Ämne: Torka mat
Visa ett inlägg
Gammal 2005-07-18, 15:29
Anders Z Anders Z är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Jonik;
Citat:
Ursprungligen postat av haskell;
Om du ska torka bacon så rekommenderar jag stekning i torr panna och uppläggning på hushållspapper för att få bort så mycket fett som möjligt innan torkning. Fett är inget vidare för hållbarheten så bacon har ändå relativt kort hållbarhet även efter torkning.
Hur länge tror ni torkad bacon håller sig?

När ni torkar mat i ugnen, har ni flera plåtar/galler inne samtidigt eller kan de olika livsmedlen ta smak av varandra? Går det att ha både en plåt med kött och en plåt med grönsaker inne samtidigt?

Tack för svaren!
Jag anser att bacon inte är lämpligt att torka. Fettet utgör en stor hälsorisk. Hållbarhetstiden är nog i kortaste laget. Sedan känns det onödigt att släpa med mat som sedan inte kanske kan ätas på en vandring. Själv är jag ett stort fan av torkad köttfärs. Jag använder mest älgfärs, som är magrare än nötfärsen. Visst blir det tråkigt med bara köttfärs, men den är grymt smidig. Att göra en köttfärssås tar bara ett par minuter. Sedan så är kvoten energi/vikt ganska hög.

Angående att blanda råvaror i ugnen. Jag brukar inte torka kött med grönsaker. Dels för att jag inte torkar dem på samma temp, men också för att de faktiskt tar en viss smak, speciellt om man torkar marinerat kött eller kryddad köttfärs. Generellt sett så torkar jag bara grönsaker en liten stund i ugn. Soliga dagar så går det lika fort i fönstret.

MVH Anders
Svara med citat