Upplevelseläger för ungdomar

Uppting är årets upplevelseläger för ungdomar med TVM/Äventyrsgrupperna i Friluftsfrämjandet

Av: MulleMarcus

Solens strålar bryter fram genom trädkronorna. Norrsjön ligger spegelblank och min sovsäck har för länge sedan förvandlats till en bastu. Som en bakad potatis tar jag på badbyxorna, går över lägerplatsen, och hoppar i.
Fin sandbotten, men minst sagt uppfriskande. Den djupa Kolmårdssjön har inte blivit mer än vårvarm än. Får några yrvakna blickar från Göteborgsungdomarna i vindskyddet närmast;
"- Han måste vara galen.."

foto: Marcus Olofsson

Som lägeransvarig gäller det att vara uppe tidigt. Dagens första uppgift blir nämligen att få liv i alla andra sovsäckspotatisar. Vis av erfarenhet tog jag med mig en smärre orkester till tinget. Gitarr, ukulele, grytlock..
Till och med huligantutan är nerpackad. Men jag hoppas kunna spara den till imorgon.

Efter en stund är det full aktivitet på lägerplatsen. Nyvakna ungdomar från hela landet samlas i en lagom organiserad glädjeröra av stormkökskastruller och frukostdoft. Festivalkänslan ligger nära tillhands, men det här är något annat. En ny dag har just mjukstartat på Friluftsfrämjandets upplevelseläger Uppting.

Deltagarna gör klokt i att äta ordentligt. Vi har en lång dag framför oss. Klättring, paddling, mountainbike.. Efter samlingen är det en grupp som ska iväg och klättra runt i höghöjdsbanorna. De kommer även att få prova vår zipline över Sörsjön. 375 meter snabb flygtur strax ovanför vattenytan. Funderar själv på om jag verkligen kommer våga mig på det där sen..

foto: Carl Crafoord

Ett gäng unga vuxna ger sig iväg på långtur med mountainbike bland Kolmårdens stigar. "Sakta & länge" är ledordet för cykelturen. Efter lunch blir det istället "snabbt & svettigt". Här finns det något för alla smaker. Både små och stora äventyr. Själv sällar jag mig till det gäng i blandade åldrar som ger sig ut för en geocaching-vandring rakt igenom terrängen. GPSen leder oss till ett högt berg med gammelskog. Skattjakt med schysst utsikt som skatt. Inte så dumt.

foto: Anna Rappner

Efter en snabblunch på tingsplatsen ägnar jag eftermiddagen åt höghöjdsbanan. Hoppa mellan två plattformar 20 meter upp i ett träd. Vem fasen kom på den här idén? Och jag som är höjdrädd egentligen.. Jag tvingas tillslut även testa linbanan eftersom den är enklaste sättet att ta sig ner på backen igen..

Framåt kvällen blir det uppesittarkväll vid lägerelden. Sång, musik, gitarrer, småsnack. Ett gäng från Skåne gör popcorn över elden. Tittar länge på stjärnbilderna tillsammans med en av mina nya bekantskaper. Efterhand finner jag mig själv sitta och halvsova medan glödhögen blir större och större. Dom andra börjar dra sig bortåt. Kanske är bäst att göra dom sällskap. Imorgon är det en ny dag på Upptinget..

Välkommen på Uppting 17-20 maj 2012!