Bo och sova Tält, Sovsäckar, Hotell?

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2017-09-11, 10:44
Kilsbergarn Kilsbergarn är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Onesport Visa inlägg
Jag har också Kerlon 600-modellen(är väl tänkbart att den är lite prassligare och låter mer än 1000-väven)

Kondens hade jag inga bekymmer med, den veckan jag var uppe var det konstant sol fem dygn på raken så när jag vaknade på morgonen i panik av att tältet var stekhett hade antagligen all eventuell kondens redan torkat upp... :-)
Jag använde f.ö.ett extra innergolv(Hillebergs eget footprint) som även täcker golvet i absiden, har ju debatterats här på Utsidan huruvida det minskar att fukt från marken blir till kondens i tältet. Har inte så mycket att jämföra med så det låter jag vara osagt.
Tack för tipset. Ska också skaffa ett footprint, blir väl ett hemmabygge först för att testa om det hjälper.
Idag använder jag ett sånt här under tältet: http://www.biltema.se/sv/Bil-- ... -2000031876/
Det funkar perfekt som skydd för tältgolvet, känns lite varmare också. Men det täcker ju inte över marken i absiden, är för litet för det.
Svara med citat
Gammal 2017-09-11, 16:21
BjarneNeb BjarneNeb är inte uppkopplad

Enan mod

Citat:
Ursprungligen postat av Micro553 Visa inlägg
... Hursomhelst så har jag sett på följande video
https://www.youtube.com/watch?v=H8SjYsNrcUM ...
Någon som kan förklara vad "4-extra-linor-modden" är. Videon som hänvisas till fungerar inte.

//B
Svara med citat
Gammal 2017-09-12, 08:01
Kilsbergarn Kilsbergarn är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av BjarneNeb Visa inlägg
Någon som kan förklara vad "4-extra-linor-modden" är. Videon som hänvisas till fungerar inte.

//B
De finns två öglor på vardera gaveln på tältet som man kan fästa linor i och på så sätt spänna ut yttertältsduken en aning. De syns tex på Hillebergs bild http://se.hilleberg.com/SV/t%C ... 3%A4lt/enan/

Det behövs alltså fyra linor (jag använder linspännare också) och fyra tältspikar. Öglorna (svarta band) sitter instuckna i sömmen mella tältduken och meshgavlarna utan någon extra förstärkning, så jag brukar bara spänna lite lagom så att det inte blir för stor påfrestning. Tältet blir tystare och mindre "fladdrigt".
Svara med citat
Gammal 2017-09-12, 08:37
Onesport Onesport är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av BjarneNeb Visa inlägg

//B
Det finns två sydda "öglor" i gaveln på Enan(vid pilarna i nedanstående bild), i dessa har jag fäst korta bitar tältlina med linspännare.
Se mitt försök till förklarande skiss där den blå linan är den ordinarie och de gröna föreställer de nya extralinorna.
(Beskuren bild från Hillebergs hemsida med "linor" egenhändigt inritade)

Senast redigerad av Onesport den 2017-09-12 klockan 08:38 Anledning: Såg att Kilsbergarn hunnit före :-)
Svara med citat
Gammal 2017-09-12, 09:00
BjarneNeb BjarneNeb är inte uppkopplad

Tack för informationen. Jag kommer att prova detta på nästa tur.
Bilden visar hur jag normalt sätter upp tältet, med extra linor för bättre stabilitet.

Svara med citat
Gammal 2018-01-09, 00:45
TheBostonRag TheBostonRag är inte uppkopplad

Är intresserad av Enan men har inte lyckats hitta en butik som har ett på lager.
Jag har fått kolla på Akto istället men jag tycker att det är lite för bulkig packvolym för ett enmanstält.

Någon som kan svara på hur packvolymen på Enan är motsvarande ett Akto?
Svara med citat
Gammal 2020-05-14, 06:24
Luv2cycle Luv2cycle är inte uppkopplad

Enan mesh innertält

Hej.
Jag har testat ett Enan men tyckte att det var för litet eftersom jag behövde större plats till utrustningen vid mctouring och cykeltouring, så jag köpte ett Niak som jag är mycket nöjd med.
Eftersom jag nu behöver ett lättare tält till vandring och bikepacking så undrar jag om någon har erfarenhet av Enan med mesh innertält? Upplevs Enan som större med mesh innertältet? Jag upplevde Enan som lite klaustrofobiskt vid huvudet men vill gärna få det att fungera eftersom jag tyckte om Enan i övrigt. Jag behöver ett tält som även kan resas utan vandringsstavar och vill ha skydd mot fästingar, mygg och knott. Tacksam för era erfarenheter.
Svara med citat
Gammal 2020-05-22, 05:53

Citat:
Ursprungligen postat av Luv2cycle Visa inlägg
Hej.
Jag har testat ett Enan men tyckte att det var för litet eftersom jag behövde större plats till utrustningen vid mctouring och cykeltouring, så jag köpte ett Niak som jag är mycket nöjd med.
Eftersom jag nu behöver ett lättare tält till vandring och bikepacking så undrar jag om någon har erfarenhet av Enan med mesh innertält? Upplevs Enan som större med mesh innertältet? Jag upplevde Enan som lite klaustrofobiskt vid huvudet men vill gärna få det att fungera eftersom jag tyckte om Enan i övrigt. Jag behöver ett tält som även kan resas utan vandringsstavar och vill ha skydd mot fästingar, mygg och knott. Tacksam för era erfarenheter.
Eftersom ingen kunde svara på min fråga om huruvida Hilleberg Enan upplevs med mesh innertält så tar jag och svarar på min egen fråga.
Jag slog till på ett Enan och köpte ett mesh innertält och golvskydd till. Man ser knappt meshnätet vilket gör att tältet ur psykologisk vinkel upplevs lika stort som om inget innertält används. Tältet känns betydligt större och upplever det inte som klaustrofobiskt. När solen skiner så gör meshinnertältet att det blir svalare i tältet.
För mig är detta det perfekta vandrings- och bikepackingtältet!
Det finns lättare och billigare alternativ men jag tror att Enan är en vinnare i längden om man önskar ett lätt enmanstält som man kan sätta upp utan vandringsstavar. Det är så lätt att sätta upp.
Önskar bara att tältpåsen varit mindre eftersom den känns onödigt stor. Det är samma tältpåse som används till Niak men Enan har ca 30% mindre packvolym.
Svara med citat
Gammal 2020-05-22, 06:05

Citat:
Ursprungligen postat av Luv2cycle Visa inlägg
Eftersom ingen kunde svara på min fråga om huruvida Hilleberg Enan upplevs med mesh innertält så tar jag och svarar på min egen fråga.
Jag slog till på ett Enan och köpte ett mesh innertält och golvskydd till. Man ser knappt meshnätet vilket gör att tältet ur psykologisk vinkel upplevs lika stort som om inget innertält används. Tältet känns betydligt större och upplever det inte som klaustrofobiskt. När solen skiner så gör meshinnertältet att det blir svalare i tältet.
För mig är detta det perfekta vandrings- och bikepackingtältet!
Det finns lättare och billigare alternativ men jag tror att Enan är en vinnare i längden om man önskar ett lätt enmanstält som man kan sätta upp utan vandringsstavar. Det är så lätt att sätta upp.
Önskar bara att tältpåsen varit mindre eftersom den känns onödigt stor. Det är samma tältpåse som används till Niak men Enan har ca 30% mindre packvolym.
Här kommer några bilder också. Meshinnertältet är monterat på samtliga bilder.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:36.

Logga in