Jämtlandsvandring

Av: päeng

Helags-Sylarna-Gåsen 10/7- 14/7 2006

Måndag 10/7
Kom fram till Ljungdalen, men när jag åkt dom 6 km. till parkeringen vid Kläppen visade det sej att parkeringsavgiften var 100 kr. Det fanns en automat som bara tog kort , dock ej Visa.
Bara att åka tillbaka till Ljungdalen och betala på turistbyrån, sen upp till Kläppen igen.

När jag började gå var det blåsigt och kallt, regnet hängde i luften, anorak, mössa och vantar på.
Gick genom Kesudalen och efter cirka 6 km. slog jag läger vid en jokk som förmodligen heter Krustjärnsbäcken. Vädret har bättrat sej, men när det inte blåser kommer ju myggen och jag glömde visst myggoljan i bilen, får köpa nytt vid Helags i morgon.
Bortsett från myggen är allt bra och jag sitter här och dricker choklad och äter Ballerinakex. Temperaturen är 8,4 grader, vinden har lagt sej och molnen verkar dra sej österut. Ska bara borsta tänderna innan jag vaggas till sömns av forsen nedanför.

Tisdag 11/7

Vaknade till en klarblå himmel, men innan jag hunnit göra frukost hade det mulnat på. Vädret ser ut att kunna bli hur som helst. Oerhört med mygg, mygg i kaffet, mygg på mackan, mygg överallt. Packade ihop tält och grejor och när jag skulle packa ner ylletröjan hittade jag myggoljan!!!

Har nu passerat Helags fjällstation och har nyss ätit makaroner och bacon, väntar bara på att kaffet ska bli klart. Helagstoppen är insvept i dimma men åt nordväst skiner solen på fjällsluttningarna. Dags att dricka kaffe och sen vandra vidare.

Har nu rest tältet efter en dagsetapp på cirka två mil. Solen som sken här försvann lagom tills jag kom hit, istället är det regn och blåst. Jag känner mej ganska mör nu och kommer förmodligen att somna rätt snabbt.

Har inte stött på några problem förutom att avbärarbältet havererat. Jag har gjort en provisorisk lagning men riktigt bra är det inte säger mina axlar. I morgon bär det av mot Sylarna och sen vidare mot Gåsen. Hoppas det inte regnar...

Vaknar kl. 23.30 av att det kräkregnar och tokblåser, hoppas tältet håller. När jag gläntar lite på tältöppningen och tittar ut ser jag en riktigt kolsvart himmel. Kan inte gå ut nu så jag får pinka i en kastrull, måste diska ordentligt i morgon. Trodde förresten att klockan var 11.30 när jag vaknade, 12 timmar fel. Nu ska jag försöka somna om. Känns faktiskt lite oroligt när det blåser så här. 9,8 grader i tältet.

Onsdag 12/7

I morse när jag öppnade tältet fick jag sol i ansiktet, underbart!! Inget kanonväder direkt men himlen är i alla fall inte helsvart Det blåser fortfarande fast mycket mindre än i går kväll, så det blir inga problem att vandra vidare. Åt inget riktigt i går kväll så det får bli soppa till frukost idag. Dags att packa ihop och dra vidare, dom flesta moln har dragit bort så det verkar bli en fin dag. Solglasögon på!!

Passerade Sylarnas fjällstation mitt på dagen, gick in där och köpte vykort som jag skickade, sen fortsatte jag vidare mot Gåsen.
Har nu slagit läger cirka 4 km. från Gåsen, vinden har mojnat så jag sitter ute och dricker kaffe. Det har blåst hårt hela eftermiddagen men som tur är har jag haft vinden i ryggen. Den här dagen har varit jobbig med mycket vandring upp och ner. Vägen över Östra Endalshöjden var riktigt jobbig, varje gång jag trodde att jag nått krönet kom det en stigning till.

Lägret som jag har nu ligger nere bland krypbjörken så efter allt vandrande upp och ner har jag slutat på lägre höjd än i morse. Det ligger bitar av renhorn överallt på backen här. Det är dåligt med djurlivet hittills, allt jag sett är två grodor och en ripa. Nu ska jag bara borsta tänderna och sen är det dags att sova.

Torsdag13/7

Regn i natt igen men nu är det vindstilla och soligt, sitter med ansiktet mot solen och väntar på att kaffet ska bli klart. Tänkte ta det lugnt här på förmiddagen och låta tältet torka innan jag packar ihop. Det här är en morgon som slår det mesta. Efter nattens regn sitter jag här i solen på min röda hopvikbara sittdyna som jag köpte på OK för tjugofem kronor med en kopp kaffe och ett paket singoallakex. Den sittdynan känns som ett av mitt livs bästa inköp, förstår inte hur jag kunnat stå ut innan jag hade den. Det är alldeles tyst, bara en fjällpipare som låter. Om jag lyssnar noga kan jag höra forsen från Handölan. Framför mej ser jag Västra Bunnerstöten och Tjallingklumpen och vänder jag på mej ser jag Sylarna.

Har nu kommit fram till vadet vid Gåsån, kängor av, gympadojor på, uppkavlade byxben. På andra sidan står två personer med en hund som inte alls vill vada. Nu har jag kommit över och fortsätter mot Gåsen, ser att de med hunden också kom över till slut.

Har nu passerat Gåsens fjällstation och sitter vid en liten fors och lagar mat, måste ladda upp inför stigningen på Hulke. Har redan haft en skaplig stigning på vägen till Gåsen, men nu har jag gått nerför, så jag är tillbaka på samma höjd som förut, håhå-jaja.

Efter Hulkestigningen gick det nerför över en klafsig fjällhed, sen passerade jag Mieskejukke. Ny stigning! Inte lika lång dock, men jag orkade bara halva den här dagen, så jag slog läger vid en liten bäck, skönt med vatten så nära. Såg himlen mörkna medan jag reste tältet, hann precis få in grejorna innan himlen öppnade sej och det kom en riktig störtskur. Tur att jag stannade här för nu blev det ett riktigt oväder, regn, blåst, blixt och dunder. Gåsenstugorna låg helt fantastiskt förresten, i blockterräng med utsikt över både Helags och Sylarna. Har just kommit på att man borde gått varvet i motsatt riktning för som det varit nu måste jag vända på mej för att få dom riktiga vyerna.

Fredag 14/7

Om gårdagens morgon var underbar är den här raka motsatsen. Regn och blåst hela natten, sov med ylletröja och mössa. Jag tror att regnet håller på att avta, men en iskall nordan får tältet att ruska. Det värsta är att jag skulle behöva gå ut och göra ”det stora” skitmysigt (haha), fattas bara att toapapperet är blött.

Jag överlevde toabesöket och passade på att hämta vatten på samma gång. Det luktar fuktig ylle och sura strumpor i tältet, hänger ett gäng i taket på vädring, ibland ramlar dom ner på grund av vinden som sliter i tältet. Jag vägrar fortfarande gå ut och sitter i tältet och kokar pasta till frukost, det puttrar så fint på stormköket nu.

Har just insett att man ALDRIG ska köpa mat på ÖB, om det smakar fan här ute, då är det oätligt!! Kastar bort skiten och kokar lite soppa istället.
Sitter nu i Kesudalen och äter lite russin och dom sista kakorna. Idag har inte vädret varit kul. Efter att jag med mycken möda fått ihop tältet i blåsten och skulle börja gå blev jag tvungen att sicksacka för att ta mej framåt i motvinden och uppförsbacken. När det började gå utför igen blev det lite bättre. Hade planer på en toppstöt vid Helags, men det är ju bara att ställa in eftersom vädret är som det är, lika bra att fortsätta ända hem igen.

På väg över helagsskaftet regnade och haglade det lodrätt, min vänstra sida var sjöblöt och min högra snustorr. Men här nere i skogen blåser det i alla fall mindre, just nu regnar det inte ens. Uppehållet fortsatte faktiskt tills jag kom till bilen, men precis när jag kommit fram öppnade sej himlen.
Dags för ombyte och hemfärd, men först ska jag väl försöka sammanfatta lite.
Det har varit en fin runda och bortsett från Fredagen har vädret varit skapligt. Djurlivet var lite av en besvikelse, såg bara dom två grodorna och ripan.
Utrustningen har funkat bra bortsett från avbärarbältet som krånglade, men med hjälp av spännremmar och säkerhetsnålar fick jag ordning på det. Tältet uppfyllde mina förväntningar och klarade blåsten bra, pratade med ett par vilkas tält hade blåst sönder natten till fredagen. Däremot måste jag nog fixa ett bättre regnställ, det jag har håller visserligen tätt, men det är lika tätt från båda håll så jag blir ju blöt från insidan istället.

Nu tänker jag åka hem.
2006-10-30 12:33   pgp789
Betyg: 4
Precis som jag har upplevt en liknande vandring men då gick jag motsols. Snöslask ena dagen, strålande solsken nästa dag. Med regnställ på får man räkna med att bli blöt innifrån oavsett material.