Upptäcktsresande Titti Strandberg

Missa inte dokumentären om Titti Strandberg i SVT 2 den 10:e januari klockan 20.00.

En dokumentärfilm om vägval i livet, att våga bryta invanda mönster och om tillvaron ur ett kvinnligt perspektiv.
Titti Strandberg, upptäcktsresande och inspiratör med hela världen som sitt arbetsfält. En film av Pia Johansson.

Upptäcksresande Titti Strandberg

Lämnar tryggheten för att paddla i Sibirien
En film om att våga bryta invanda mönster och traditioner och om modet att utmana ett mansdominerat yrke. Ett porträtt av upptäcktsresande Titti Strandberg när hon förbereder en kanot- och skidfärd i Sibirien.

Hon är kvinnan som mitt i livet släppte tag om sitt trygga Svenssonliv och började arbeta som upptäcksresande.
- Det är inte bedrifterna som lockar. Jag vill komma människor nära, lära och förstå och få dela med mig av mina upplevelser och erfarenheter till andra när jag kommer hem, säger Titti.
Hon berättar om var och hur hon får kraft att genomföra de fysiskt och mentalt krävande expeditionerna.
Titti har bland annat utforskat Patagonien till häst och fots i 300 mil och hon har vandrat 100 mil i Massajland i Kenya och Tanzania. Riskfyllda expeditioner som dokumenterats med filmer, böcker och föreläsningar.
Titti är 50 år ( f.1955 ) och mor till två vuxna barn och mormor. I 20 år arbetade hon som förskollärare innan hon träffade sin man, Mikael Strandberg, som visade vägen till upptäcktsresandets spännande värld.
Filmen visar Titti och hennes liv tillsammans med Mikael i den lilla byn Sörberget utanför Särna i Dalarna. Där förbereder sig Titti, Mikael och Johan Ivarsson för en 350 mil lång färd med kanot och på skidor längs floden Kolyma i Sibirien. Filmen är gjord av filmaren Pia Johansson och fotografen Gunnar Zetterberg som följde Titti i ett halvår fram till avresan i juli 2004.

Titti sitter också i SVT:s morgonsoffa på morgonen, tisdagen den 10:e, och är även med i 4:ans lokala morgonsoffa senare på morgonen och på kvällen följer ett inslag i SVT:s Gävle-Dala, de regionala nyheterna.

Mer information

Sommaren 2013 gjorde André tillsammans med en god vän ett försök att bestiga Pik Lenin i Pamirbergen. Dåligt väder tvingade dem att avbryta ... 1 kommentar

Höjdarjobb

Mikke Erikssomn beskriver bergsguidens vardag. 1 kommentar
Artikeltävlingens sista bidrag kom på delad fjärdeplats - Bestigning av Store Austabotntind i Norge - Arla morgon och bilfri väg. Troligen ligger ... 3 kommentarer
Efter försöket att bestiga Carstensz Pyramid på Nya Guinea, vände Olof och Martin fören mot Darwin i Australien, samt ställde siktet på Mt. ... 2 kommentarer