Visa ett inlägg
Gammal 2016-03-29, 20:33
camoscio camoscio är inte uppkopplad

Oj, för en gångs skull får jag lust att jämföra med min egen lista,
trots svårigheten att alla delar in saker olika.

Vattenflaskor : min kraftiga flaska på axelremmen väger 80 gram, min extra (halvliter) för matlagning 30 gram. I fjällen är den förra aldrig mer än halvfull. Det blir väl ungefär de siffror som LightDan anger.

Vattenfilter??? Jag har aldrig renat vatten i fjällen. Jag har dock blivit magsjuk två gånger - ena gången vid en vadningsolycka där jag
tydligen drog in en del slammigt vatten, den andra av okända skäl, men knappast vattnet. Jag har annars renat vatten vid ytterst få tillfällen i Skottland och i Pyreneerna (men aldrig i Alperna) när det var mycket boskap eller mycket folk nära mitt läger. Men då har jag använt tabletter. För det mesta kan man även i dessa trakter ta vatten direkt ur bäcken.

Långkalsonger? Jag har själv för länge sen skippat långa underkläder - när temperaturen varierar under dagen ska kläder av och på och då verkar det långsökt att byta närmast kroppen. Min standardklädsel är korta löparshorts+ulltröja+en mycket lätt skjorta - utan på detta en lätt vindoverall (400 gram) svala morgnar. Behöver jag mer finns ju t ex regnkläderna.

Även jag byter närmast kroppen till natten - till korta kalsingar, t-tröja, strumpor.
Skulle jag behöva mer finns ju dagskläderna.
Svara med citat