Sökresultat
-
Första tält för camping + vandring
Lite reflektion. När jag blev hemlös 2008 så hade jag knappt råd med mat för dagen. Med tiden fick jag ihop en liten hög pengar av att plocka pant. Så jag började titta på tält. Hittade Hilleberg Saivo men sådana pengar hade jag inte och kunde inte förstå varför ett tält skulle kosta så mycket...- vit.kanin
- Inlägg # 7
- Forum: Bo och sova
-
Första tält för camping + vandring
Husky har ett prisvärt tält; Fighter Extreme. Amazon har det för under 4000 kr. Prisvärt kallar jag det. Visserligen inte silnylon men vattenpelaren på ytterduken är oslagbar. Hillebergs tält har inte 7000 mm i vp på ytterduken på något av sina tält. Definitivt ett tält för 3 personer även om de...- vit.kanin
- Inlägg # 4
- Forum: Bo och sova
-
Vattentät mobil
Dubbla plaståsar att ha mobilen i. Börjar yttre plastpåsen läcka, byt platpåse. När det inte finns hållbara alternativ så kör man det enkla. Att slänga iväg pengar på dyr skit som inte håller i längden är bara slöseri.- vit.kanin
- Inlägg # 10
- Forum: Utrustning allmänt
-
Fricamping Västkusten, Bohuslän
https://talta.nu/talta-halland/- vit.kanin
- Inlägg # 6
- Forum: Allmänt om friluftsliv
-
Fricamping Västkusten, Bohuslän
Stick söderut istället. I Halmstad kommun gäller allemansrätten. Norra och östra delen av Halmstad kommun har mycket fin skog att campa i. Sjöutsikt kan du få lite varstans då det finns gott om mindre sjöar. Haverdals naturreservat ger havsutsikt. I föreskrifterna hos Länsstyrelsen är det inte...- vit.kanin
- Inlägg # 5
- Forum: Allmänt om friluftsliv
-
Fricamping Västkusten, Bohuslän
Kolla google maps och välj satellitvy så får du en bra uppfattning om vad som kan funka.- vit.kanin
- Inlägg # 2
- Forum: Allmänt om friluftsliv
-
Kolmonoxid, hur gardera sig?
Jag har under mina 17 år ute aldrig lagat mat i tältet. Det gör jag under tarp. Skulle man få för sig att laga mat i tältet, om än väldigt välventilerat så tänk på att viss del CO kommer ändå att finnas i blodet och det tar ca 12 h innan det som hamnat i blodet minskar. Att laga mat 1 gång i ett...- vit.kanin
- Inlägg # 6
- Forum: Säkerhet och räddning
-
Vandra genom Sverige.
Det blir en lång vandring. Trailer är ett vettigt förslag för en så lång vandring. Ryggsäck kommer att förstöra ryggen på dig under en så lång vandring oavsett vad den väger. Djur är inget du skall vara rädd för. Om du skall bo i tält ute i naturen så måste du först arbeta bort din rädsla för...- vit.kanin
- Inlägg # 4
- Forum: Expeditioner
-
Ännu en tälttråd
VI har väldigt mycket nederbörd här så ett tält som sätts upp med innertältet först är inte optimalt för svenska väderförhållanden. Regnar det och inte ser ut att sluta så får du sova med allting blött. Nortent Vern 3 har jag nämnt tidigare i denna tråd. Produkthemsida: https://nortent.com/ Det...- vit.kanin
- Inlägg # 4
- Forum: Bo och sova
-
Easycamp - någon med erfarenheter?
Det har 3000 mm vattenpelare på ytterduken och 5000 mm på golvet. Lägg plast eller presenning under ifall det regnar mycket eller om marken redan är blöt. Frågan är hur mycket tältet skall användas. Skall det användas någon vecka om året så funkar det säkert tillfredställande. Skall du ut varje...- vit.kanin
- Inlägg # 3
- Forum: Bo och sova
-
Tips på bekväm kudde inte nödvändigtvis lätt
Jag har seatosummit aeros L. Den är väldigt skön att sova på. Att den ger sig iväg har jag inte haft problem med. Liggunderlagen jag har använt den på är seatosummit comfort plus, EXPED Megamat LXW och Thermarest Neolite Xterm. Enda problemet med den för mig är att den är inte isolerad så den...- vit.kanin
- Inlägg # 6
- Forum: Bo och sova
-
Bekvämt, brett och hyfsat lätt liggunderlag (till kort, kurvig kvinna)?
ThermaRest NeoAir XTherm NXT MAX Regular Wide rekommenderas. Jag har den längre modellen och jag tycker det är väldigt skönt att sova på. Pumpa det hårt först och sedan släpp ut lite luft så blir det kanon. I mitt förråd finns flera liggunderlag men detta är det skönaste av dem (EXPED Megamat...- vit.kanin
- Inlägg # 6
- Forum: Bo och sova
-
Rund skoputssvamp i plastburk i ental?
De kränger burken med reklamen; Vi säljer bra produkter. Bra produkter håller. Produkter som håller är bra för miljön och Ditt företag/organisation Skitsnack då din burk gick sönder så att du tvingas slänga den. Varför köpa en ny då? Den nya kommer också att gå sönder. Snusdosor slänger folk...- vit.kanin
- Inlägg # 4
- Forum: Utrustning allmänt
-
Våra trotjänare - utrustning som håller år efter år
EFTERLYSNING Edersons udda ritual: ”Samma par i åtta år” (Aftonbladet) Kalsonger som har hållit i 8 år! Finns här någon som vet vad det är för kalsonger? Det måste vara superkvalité. Jag vill ha saker som håller länge och det framgår inte någonstans vad det är för kalsonger. Någon som har...- vit.kanin
- Inlägg # 71
- Forum: Utrustning allmänt
-
Tips på tält
Jag har klarat mitt tälts golv under många år genom att lägga en lättviktspresenning under tältet. De mest slitstarka lättviktspresenningarna har rödastjärnan. Den jag köpte från dem funkar fortfarande efter 11 års daglig användning. Visst kommer den inte att vara anpassad för tältet du...- vit.kanin
- Inlägg # 3
- Forum: Allmänt om friluftsliv
-
Hej. jag väger för mycket
Skippa den tunga ryggsäcken som träningsredskap. Håller med Jazzy om att skippa chips och sötsaker. Spring i trappor alternativt branta backar, gör sit-ups och armävningar. Kör dig helt slut så att du byter fettet mot muskler. Muskler väger också så titta inte för mycket på vågen. Får du upp...- vit.kanin
- Inlägg # 10
- Forum: Träning och hälsa
-
Tält
Jag skulle aldrig köpa ett tält med en vattenpelare på under 10000 mm. Tältgolv kryper jag på och rör mig. Med membranbyxor som har 10000 mm i vattenpelare skall du kunna ställa dig på knä i en vattenpöl utan att de släpper igenom vatten. Under 10000 mm så släpper de igenom vatten när man står...- vit.kanin
- Inlägg # 2
- Forum: Utrustning allmänt
-
Alternativ till Allak och Staika
Snugpak Bunker (brittiskt) sitter innertältet fast med toggles så det reses med stängerna i stångkanalerna i ytterduken. Det går snabbt att få upp med sina 3 stänger. De säljer det som ett 3 manna tält men det är 2 manna. 5000 mm vp på ytterduken och 10000 mm vp på golvet. Kostar runt 5000 kr i...- vit.kanin
- Inlägg # 19
- Forum: Bo och sova
-
Klimatförändringar - vi lever i det
Visst hade det varit väldigt snällt mot miljön om vätgas användes för att driva köket men det är inte säkert att använda.- vit.kanin
- Inlägg # 14
- Forum: Miljöpåverkan