Visa ett inlägg
Gammal 2018-05-02, 15:07
smux smux är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av fowwe Visa inlägg
Något han nämner är batteritiden. Spegellösa kameror tycks dra en hel del ström. Har du märkt av detta?

En annan sak (påpekar en person i en kommenterar till Claes) är att det är svårare att åstadkomma oskarp bakgrund (bokeh) med 4:3-objektiv. Ibland vill man ju ha detta, ex-vis vid växt- och djurfotografering. Har du märkt, eller saknat, sådant?

Slutligen försöker jag klura ut om det går att köpa till en GPS-tracker till Olympus eller annan 4:3-formatskamera. Hittills har jag inte lyckats (finns ju som tillbehör till Pentax, Nikon, Canon) och jag misstänker att det inte finns.

/Hans
Vad gäller batteritiden får jag ut mellan 220-250 bilder per laddning, och med några extrabatterier (vikt 51g/st) klarar jag mig fint på en längre vandring. Nu använder jag vanligtvis inte skärmen så mycket under vandringen, utan sorterar och redigerar bilderna hemma vid datorn istället. Som extrabatterier har jag olika icke original fabrikat och har inte upplevt något problem med dessa i min kamera.

Bokeh är ett eget kapitel, som jag skulle vilja dela in i två delar - skärpedjup och hur "snygg" oskärpan är, det senare kallar jag bokeh. Visst har sensorstorleken betydelse på skärpedjupet, men det gäller för alla sensorstorlekar vid samma brännvidd, bländare och bildutsnitt, så en 4:3 sensor med crop factor 2x förlorar i princip skärpedjup motsvarande 2 bländarsteg (ex bländare 1,8 blir motsvarande 3,6 skärpedjupmässigt) om man jämför med ex en fullformat 35mm sensor. Tycker inte detta påverkar mig nämnvärt i praktiken. Samma förhållande gäller givetvis med en APS-C sensor med ex cropfactor 1,6x, och på samma sätt producerar en fullformat 35mm sensor större skärpedjup än en större sensor på en mellanformats kamera.
Tittar man på Bokeh är det mer avgörande av hur optiken är konstruerad, optisk konstruktion, antal och form på bländarlameller etc. Här finns även avancerade optiska konstruktioner som ex Feathered Bokeh som Olympus har adderat i ex M.Zuiko 45/1,2 Pro.

Sammantaget tycker jag det smidiga formatet och hanterbarheten i m43 överväger. Jag har hellre en kamera som jag alltid kan ta med mig än en som är så pass klumpig att den blir liggade hemma och samlar damm. Att sedan Olympus och Panasonic delar m43 formatet gör att man har ett stort val av kamerahus och objektiv att välja mellan. Dessa är kompatibla med varandra, så när som att det kan finnas vissa tekniska funktioner hos den ena tillverkaren som inte stöds om man blandar fabrikat, en sådan är ex Focus Stacking som Olympus stödjer men bara med vissa kompatibla objektiv. Den funktionen (kameran tar upp till 8 exponeringar med liten förskjutnig av focus i varje exponering, dessa exponeringar adderas sedan i kamerahuset till en bildfil vilket innebär att man kan få bilder med betydligt större skärpedjup än van som annars är möjligt) är mycket användbar vid ex macrofotografering av växter.

Jag känner inte till någon GPS tracker till dessa kameror, närmast är väl möjligen mobilappen Olympus Image Track då kamerahusen har inbyggt WiFi, men jag har inte använt den appen varför jag inte kan uttala mig om dess funktion.

Senast redigerad av smux den 2018-05-02 klockan 15:36
Svara med citat