Bo i skogen?

Det är bra råd/tips om att leva och bo ute i skogen tycker jag. Efter flera timmars studerande av olika böcker som överlevnads handboken från svenska armen, så dyker en av många frågor upp. Säg att någon väljer att leva i skogen en tid, skulle det då räknas som överlevnadssituation om man skulle fånga en hare som föda?

Tänker mig hur det ställer sig i lag synpunkt då man valt att självmant gå ut och leva i skogen. fiska och så är något jag själv skulle göra om nu den tiden kommer för mig men just när det kommer till annan föda. Räknas det som en överlevnadssituation då?
 
Det är bra råd/tips om att leva och bo ute i skogen tycker jag. Efter flera timmars studerande av olika böcker som överlevnads handboken från svenska armen, så dyker en av många frågor upp. Säg att någon väljer att leva i skogen en tid, skulle det då räknas som överlevnadssituation om man skulle fånga en hare som föda?

Tänker mig hur det ställer sig i lag synpunkt då man valt att självmant gå ut och leva i skogen. fiska och så är något jag själv skulle göra om nu den tiden kommer för mig men just när det kommer till annan föda. Räknas det som en överlevnadssituation då?


Näe, det är ingen överlevnadssituation om man väljer den, men det behöver väl du inte berätta...
Nävars, skämtade, ordning o reda här på Forumet, leta reda på en markägare/jakträttsinnehavare, o berätta att du vill prova på, sedan får du se vad han/hon säger.

Så kan du eventuellt i lugn o ro göra det du tänkt med lagen på din sida, det är bäst så.
 
Att man i överlevnadssammanhang säger att det är ok att jaga är väl mer en attitydfråga än en juridisk fråga. Det borde väl vara olagligt att döda en hare oavsett hur döende av hunger du är.
Någon med juridiska kunskaper som vill reda ut?

Better to be judged by twelve then carried by six, tror jag Les Stroud sa i ett program, angående olaga jakt i överlevnadssituation.
 
Att man i överlevnadssammanhang säger att det är ok att jaga är väl mer en attitydfråga än en juridisk fråga. Det borde väl vara olagligt att döda en hare oavsett hur döende av hunger du är.
Någon med juridiska kunskaper som vill reda ut?

Better to be judged by twelve then carried by six, tror jag Les Stroud sa i ett program, angående olaga jakt i överlevnadssituation.

Nöden har ingen lag.
 
På tal om att bo i skogen ja, här är en länk till den dokumentärfilm Les Stroud gjorde med sin fru när de bodde i skogen ett år. Väldigt primitivt, första sex månaderna med enbart en stenyxa (inte ens en mora!) som redskap, senare med mer moderna verktyg.

http://www.youtube.com/watch?v=i4_fteTJQ_Q

Ganska spännande dokumentär. Kanske något för zombieduckarna på forumet? ;)
 
På tal om att bo i skogen ja, här är en länk till den dokumentärfilm Les Stroud gjorde med sin fru när de bodde i skogen ett år. Väldigt primitivt, första sex månaderna med enbart en stenyxa (inte ens en mora!) som redskap, senare med mer moderna verktyg.

http://www.youtube.com/watch?v=i4_fteTJQ_Q

Ganska spännande dokumentär. Kanske något för zombieduckarna på forumet? ;)

När zombierna kommer lär jag knappast klä av mig naken och springa ut i skogen, jag tar med mig så mycket vettig utrustning som möjligt. Jag hoppas sannerligen att mitt liv aldrig i någon som helst situation skall hänga på en stenyxa.
 
Att man i överlevnadssammanhang säger att det är ok att jaga är väl mer en attitydfråga än en juridisk fråga. Det borde väl vara olagligt att döda en hare oavsett hur döende av hunger du är.
Någon med juridiska kunskaper som vill reda ut?

Better to be judged by twelve then carried by six, tror jag Les Stroud sa i ett program, angående olaga jakt i överlevnadssituation.

Jag har för mig att det faller under nödvärnsrätten att begå ett brott för att förhindra livshotande situation.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.