Vandring i Slovenien

Några dagars vandring i de Julianska alperna i Slovenien - spetsiga kalkstenstoppar, skogsklädda branter och grönskimrande sjöar.

Av: MalinHF

Regnmolnen hänger tunga över bergen runt Lake Bohinj och luften nästan dryper av fuktighet. Tussar av låga, vita moln ligger som bomull i dalgångarna. Sjön är nästan lika grön som den omgivande skogen, förmodligen en effekt både av glaciärvattnets sammansättning och av att träden speglar sig i den blanka ytan.

Vid Lake Bohinj
Lake Bohinj

Tåg till Slovenien

Vi har åkt tåg till Slovenien för att vandra några dagar i Julianska alperna, den del av alpkedjan som sträcker sig in i nordvästra Slovenien mot gränsen till Österrike och Italien. Tågresan från Köpenhamn till Sloveniens huvudstad Ljubljana tog knappt ett dygn. Först nattåg till Mϋnchen och sedan sex timmar med tåget mot Zagreb, en naturskön resa rakt genom Österrikiska alperna. Morgonen efter tog vi bussen till byn Ribcev Laz i Bohinj.

Ribcev Laz är en ganska sömnig by, underskönt belägen vid den grönblänkande Lake Bohinj. Här finns några hotell och serveringar, en turistbyrå, en liten mataffär och den för Slovenien obligatoriska vitrappade kyrkan med gult och orange mönster på kanterna. Det är bara två kilometer till grannbyn Stara Fuzina, som till skillnad från Ribcev Laz nästan bara består av privata hus och bondgårdar. Skyltar om rumsuthyrning skvallrar om att området tidvis har mycket besökare, framför allt under skidsäsongen som varar ända in i april. Receptionisten berättar att man på vintern ibland även åker skridskor på sjön.

Kyrkan i Ribcev Laz

Slap Savica – vattenfall inbäddat i regnskogslik grönska

Första dagen kombinerar vi en vandring runt Lake Bohinj med en avstickare till vattenfallet Slap Savica, två mer eller mindre obligatoriska turer enligt guideböckerna. Vandringen runt sjön är 12 km, inklusive turen till vattenfallet blir det sammanlagt 20 km.

På sjöns södra sida ringlar sig stigen på den skogsklädda branten, men då och då skymtar man bergstopparna och sjön nedanför. Vill man komma närmare vattnet kan man också vandra på den gångstig/cykelbana som går parallellt med bilvägen och stranden.

När vi nått motsatta sidan av sjön tar vi stigen upp mot vattenfallet. Stigen följer vattendraget som kommer från fallet och bruset tilltar ju högre upp vi kommer. Den fuktmättade luften ger en känsla av att befinna sig i bergsregnskogen. Vattenfallet skummar och fräser nerför bergssidan. I höjd med utsiktsplatsen vi står på stannar det av och hämtar andan i en liten grönturkos basäng, innan det faller vidare nedför branten.

Slap Savica

Rikt spektrum av vandringsleder

Vi bor på Hotel Bohinj i Ribcev Laz och gör dagsturer därifrån. Byn är omgiven av ett rikt nät av vandringsleder av varierande svårighetsgrad, från lättrampade stigar i dalgångarna till bestigning av Sloveniens högsta berg, 2864 meter höga Mount Triglav, och andra högalpina turer. Området lämpar sig utmärkt både för dagsvandringar och som start- eller slutpunkt för längre turer.

Ena dagen planerar vi att gå till Prsivecs 1761 meter höga topp, en vandring på cirka åtta timmar tur och retur genom skog och alpängar upp till den karga kalkstenen och vackra utsikten. Men envist regn och åska sätter käppar i hjulen och vi kommer aldrig ända fram. Även vandringarna nedanför trädgränsen är dock givande och naturen känns dramatisk med branta sluttningar, raviner, bäckar och frodig grönska. Den vassa raden av kala kalkstenstoppar från vi njuta av på avstånd.

Precis som i övriga delar av alperna finns hyttor man kan gå mellan som erbjuder mat och logi. Vi passerar hyttorna Coca Na Vojah och Vogar Dom, där vi stärker oss med slovenska pannkakor med choklad och pudersocker. Engelskkunskaperna är något begränsade, men med en kombination av engelska, tyska och att peka i menyn lyckas vi beställa det vi vill ha. I övrigt fungerar engelska bra både i Bohinj och Ljubljana.

Hyttan Vogar Dom

Triglav National Park – hjärtat i Julianska alperna

Bohinj är området kring Lake Bohinj och ett av huvudområdena för bergsvandring i Slovenien. Det ligger på den södra sidan av Triglav National Park. På den norra sidan om nationalparken ligger Kranjska Gora, ett annat stort vandringsområde och slalomåkaren Bojan Krizajs hemort. Byar i båda områdena går att nå med bussar från Ljubljana. Till Bohinjska Bistrica i Bohinj och Jecenice nära Kranjska Gora kan man även åka tåg. Det är cirka 10 mil från Ljubljana till orterna i Julianska alperna, men de smala, slingriga vägarna och många stopp längs vägen gör att resan tar ett par timmar.

Triglav National Park utgör fyra procent av Sloveniens yta och innehåller förutom landets högsta berg många av de högalpina vandringslederna. Ribcev Laz där vi bor ligger i parkens södra kant. Mount Triglav kan bestigas både med byarna i Bohinj och Kranjska Gora som startplats. Vandringen tar normalt två dagar och innehåller klättring med hjälp av fasta rep och vajrar.

Utsikt nära Coca na Vojah

I turistreportage är det annars Bled - mest känt för sin turkosfärgade sjö med en liten ö med en kyrka på – som oftast får representera Slovenien. Vi åker igenom Bled med bussen till Ribcev Laz. Sjön är lika smaragdgrön som i reportagen och staden pittoresk, men samtidigt väldigt turistifierad. I Bohinj är bergen högre och byarna betydligt genuinare.

Text: Malin Holmlund Friberg
Foto: Malin Holmlund Friberg och Johan Friberg

Mer information

Böcker och webbplatser:

·         The Julian Alps of Slovenia – Mountain Walks and Short Treks, Justi Carey & Roy Clark, Cicerone

·         Slovenia, Lonely planet

·         Slovenska turistbyrån – www.slovenia.info

Karta:

·         Julische Alpen, freytag&berndt, 1:50 000

Resa dit:

·         Tåg via Mϋnchen och Österrike till Ljubljana eller Jesenice – Deutsche Bahn har utmärkt information om tågresor i hela Europa, www.db.de

·         Buss Ljubljana-Bohinj – www.ap-ljubljana.si/eng/ Bussen stannar i flera olika byar och samhällen, bland annar Ribcev Laz, Stara Fuzina och Bohinjska Bistrica. Resan tar ca två timmar och det går bussar varje timme dagtid.

2009-08-24 12:29   Öhrnell
Tack för en inspirerande berättelse. Slovenien är ett av de vackraste länder jag besökt, och min erfarenhet är att man klarar sig bättre på engelska i Slovenien än i exempelvis norra Italien. Någon gång ska jag dit och vandra också!

2012-09-03 21:30   Wildwood
Väldigt bra och informativt. Fina bilder. Ska åka till Slovenien om ett tag och hoppas göra ett par dagsturer.