ABC kanadensare

Är det någon som stött på denna kanadensare, tillverkad i Kungälv/Ytterby? Hette den något annat än ABC? Den tillverkades från ca 30-talet i trä, och sedan från kanske 60-talet i "plast" till början av 70-talet. Den gjordes även som kajak. Finns det någon som äger/känner till någon?
Patrick

Hej PK

Tack för svar. Jag fick svar 06 av en annan person också angående denna kanot. Det är nämligen så att min far jobbade där då, så det är en liten nostalgigrej jag har. Jag tänker skaffa en någon dag.

Har sett

Bakade, plywood, plast både kanadensare och kajaker. Såldes bl a på Metz sportavdelning slutet av 50- och början av 60-talet.
//J

Kan inte vara helt säker, men kanoten på bilden är till förväxling lik min farfars gamla kanadensare, nu i min fars ägo. Jag kan tänka mig att kanoten köptes ny ungefär på 40-t.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.