Två års vandring o snart en till

Av: najråbi

2003 Östergötland-Kläppen-Helags
En sommarmorgon i början av sommarlovet vaknade jag av att far kom o väckte mig, nu är det dags att åka drygt 80 mil.
Vi skulle till Kläppen i Jämtland. Det var en lång bilfärd tills vi kom dit.

Dag 1
Väl framme så satte vi på oss ryggsäckarna och började gå klockan var runt nio och vi stannade för att äta, sen vart det så att vi sov där.
Natten tillbringades vid en sjö ca 3 km från Kläppen mot Helags. Det var en fin sjö, klart vatten och solnedgång.

Dag 2
Nu var det dags att gå till Helags hela biten på en gång. Vi gick några km och kom till ett ställe som var jättefint där det blev lunch.
Efter en fin lunch på det 15 år gamla trangia köket så bar det iväg igen, vi stannade till, tog lite foto då och då, det kom en stor renflock med många fina renar.
Det var fortfarande snö kvar på marken och det var risk för att man trillade igenom på en del ställen som min farbror gjorde med två ryggsäckar som vägde tillsammans ca 120 kg(!) han kom upp lätt med ett leende på läpparna och sen bar det iväg igen ... runt alla snö fläckar.

Väl framme så var det fint väder alla satte ner ryggsäckarna och klockan var kväll..
Helagsstugorna är fina stugor som är väl byggda.
Sen vart det mat i stugan och alla blev mätta o glada sen bestämdes att jag min kusin och farbror skulle ta och gå upp en bit på Helags och kolla lite.
Det var första gången jag var och vandrade så det var en spännade sak att gå upp där en bit. Vi kom upp 3/4 av berget och vi stog och kollade på glaciären, den var stor och bred. Väl nere vart det nattkäk och sen en skön sömn efter dagens etapp.

Dag 3
Alla hade vaknat tidigt och vi satt och åt lite frukost då det kom in tre personer som var väldigt trevliga!
Efter lite småsnack om allt mellan skor och fjällkartor så bar det iväg för oss. Hemåt.
Det var synd att vi inte stannade kvar en stund till där uppe kanske gått omkring lite men man var väldigt nöjd ändå. Hemvandringen till bilen i Kläppen gick på ett kick.

Dag 4
Vi stannade till i Funäsdalen och sov på en camping där, skönt att få duscha kolla tv och så.
Men man längtade redan tillbaka till fjället.

Dag 5
På väg hem ...
nu var det drygt 80 mil hem till Östergötland och det gick på ca 5 timmar. Nu var vi hemma och vi somnade tidigt.

Det här var en tur för nybörjare som inte var ett dugg svår jobbig eller tråkig.
Den leden vi gick, gick igenom ett fint natur område under trädgränsen och över trädgränsen var luften klar vatten var inget att bekymmra sig om det fanns bäckar var man än kollade. Vi var 6 personer. Jag min bror, pappa, o hans två bröder en av dom med sin son.

2004 Östergötland-Storulvån-SylarnaDag 1
Vi satt i bilen på väg till Storulvåns Fjällstation.
över 85 mil dit var det för oss.

Väl framme så slog vi upp tälten utanför stationen som inte öppnat ännu. Vi kom dit på försommaren och det var mycke snö här och där och regn.

Dag 2
Med tälten nerpackade , kängorna knutna så bar det iväg på en regnig vandring.
Efter ett tag så var det dags att äta lite lunch, vi hade redan då kommit över trädgränsen alltså ungefär en halv mil.
Efter en lunch med lite halv bra väder så bar det iväg till en vilostuga som ligger i mitten av leden mellan Storulvän och Sylarna.
Väl framme i vilostugen så var det lite människor där som skulle tillbaka till Storulvån, dom försvann snabbt och vi fick stugan för oss själva.
Efter lite orkproviant och väntan på att den väldiga blåsten skulle sluta så gav vi oss iväg mot Sylarna.
Framme vid den långa sista uppförsbacken som var runt 2-3 km lång så började vi lunka sakta men säkert uppåt mot Sylarnas fjällstation, efter regn o rusk som vi hade gått i med regnskydden på ryggsäckarna och regnkläder på kropparna i en och en halv timme som kändes som tre timmar var vi framme.
Gud vad skönt det var att komma in i Säkerhets stugan som inte var så tom precis. Det var 5 personer där men det fixades lätt av att öppna en dörr till två rum till.

Min pappa sov i ett vedskjul med våran hund som vi hade skaffat nu (en New Foundlands hund) Vid namn Azuki för att vi trodde inte att man fick ha hundar där inne. Så somnade vi i stugan men pappa (kolla medlem CanMan) vet jag inte om han sov så mycke skjulet höll på att vippa flera gånger sa han dagen efter....eller det känndes så i alla fall=).

Dag 3
Pappa komemr in i stugan med hunden ute i det väldigt dåliga vädret och läste på en skylt: Hundar tillåtna i denna stuga suck..... Ja dagen följdes av kortspelande och ut med hunden ibland en snabbis för det var så dåligt väder så att vi kunnde inte gå tillbaka ännu. Vi sov natten inne i stugan allihopa + hunden.

Dag 4
Ja händelserna denna dag var samma som dag två ungefär plus att en av oss fick magproblem.
Och vädret var inte bättre för det.
Vi kunnde inte gå någonstans i detta väder.
efter att min farbrors magbesvär gick över sov vi natten i stugan igen.

Dag 5
Vädret hade slutat vara så himmla illa men det var fortfarande inte bra.
Vi tog på oss regnställ skydd över ryggsäckar och vi gav oss iväg igen mot Storulvåns station.
I en snabb fart genom regnet så var vi framme vid Vilosugan där lunch åts och vi vilade.
Med luvan av och jackan uppknäppt bar det iväg igen.
Och bara från ingenstans så kom det massor snö från sidan ett tag men nu var det nog med oväder tyckte vi så vi satte fart mot Storulvån och väl framme så lades ryggsäckarna in i Land roverna och det bar iväg mot första bästa resturang.

Efter en god kvällsmat var den stora frågan: klockan var nio på kvällen och det var om vi skulle åka på natten eller stanna en natt.
Till slut kom vi fram till att det blir natten.
En trött resa drygt 85 mil genom landet gick på 10 12 timmar i lugn takt.

Dag 6
Vi sitter på McDonalds i Kumla klockan är 7 och det är dags för frukost. Väl hemma var vi klockan nio på morgonen..sängen som gällde nu för det hade inte blivit någon sömn alls för mig.

Det här var en bra nybörjar vandring fast med vassare skor. Hade det inte regnat så mycket skulle det vart ännu trevligare än det var.
Rekomenderar denna runda och kanske gå av till Gåsen/Helags istället och sen tillbaka till Storulvån.

2005 Östergötland-Kläppen??-Helags
Detta år blir det Kläppen - Helags
då det blir stugvandring och fiske.
skriver om detta efter.

Detta är väldigt roligt för en fjorton år gammal kille som mig. Jag var 12 när vi tog helags och 13 sylarna. Nu är jag 14 och är sugen på Helags igen.
Helags Här kommer vi!

Mvh AndreasMycket vattenTrött vovve=)