Sveriges största fågelräkning till helgen

Den 29 januari - 1 februari drar den stora fågelräkningen ”Vinterfåglar Inpå Knuten” igång. Den genomförs i år för 16:e gången och handlar om att räkna alla fåglar som besöker landets fågelbord och andra fågelmatningar.

Foto: Kent-Ove Hvass

De senaste åren har ca 20 000 svenska hushåll deltagit i räkningen och rapporterat sina resultat. Det stora antalet till trots, utgör dessa 20 000 bara en liten del av alla de svenska hushåll som matar fåglar varje vinter. Fågelmatning är en folkrörelse och betyder mycket även för oss själva. Fåglarna skänker liv och rörelse åt annars mörka och kanske händelselösa vinterdagar.

Alla som har fågelmatningar uppmanas nu att försöka räkna de fåglar som besöker ”de dukade borden” under sista helgen i januari. Uppgifterna rapporteras sedan till BirdLife Sverige (Sveriges Ornitologiska Förening) där en sammanställning görs.

Rapporteringen görs bäst via Vinterfåglars hemsida www.vinterfaglar.se, men det är också möjligt att rapportera via en gratis-app liksom via post på ett särskilt rapportkort. Notera att rapporteringssidan på internet öppnas först när räkningen startar – 29 januari.

Räkningen inleds fredagen 29 januari och avslutas måndagen 1 februari. Under fredagen och måndagen kan även förskolor, skolor, arbetsplatser medverka. Nytt för i år är att det anordnas en tävling mellan landets grundskoleklasser om att mata och räkna fåglar: https://birdlife.se/grundskoleelever-inbjudna-till-tavling-i-att-mata-och-rakna-faglar/

Också nytt för i år är att det går att se ”live-streaming” från fem olika fågelmatningar under lördagens förmiddag. Detta sker i Facebook-gruppen Fåglar Inpå Knuten med drygt 105 000 medlemmar. Det kommer att sändas från Skåne, Göteborg, Stockholm, Dalarna och Norrland.

Med ”Vinterfåglar Inpå Knuten”, som denna fågelräkning kallas, får BirdLife Sverige in ett stort material med spridning över hela landet. Varje år presenteras såväl en nationell topplista som regionala listor. Med undantag för att talgoxen alltid toppar den nationella listan, varierar ordningsföljden mellan fåglarna en hel del, bland annat på grund av väder och snöförhållanden. Men räkningen har även en mera allvarlig bakgrund. Under de 15 år som räkningen pågått får man in nya värdefulla kunskaper om våra vinterfåglar och hur ett förändrat klimat påverkar deras liv.

Redan söndagen 31 januari beräknas man komma med preliminära resultat från årets räkning.

2021-01-30 20:18   MonicaKa
Extremt krånglig och märkligt strukturerad app. Synd tror jag, många ger nog upp.

2021-02-09 15:51   ulindh
Jag har inte provat appen men på hemsidan var det väldigt enkelt att rapportera.

Svar 2021-02-09 18:42   MonicaKa
Jag gav inte upp, men appen var inte enkel att använda. Kanske borde jag ge Birdlife lite feedback, att de kan kolla i AppStore / Google Play etc så får de nog en del att arbeta med som folk har fastnat.

2021-02-09 20:15   ulindh
Ja det tycker jag du ska göra, om de vill att fler ska hjälpa till så ska det ju vara minst lika enkelt i appen som på webben.

Den 9 september är det Vandringens dag och det finns flera guidade vandringar att anmäla sig till. 1 kommentar
Sörmlandsledens jubileum firas med folkfest och aktiviteter året ut.
Outdoor Festival Sthlm arrangeras i slutet på maj och erbjuder flera prova på aktiviteter, föreläsningar och skönt utehäng.
Den 22 maj uppmärksammas Biologiska mångfaldens dag över hela Sverige.