknivar bör vara vassa.
Den som kan bruka sin kniv behöver inte använda sin kniv till yxa och hammare.
Har sett mången knivbärare som inte kunde använda den....
//J

thanks,,, kul att höra en finns det hopp !!
 
Naturfolks metoder att använda kniv kanske man inte ska köpa rakt av, vi som inte är naturfolk har nog utvecklats mer.
Vi täljer inte imot oss av den anledningen att skaderisken ökar tex.
Det är mycket som naturfolk sysslar med som inte är så bra.

Då vi andra inte använder kniv, vassa verktyg dagligen så måste vi ha ett annat förhållningssätt till
vassa verktyg för att det inte ska gå illa.

Stora knivar har även naturfolk, typ machete, etc, för att fixa ved med tex.
 
Stavas ofta Mora och proffs gillar kortare blad. De enda brukarna jag hört som predikade för halvlånga blad hade ofriluftsmässig syn på sitt och andras knivbruk.
Slöjdknivar har stora rejäla skaft och små blad oftast. Täljknivar bör vara vassa.
Den som kan bruka sin kniv behöver inte använda sin kniv till yxa och hammare.
Har sett mången knivbärare som inte kunde använda den....
//J

Naturfolks metoder att använda kniv kanske man inte ska köpa rakt av, vi som inte är naturfolk har nog utvecklats mer.
Vi täljer inte imot oss av den anledningen att skaderisken ökar tex.
Det är mycket som naturfolk sysslar med som inte är så bra.

Då vi andra inte använder kniv, vassa verktyg dagligen så måste vi ha ett annat förhållningssätt till
vassa verktyg för att det inte ska gå illa.

Stora knivar har även naturfolk, typ machete, etc, för att fixa ved med tex.


jag tror inte att en machete, klassas som kniv,, utan som machetes,,,
och man får faktist högre kontroll över knive om man täljer mot sig,, jag har aldrig skurit mig när jag har tälj i mot mig,, och jag fick min första knív när jag var 6år,,, men jag har skurir mig många gånger på knivar,,av andra andledningar,,,, sist för tre veckor,,, det blev 3 styngn!!! heheheh
 
Naturfolks metoder att använda kniv kanske man inte ska köpa rakt av, vi som inte är naturfolk har nog utvecklats mer..


naturligtvis så är vi med våra digitalklockor och högskoleexamen mycket skickligare på att använda kniv än dom som dagligen använder kniven som ett av sina viktigaste redskap. jag är glad att jag och observer har fått sällskap av ytterligare en människa som tror på den galna teorin att handen som håller kniven är viktigare än kniven, dessutom är kniven ett skärade verktyg och bör därför som tidigare sagts användas just som detta och inte en massa andra konstiga grejer..
 
Senast ändrad:
jag är glad att jag och observer har fått sällskap av ytterligare en människa som tror på den galna teorin att handen som håller kniven är viktigare än kniven, dessutom är kniven ett skärade verktyg och bör därför som tidigare sagts användas just som detta och inte en massa andra konstiga grejer..

Patric, när har någon hävdat att man kan ersätta kunskap med utrustning?
Jag bara undrar...

Uffe
 
Använda kniv

Om man använder kniv mycket så börjar man förr eller senare att skära mot sig. Det kan man gör på ett säkert sätt utan att riskera att skära sig. Naturfolks sätt att använda verktyg tycker jag att man ska ha mycket stor respekt för. En daglig användning ger en kunskap som vi har mycket att lära ifrån.
 
Ha ha ha det var kul, anade direkt att jag skulle bli missförstådd.
Vi i den moderna världen har ju också använt skärande verktyg en gång i tiden, men sedan har
utvecklingen gått vidare till dit vi är nu ( det har varit en låååång väg) och det vi lärt oss av knivanvändning är att man hanterar den på ett visst sätt, för att minska skaderiskerna.
Nu är det så att jag tycker ibland att säkerhetstänkandet går lite för långt, men det är en annan sak.

Naturfolken ska man ha respekt för, det har du rätt i kontroll, men de har inte sådana kunskaper som vi har, vi har statistik på skador, vi vet att det är farligt att bo i rökiga hyddor med små barn som andas in den farliga röken från matelden tex.
Det finns ju av naturliga skäl ingen statistik från naturfolken på skador, förgiftningar tex.,
så vi vet ju nästan inget om hur mycket dom skadar sig på sina verktyg, eller hur ?

Man kan se att exempelvis från mindre utvecklade länders byggnadskultur, hus som rasar ihop, dåligt byggda, de har inga byggnormer , trafik som är livsfarlig att vistas i tex,
så naturfolken befinner sig på en nivå som där de är mycket sämre på säkerhetstänkande än vi.
Naturfolken har ju inte ens kommit till husbyggen, trafikvägsbyggande etc.

Jag vet att jag inbjuder till diskussion nu, men det är kul, så kör hårt !!!
 
Patric, när har någon hävdat att man kan ersätta kunskap med utrustning?
Jag bara undrar...

Uffe


Ulf.. läs knivtrådarna, det är hur många som helst som tror att man kan ersätta "skills" med stora och konstiga knivar, dom klarar inte ens av att ta av en 5cm slana med ett skär utan ingående instruktioner.. basic kunskap!!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.