Skor.

Sprang genom Sarek nyligen, första gången i Sarek med trailrunners. Enda nackdelen jämfört med kängor för mig är att det blev kallt i långa vad, men det står jag ut med. Här tidigare vadat i Lundhags. Vad gäller stabilitet osv, jag har många år gått i blockterräng i lågskor på klätterturer. Ser inga problem med det, möjligtvis att tårna är mindre skyddade om en råkar sparka till en sten eller nåt.

Vad gäller trailrunners och gå med blöta fötter så är det ju lite kallare än kängor, men så länge en är i rörelse och varm i kroppen är det sak samma
 
Fötter är liksom människor individer. Finns inte en lösning som passar alla.

Dessutom så sitter mkt av balansen i synen. Om man får försämrad syn t ex ser sämre på ena ögat eller har svårt med att hitta glasögon som ger skärpa på olika avstånd etc så kan det påverka balansen rätt mkt.

Men det finns ju knep som t ex vandringsstavar som väsentligt kan öka förmågan att t ex snabbt ta sig utför en stenig och trixig stig eller terräng.

Jag skulle tro att en tränad orienterare som är van att ta sig fram i trixig miljö klarar sig utmärkt utan kängor upp i 80-årsåldern om packningen är rimlig och sitter rätt på ryggen.

Thure
 
Skillnaden i erfarenheter.

Jag tycker att vi måste lära oss att respektera varandras erfarenheter. Trailskor passar givetvis inte alla. Vi har ju fått en del exempel på vandrare som testat trailskor och av någon anledning inte vill fortsätta på den vägen. Det respekterar jag!

Jag respekterar inte de som skriver inlägg om hur fel det är med trailskor och att kängor är det enda rätta utan att själva ha provat båda alternativen. Det finns nog inte många av oss som går i trailskor -och har stannat vid det- utan att först ha provat kängor så vi har åtminstone erfarenhet från båda alternativen.

Man kanske skulle kunna säga att vi har "mer på fötterna" när vi tycker till.
 
Är det nån som har tips på sko som hindrar barr och sten och annat bös från att komma in? Jag vill ha "barfota-" eller minimal sula men gärna en sko som går rätt långt upp så det skyddar mot skräp och mygg. Alla trailrunners jag sett verkar vara låga. En toppdel i läder eller liknande vore ju fantastiskt så kan man smörja in den och få hyfsat vattentätt... har inte lyckats googla fram något som detta
 
Är det nån som har tips på sko som hindrar barr och sten och annat bös från att komma in? Jag vill ha "barfota-" eller minimal sula men gärna en sko som går rätt långt upp så det skyddar mot skräp och mygg. Alla trailrunners jag sett verkar vara låga. En toppdel i läder eller liknande vore ju fantastiskt så kan man smörja in den och få hyfsat vattentätt... har inte lyckats googla fram något som detta

http://www.salomon.com/se/product/s-lab-xa-alpine.html?article=391216#
 
Sprang genom Sarek nyligen, första gången i Sarek med trailrunners. Enda nackdelen jämfört med kängor för mig är att det blev kallt i långa vad, men det står jag ut med. Här tidigare vadat i Lundhags. Vad gäller stabilitet osv, jag har många år gått i blockterräng i lågskor på klätterturer. Ser inga problem med det, möjligtvis att tårna är mindre skyddade om en råkar sparka till en sten eller nåt.

Vad gäller trailrunners och gå med blöta fötter så är det ju lite kallare än kängor, men så länge en är i rörelse och varm i kroppen är det sak samma

Min erfarenhet är likadan. Jag var upp på Kebnekaise förra veckan. Aldrig gått i så mycket stenig terräng så länge förut, men det var verkligen inga problem. Problemet med kyla har jag dock också upplevt. Under ca 5C och med lite blåst blir mina fötter kalla även under rask marsch. Våtstrumpor (funkar bäst vid många vad) eller Sealskinz (Torrstrumpor) är därför alltid med i packningen. Dessa sätter jag dock bara på vid behov då jag upplever att de förhöjer risken för skavsår och foten blir för varm. Sannolikt funkar plastpåsar runt strumpan ganska bra kortare sträckor också.

Problemet med skräp i skon löses också som nämnt bra med gaiters. Jag har kört med en kort modell från Inov-8. Ungefär en sådan här:
https://www.fruugo.se/race-ultra-gaiter-svart-vit/p-3690429-7962688?gclid=CjwKCAjwt8rMBRBOEiwA2F2biE4Bne2JaN6A2mWtCVK-vBMvuc53y8pEo30ZfWXNh_XMbN53iHjYFBoCmqIQAvD_BwE
 
Mina egna erfarenheter av lättare skor kontra kängor baseras mest på mina turer 2016 och 2017, cirka 2 veckor vardera. Första turen med ett par Merrell Moab ventilator, och den andra turen med mina gamla Meindl island pro.

Merrell moab
+ Känns som man vandrar på moln, inga känningar i knän, på varma dagar växlade jag sällan strumpor, inga skavsår
- Kallt under regninga dagar, trist och lerigt när man trampat runt i regnsörja, oftare blöt om fötter, låg stabilitet i skon vid snedtramp, torkar inte över en natt i tält

Meindl island
+ Plaskar runt i regn- och gyttjepölar utan att bry mig - torrskodd, väldigt stabila vid snedtramp
- Varma fötter, skavsår, känningar i knän när jag går längre dagar, tunga och osmidiga steg, jobbigt att gå >20km på en dag.

Jag är inne på att fortsätta med lågskor, men jag letar nu efter en annan modell som passar mig bättre. Moab har en struktur i sig som verkar ge mig ont i fötterna även utan ryggsäck, och när jag provade ett par Salomon X Ultra mid så var de också för knasiga undertill. Sökningen fortsätter.
 
Salomon och Merrell kommer hela tiden med nya modeller eller modifikationer av gamla så det är inte lätt att hitta i utbudet. Om du har nära till en XXL -butik kan du säkert hitta nåt-åtm. i min hemstad har de just nu rea.


Är jag förresten ensam på detta froum att känna till det svenska ordet
(sen 1700-talet nån gång) för "gaiters"?
 
Damasker

Problemet är väl snarast att söker du på nätet efter "damasker" så får du bara dom svenska leverantörerna. (Vilket i och för sig kanske räcker för dom flesta.)
 
För att uppdatera min tidigare post, gick Kungsleden i år med ett par Altra Superior 3,5. Växlade mellan mellantjocka ullstrumpor och ett par syntetstrumpor

+ Platt sula innantill - strukturerade skor verkar mest göra att jag får ont i fötterna
+ Torkade hyfsat snabbt
+ Gaiter trap - Gaiters satt som en smäck

- Ofta blöt, men hanterbart. Om man skulle gå i mycket myrmark skulle jag kanske tveka.

För ledad vandring kommer jag aldrig att gå ifrån trail runners med denna erfarenhet. Superskönt att inte behöva byta strumpor lika ofta som med kängor och att gå med lätta steg.
 
Eftersom tråden väckts till liv och frågan inte är sååå gammal...

Är det nån som har tips på sko som hindrar barr och sten och annat bös från att komma in? Jag vill ha "barfota-" eller minimal sula men gärna en sko som går rätt långt upp så det skyddar mot skräp och mygg. Alla trailrunners jag sett verkar vara låga. En toppdel i läder eller liknande vore ju fantastiskt så kan man smörja in den och få hyfsat vattentätt... har inte lyckats googla fram något som detta

https://lemsshoes.com/products/mens-boulder-boot
https://lemsshoes.com/products/mens-boulder-boot-leather

Jag älskar mina. Nån annan här, har glömt vem, tycker inte de sitter bra.

Skulle klassa dem som minimalist snarare än barefoot. Enormt bred tåbox, men sulan är lite för tjock för att jag ska säga barefoot. Fortfarande supermjuk och böjlig, hindrar inte alls fotens rörlighet. Jag tycker det är bra eftersom jag trampade sönder min ena hälkudde i ett par Vivo i min hemmaskog där stigarna ofta är täckta av hårde kottar och små uppstickande stenar...
 

Liknande trådar