Vandra fjäderlätt - ny bok, nytt forum

I en ny bok visar Jörgen Johansson ("Känd från Utsidan") hur du vandrar med mindre vikt på ryggen. Nu kan du köpa boken på Utsidan, och i samband med det presenterar vi ett nytt forum.

Av: Christer Lindh

Den nya boken "Vandra fjäderlätt - och njut mer av färden" är den första boken på svenska som behandlar lättviktspackning och är skriven av Jörgen Johansson, en svensk friluftsfantast som själv har testat allt han skriver om. Jörgen har på senare år bantat sin packning med mer än 10 kilo under långturerna och har det ändå lika bekvämt och säkert som tidigare.

I boken kan alla som är ute och vandrar med packning, i Sverige eller utomlands, hitta mängder av tips om hur packningen kan bantas på rätt sätt, för ett mer njutbart friluftsliv.

Medförfattaren Cenneth Sparby skildrar möten med friluftsprofiler som naturfotografen Claes Grundsten, fjällveteranen Sten Brander och äventyrarna Elin Engerström och Lotta Giornofelice, som alla delar med sig av sina erfarenheter av att bära lätt.

Boken kan köpas på Utsidan, med superpris för våra betalande klubbmedlemmar.

Boken har tillkommit bla med hjälp av debatter i Utsidans olika forum. Så här beskriver Jörgen det själv:
"Jag blev medlem på Utsidan och började delta i deras diskussionsforum något år efter det att jag på allvar börjat testa det här med lättpackning.
Det har blivit många glada bataljer och uppmuntrande tillrop under den tid jag författat drygt 1000 inlägg. Detta gör mig till en nykomling och spoling i sammanhanget om man jämför med Martin Nordesjös drygt 4000 inlägg. Därför känns det skönt att ha honom att luta sig mot när vi nu i samarbete med Utsidan startar webbsidan www.fjaderlatt.se och forumet Lättpackning.

Som alla förstår av detta så har jag byggt upp mycket kunskap och förståelse kring lättpackning genom att stöta och blöta för- och nackdelar med både unga och gamla rävar på Utsidans forum. Många av mina favoritargument och ståndpunkter återfinns naturligtvis i boken Vandra fjäderlätt och kommer att kännas igen av både de som håller med mig och de som inte håller med mig om att en lättare packning inte bara är skönt utan också uppnåeligt för alla.
Man säger ju att kunskap inte är tung att bära, och det är ungefär vad det handlar om. Med den kunskap som destillerats fram i boken kan man minska packningen med många kilon, och ända ha det lika bekvämt och säkert på vandringarna i fortsättningen."

Så med det sagt så är det dags för er att