Till Sylarna med hund.

En 6 dagars vandring från Kläppen till Sylarna och tillbaka.

Av: FiddeTheRocker

I början av juli gjorde jag en vandring med min labbe Max. Jag ser mig själv som nybörjare på fjällvandring men tillbringar mycket tid i naturen med både jakt & fiske. Detta var min första ensama vandring, om man nu kan kalla det ensamt med hund. Jag parkerade i Kläppen och gick via Helags till Sylarna & tllbaka. Jag passade på att föra lite dagbok på kvällarna för att ha nått att göra och det blev något man såg fram emot hela dagen. En kopp kaffe, penna & papper. Jag tänkte att jag kunde dela med mig av denna resa på detta nerkortade sätt och att någon finner nöje i att läsa.

Tanken var att jag skulle vandra med min förra tjej, men efter att det gick i kras så var det ju bara att ge sig iväg själv. Allt var ju planerat innan, alla grejer fanns så det fanns ju inget som hindrade mig. Men det blev ju tungt att bära allt själv. 3 manna tält, jag hade inget mindre. Mat för 10 dagar, jag hade ingen aning om jag skulle vara iväg 6 dagar eller 10 så bättre med lite för mycket. Annars var det väl bara en minimal fiskeutrustning och en liten fjällflora som var det enda verkligt onödiga. Jag hade skaffat gasolbrännare till köket för att få ner vikten på bränslet & plockad bort varenda liten onödig grej. Ändå landade ryggsäcken på 24kg. Jag har lite problem med mitt vä knä och har skaffat ett par vandringsstavar som visade sig avlasta knät bättre än jag trodde. Max bar en egen klövjeväska med sin egna mat & sina skor i. Jag tog med hans skor ifall att han skulle få några bekymmer med tassarna. Väskan vägde 6kg när vi gav oss iväg. Jag har en stuga i norra Värmland där jag passade på att sova på vägen mot Ljungdalen. Detta för att komma fram lite tidigare på dan än jag skulle gjort om jag kört alla 70 mil på en dag.

Dag 1 ons 6/7

Jag anlände till Kläppen vid 12 tiden efter att ha stannat i Ljungdalen och köpt fiskekort. Vädret var helt underbart. Bara något enstaka moln & en lätt vind som höll de flesta myggen på avstånd. Passade på att få i mig lite mat innan vi gick. När jag börjar gå genom Kesudalen är det nästan lite för varmt och jag märker snabbt av ryggsäckens tyngd. Det tar ett tag att få koll på ryggsäcken, vandringsstavarna och en alldeles för pigg hund. Det går åt mycket enerigi för att parrera alla kostiga ryck och andra idéer som en lämmeltokig 30kg labbe kan få för sig. Imellnåt får jag bromsa så mycket att jag får lite ont när tårna tar i framänden på kängorna. Men jag får ordning på det hela efter en stund. Jag tappar snart räkningen på alla lämmlar jag ser och Max hinner ta en när vi är på väg upp ur björkskogen.

När jag väl kommer fram till Helagsstugorna är jag rätt mör. Jag hittar en bra tältplats. Rullar ut tältet & tar fram pinnarna & stängerna. Då lägger vinden sig plötsligt och myggen dyker upp överallt. Men jag får upp tältet och hinner gå ner till bäcken för att hämta vatten & tvätta av Max (som inte fattar varför man ska behöva gå på brädor när man kan springa i all härlig lera man hittar på vägen) innan det börjar regna. Jag är sugen på en topptur på helags dagen efter och hoppas att vädret ordnar upp sig. Saknar förra tjejens sällskap och funderar på om jag har med mig tillräckligt med papper för dagboksskrivandet.

Dag 2 tors 7/7

Jag vaknar tidigt efter att ha sovit uselt inatt. Det blåser lite gran så det är hyffsat myggfritt. Så det får bli frukost ute idag. Helagstoppen ligger insvept i tunga moln och jag börjar fundera på om jag ska ge mig av mot Sylarna. Jag får ju en chans till på hemvägen igen. Efter ett tag börjar molnen spricka upp och jag ser att folk börjar ge sig av mot toppen. Så jag packar ihop lite mellanmål och vatten och ger mig iväg efter att Max har fått i sig sin mat. Jag går upp på Norra sidan. Det är bitvis brant men mycket vackert med en underbar utsikt på vägen. Sista biten är det väldigt stenigt och Max tycker att det är rätt besvärligt imellanåt. En mindre hund hade inte haft det lätt, men hade ju kanske gått att bära. Väl uppe så möts jag av klart väder & en grym utsikt. Fyller på med lite energi och njuter av att bara vara där. Skriver några rader i gästboken innan jag ger mig av neråt på södra sidan. Märker rätt snabb av mina dåliga knän på nervägen och får ta det väldigt lungt. Detta är en rätt så tråkig väg om man jämför med norra sidan. Tillbaka i tältet är det mat som gäller för oss båda. Kryper in i tältet övertygad om att klockan är minst 6-7 men den är ju inte mer än kvart i 3. Jag slummrar till några timmar innan det är dags för mer mat.

Det går lite bättre att vara ensam idag. Man pratar ju lite med folk man möter under dagen. Har träffat ett trevligt par med en liten pojk några gånger idag & igår. Jättetrevliga människor. Annars har jag träffat många knepiga och smådryga människor idag.

Jag siktar på att ta mig ungefär halvvägs till Sylarna imorgon. Jag får ta det lite lugnt med vä knät och går så långt jag känner att jag orkar.

Dag 3 fred 8/7

Vaknar klockan 8 & äter frukost i lugn & ro. Det har regnat lite på morgonen men inte så farligt. Jag packar ihop och ger mig sakta av mot Sylarna. Det är rätt så lättgånget till att börja med. Vi kommer inte mer än några km innan vi stöter ihop med en flock på säkert 150 renar. Detta tycker ju Max är riktigt spännande. Det börjar dra in tunga svarta moln och jag passar på att ta luch innan det börjar regna, men det kommer inte mer än någre droppar.

Handölan blir hela tiden större och jag känner hur fiskesuget börjar komma krypande. Några km innan Mieskentjakke ser det riktigt lovande ut. Men mitt dåliga minner säger mig att leden följer ån en bra bit till vilket givetvis inte var fallet, så det blev inget fiske den kvällen. Mötte ett gäng med 4 tjejer runt 35-40 års åldern som var riktigt trevliga. Dom berättade att det var några med hundar som hade lagt beslag på raststugan i Mieskentjakke. Så när jag väl kom dit och såg att dom fortvarande var där så gick jag en liten omväg runt. Jag visste inte att men fick sova i raststugorna? Jag hade tänkt mig att gå lite längre än så men kände att det var dags att hitta nått bra ställa att sätta upp tältet på. Klockan var då 2 och jag fortsatte efter leden några km till. Kände att det började komma några regndroppar, och en snabb blick mot Helags sa att det började bli bråttom att få upp tältet. Hittade plats som fick duga och fick upp tältet. Så fort det var uppe och vi hade gått in började det regna. Passade på att ta ett litet dopp i bäcken intill tältet och det var inte dumt. Jag har hört dom första ljungpiparna på denna resa idag. Och även sett de första fjällgenitaliorna.

Max har fått ett skavsår på vä framben. Det är inte så stort men det har börjat vätska sig. Han skaver nog i den nya selen. Jag fick nänligen ut en ny klövjeväske på garantin dagarna innan vi skulle åka och hann aldrig gå in den riktigt. Jag gjorde ett skydd för frambenet av en strumpa som jag klippte upp i tåändan och kunde knyta fast i selen. Får prova imorgon och se om det funkar.

Ska fortsätta mot Sylarna imorgon. Får se hur lång jag kommer. Det beror på Max skavsår. Han har tagit 2 lämmlar till idag trots att jag försöker hindra honom. Dom springer ju i princip in i munnen på honom.

Dag 4 lörd 9/7

Inatt har det regnat & blåst ordentligt, med det slutade framåt morgonen. Packade ihop och gav mig iväg. Det började blåsa ordentligt och när jag gick upp mella Herrklumpen & Fruntimmersklumpen tog det i ordentligt och jag höll på att tappa balansen några gånger. När jag gick ner mot Sylanas fjällstation så blåste det precis lika mycket där. Ingen lä i den dalen. Jag började gå söderut i hopp om att hitta nånstans att tälta. Jag var lite sugen på att prova fisket i Sylälven. Men det blåste så mycket & jag hittade ingen lämplig plats, alltså fortsatte jag tillbaka mot Helags. Den nedersta av sjöarna mellan Herrklumpen & Kläppen inbjuder ju nästan till fiske. Men att kasta en 5g spinnare i den motvinden skulle bara resultera i att jag får tillbaka spinnaren i pannan. Och jag var lite för trött för att orka gå runt för att komma i rätt vind. Jag knallar vidare och hittar en bra plats intill Handölan. Vinden lägger sig och solen tittar fram. Helt perfekt. Sol, varmt och en svag vind som håller myggen borta. Går ner till ån och hämtar vatten. Passar på att tvätta & kolla över fötterna. Jag blir sittandes med fötterna i det nästan ljumna vattnet och bara myser.

Max har varit lite orolig & gnällig idag. Han har varit lite dålig i magen men skavsåret ser inte sämre ut. Senare på kvällen lägger sig vinden lite och jag går ner till ån för att testa ett par kast. Orkar med 15 min innan myggen blir för envetna. Men det resulterar i 3 landade öringar & 1 tappad. 1 av dom var över 25 cm och dom andra var strax under 25. Max verkar lite piggare efter lite mat & vila. Får ha lite koll på homom imorgon. Han nyper 3 lämmlar till idag.

Ensamheten är som bortblåst & jag njuter fullt ut av att vara ensam här med Max. Och jag uppskattar mer & mer att skriva på kvällarna. Det jag saknar mest är väl en rejäl kopp riktigt mörkrostat kaffe & kanske en liten whisky till det..

Dag 5 sön 10/7

Det regnade hela natten och större delen av morgonen. Efter ett akut toabesök inatt började det locka med att kunna gå på dass utan att få hela baken & benen sönderbitna. Så jag började fundera på att dra mig hemåt. Så när vädret blev bättre så gav jag mig av. En fin men mycket blåsig promenad. Det kom några droppar på vägen men jag klarade mig ifrån större regn. Max lyckades i sin lämmeliver rycka sönder spännet till ryggsäckens midjebälte. Det hade jag inte ens tänkt på när jag band kopplet där. Men det var inte så illa och höll ihop ändå. Ungefär halvvägs stötte jag upp 2 ripor med ungar. Det var riktigt härligt att se alla små dunbollar flyga efter hönan. Max tar 3 lämmlar & 1 sork idag. Fan att han ska vara så snabb & dom så närgångna.

Väl tillbaka vid Helags tar jag en lyxig dusch, och hade det inte varit för att Max var ensam i tältet hade det blivit bastu också. Jag köpte mig en pocket på Fjällstationen för att ha nått att läsa. Det blev "Den föraktade falukorven" av Karin Ahlborg. Med tung ryggsäck får man ju leta bland det tunnare böckerna. Den var riktigt bra. Passade även på att ringa hem för att kolla att allt var ok.

Dag 6 mån 11/7

Tar en riktigt rejäl sovmorgon och funderar på vart jag ska ta vägen. Ska jag åka hem eller hitta på nått annat. Eftersom jag ska tillbaka hit om knappt 1 vecka på en fisketur utan hund och med tanke på Max skavsår så bestämmer jag mig för att åka hemåt. Kommer inte iväg fören klockan 1. Vandringen tillbaka mot bilen vid kläppen är smårengning och fylld med mygg. Annars är den rätt så händelselös.

Detta var en riktigt mysig resa som jag gärna gör om, bara jag kan få ner vikten på ryggsäcken rätt så ordentligt. Under 20 kg i alla fall.

2011-08-17 13:47   Minnatur
Man kommer långt med en kopp kaffe, penna och papper... :-)

Härlig vandring.

Hur är fisket där uppe??? Jag är inbiten flugfiskare..!!!

Svar 2011-08-17 23:11   FiddeTheRocker
Fisket är helt ok. Mycket öring över 30cm. Men det är ont om strömmande vatten som är lite större. Det är väl handölan som gäller i så fall. Men det finns mängder av småsjöar med grov fin öring. Lite ojämt fiske bara. Man kan få 5 fin 30 centimetare en kväll och sen inte en fisk på 2 dagar. Trotts samma väder, vind, beten osv. Vet inte varför.

2011-08-17 14:48   niklaz
Jättekul reseskildring så det blir 4 starka stjärnor! Sugen som fasen då jag ska iväg på ripjakt om precis en vecka och har 1½ vecka ledigt. (Du får lite poängavdrag för för att hunden är lös i bagaget, tänk om du krockar. Fixa en bur med evakueringslucka mot baksätet. Halvdyrt men jag hade tur och hittade en skräddarsydd på Blocket).

Svar 2011-08-17 23:15   FiddeTheRocker
Jag har nyss bytt bil, Så därför saknas bur.

2011-08-17 16:04   stjohape
Var i området veckan före midsommar. Och när man ser dina fina bilder blir man sugen att ta en ny tur över fjället.

Svar 2011-08-17 23:19   FiddeTheRocker
Ja man är ju sugen på att åka iväg igen. Det blir nog en kortare 3-4 dagars tur på fulufjället iår också.

2011-08-17 17:55   Rospiggen
Lät som en fantastisk tur. Strongt att gå själv och inte så van men man växer som människa när man inser att man klarar det:)

Svar 2011-08-17 23:24   FiddeTheRocker
Dom gånger solen lös och allt var fint så ville jag bara vara där själv. En helt underbar känsla! Men det var dom gånger som det regnade eller något krånglade, då var det trist att vara ensam. Men jag kommer garanterat att åka ensam flera gånger.

2011-08-18 07:11   aizing
Kul läsning ! Vi är ett gäng på sex st (kan bli 3 till ) som skall upp till Grövelsjön de 1-4 september och klövja med hund .Vi skall gå in i Norge och upp till sylen sedan viker vi till Hävlingen och går tillbaks . Vad jag vill ha reda på är om Max åt upp lämmlarna?

Svar 2011-08-18 13:18   FiddeTheRocker
Nej, han fick inte äta upp dom.

2011-08-18 08:24   clavigera
Låter underbart! Har själv en labbe som jag planerar att vandra med men bävar för vikten jag får bära :( Du borde kunna minska rejält med ett mindre tält iaf. Jag letar efter ett lätt 2manna- tips, någon?

Svar 2011-08-18 13:23   FiddeTheRocker
Ja det ska nog gå att få ner vikten lite. Mitt bergans väger 3,1. Det borden nog gå att komma ner under 20 kg. Men det är ju en fråga om att har råd att köpa fin utrustning. Det som väger mest är ju maten. 9kg för 10 dagar i mitt fall. Och då tyckte jag inte att jag lyxade till det.

2011-08-18 10:49   figgegbg
Tack för läsningen, starkt av dig att gå själv efter uppbrottet med tjejen! tummen upp :)

2011-08-18 10:57   f.eliasson
Stort tack för en inspirerande text! Som sagt, starkt och helt rätt att ge sig av trots uppbrottet. Bland det bästa man kan göra är att vistas med sig själv (och en fyrfoting :) i fjällen.

2011-08-18 13:32   Crimper
Inspirerande läsning! Hunden är ett sällskap som aldrig sviker:) Få ned vikten under 20 kg ska nog går bra. Räkna med ca ett kg mat per dag. Får du tag i ett lättare tält så sparar du också en del. Sen kan du alltid låta hunden bära en del av dina ombyteskläder för att hålla den vikten stabil över hela vandringen. Tar du hundens mat så kommer du eftersom att få ned ryggsäckens vikt ytterligare.

Svar 2011-08-18 13:44   FiddeTheRocker
Ja under 20 ska nog gå. Ett annat tält på runt 1,5-2 kg, nytt liggunderlag, nytt mikndre kök osv så ska 20 kg vara fullt möjligt. Ev en lättare säck än min Osprey.

2011-08-19 10:33   ollblo
Det är alltid intressant att läsa en berättelse som inte enbart är positiv och där även negativa känslor och tunga tankar anas. Bra skrivet.

Svar 2011-08-19 13:24   FiddeTheRocker
Tackar. När jag förde dagbok så skriver man ju ner vad man känner just då. Positivt eller negativt.

2011-08-19 15:44   evesve
Vad härlig resa det verkar ha varit och att du tog dig iväg ensam också. Det växer man säkert av. Rolig läsning!

Svar 2011-08-20 14:45   FiddeTheRocker
Ja, det var en riktigt bra resa. Alla borde testa att gå ensam, även om det bara handlar om 2-3 dagar. Bara man kommer bort hemifrån och är helt själv. Det var en nyttig upplevelse.

2011-08-19 20:35   fjallpinglan
Mycket trevligt att vovven får följa! :) fint skrivet oxå!

Svar 2011-08-20 14:46   FiddeTheRocker
Det var skitkul att ha med honom. Även om man blev trött på allt lämmeljagande så var det rätt mysigt med en varm go päls på kvällarna.

2011-08-21 13:50   furir
Funderar också på en liknade tur, undrar vad du hade för klövjeväska , kan du rekomendera den?
Hur mycket fick plats, vikt?

Svar 2011-08-21 20:04   FiddeTheRocker
Väskan kommer från RuffWear. Dom har olika storlekar på sina väskor & den här rymmer 13liter. Den inehåller även 2 inre fickor med vattenblåsor på 1 liter vardera.
Jag hade som sagt var 1 söm som gav sig på min första väska, men fick ut en ny på garantin utan problem. Jag har ingen jätte erfarenhet av klövjeväskor men jag tyckte denna funka bra. Den nya han jag aldrig gå in riktigt innan resan så han fick ju ett skavsår på vä armbåge. Men den jag hade tidigare var det aldrig några problem med trotts mycket last.

2011-08-22 15:21   kalalokki
Härliga bilder :-) Hur fiskade du? Spinn eller bara vanligt toppbundet teleskåp?

Svar 2011-08-22 21:01   FiddeTheRocker
Jag hade med mig ett 6 fot shimano forcemaster. Och en shimano sedona 500fd. Körde med spinnare 3-5 gram, mestadels myran spinnare som jag är väldigt förtjust i. Flugfiske kräver lite vana när det blåser, som det oftast gör på kalfjäll.

2011-08-23 01:50   arpoe
Väldigt kul att läsa! Gjorde en liknande vandring med min Golden Retriever i somras nämligen från Kläppen, till Helags, Sylarna, Gåsenstugorna, Helags och sedan tillbaka till Kläppen. Det är väldigt fint, men lite väl mycket människor för min smak. Kan verkligen rekommendera att tälta nere vid Handölån, borta vid Storforsen. Helt fantastiskt verkligen. Dock vet jag inget om fisket i den delen. :) Väldigt fina bilder också!

Svar 2011-08-23 11:45   FiddeTheRocker
Visst är det lite mycket folk. Men det blir samtidigt en liten trygghet när man vandrar själv. Jag var sugen på att gå samma väg som du gjorde men det blev inte så denna gången. Kanske nästa år.

2011-08-27 01:01   pjb
Tack för att du delar med dig :)
Jag har aldrig vandrat i vuxen ålder men vill det väldigt gärna så det är dax snart. Kommer nog få fullt upp med mina 2 Alaskan Malamutar och lämmlarna :)

Svar 2011-08-28 01:06   FiddeTheRocker
Det är bara att hoppas på att det är mindre lämlar när du åker iväg. Det kan variera väldigt från år till år.