Sökresultat
-
Kan quilt vara något för mig?
Införskaffade en quilt från Cumulus förra året... motsvarande deras sovsäck Cumulus Panyam 450 som jag haft sedan innan. Men det är först nu som jag har fått tillfälle att prova den ute i fält på riktigt. Ja den väger ungefär 200 g mindre och tar upp lite mindre volym komprimerad jämfört med...- Exxovion
- Inlägg # 12
- Forum: Bo och sova
-
Fjällräven Abisko View 2
Kikade själv på detta tält under en tid, då det ser så härligt ut med möjligheten att kunna öppna upp det fullt på två sidor och så har det samtidigt en bra höjd. Men med tanke på dess vikt och pris så är det lite svårt att motivera ett inköp av detta när man har skaffat ett X-Mid 2 ifrån...- Exxovion
- Inlägg # 4
- Forum: Bo och sova
-
Fjällvandra 2026
Planerat in en tur till fjällen i Jämtland/Härjedalen under midsommarveckan. Hoppas på lite mer behagligt väder denna gång. Var uppe i juli förra året, då det var runt 30 grader... inte idealiskt vandringsväder. Men så hade man ju oturen att träffa in en vecka med konstant regn året...- Exxovion
- Inlägg # 105
- Forum: Fjällvandring
-
tips på ryggsäckar
Jag införskaffade själv en Kajka 35 som jag använder när vi ska ut i närområdena. Är helnöjd med den. För de lite längre utflykterna använder jag en Osprey Aether 65 och min sambo nyttjar en Osprey Ariel 65.- Exxovion
- Inlägg # 16
- Forum: Utrustning allmänt
-
Vad ersätter gröt?
Min exfru har mjölkproteinallergi samt Chrons sjukdom, vilket ledde till att man fick börja läsa på innehållsförteckningarna när man skulle handla. Något jag fann intressant var t.ex. hur många produkter som innehöll mjölkprotein, där man undrade hur tusan det kunde komma sig att de hade haft i...- Exxovion
- Inlägg # 113
- Forum: Friluftsmat
-
Vilka tillverkare ska jag kolla på för tält till sommarfjället
Har dessvärre inte hittat något riktigt konkret gällande hållbarheten. I övrigt så är jag inte så orolig för vindstabilitet/tålighet då det är tänkt för användning under sommarhalvåret då det inte alls är lika blåsigt som under den andra halvan. Oftast när man kikar på videos där de testar...- Exxovion
- Inlägg # 40
- Forum: Bo och sova
-
Vilka tillverkare ska jag kolla på för tält till sommarfjället
Det där är "Samaya 2.0" eller "Samaya 2.0 Dyneema". Där medföljer inte någon absid, utan det är ett tillbehör som man får köpa separat om man vill ha. Jag kikade som sagt på den modell som heter "Samaya 2.0 Inspire", klassat för tre säsonger. Följer "Tom Heaney Adventure" på YouTube och såg hans...- Exxovion
- Inlägg # 35
- Forum: Bo och sova
-
Vilka tillverkare ska jag kolla på för tält till sommarfjället
Vi har ett Hilleberg Nammatj 3 GT. Absolut overkill sommartid, men trevligt med den stora absiden som man kan sitta i vid dåligt väder. Viktmässigt så tycker jag inte det är några problem att ta med detta även på längre vandringar. Enda nackdelen är att det tar upp så mycket utrymme nedpackat...- Exxovion
- Inlägg # 32
- Forum: Bo och sova