Surfvolontärerna paddlar för barnens rätt till en utbildning!

I år arrangerar Föreningen Sandshoe för tredje året i rad ett insamlingsevent i form av paddellopp runt Bockholmen. Sandshoe är en ideell organisation som kombinerar surfing med välgörande insatser för mindre privilegierade barn. Tävlingsdeltagarna i Sandshoe Paddle Battle betalar en anmälningsavgift och de sponsras av vänner och bekanta som skänker ett valfritt belopp per fullbordat paddelvarv. De tävlande tar sig fram på olika farkoster runt en snitslad bana i vattnet och de insamlade medlen i år kommer att gå till inköp av datorer till de skolor Sandshoe stödjer i Ecuador och i Ghana. En av skolorna är högstadieskolan 13 de Diciembre som är en av de viktigaste utbildningsinstanserna i Las Tunas i Ecuador. Här saknas grundläggande utbildningsresurser och förhoppningen är att bidra till förbättrad undervisningsförhållanden med hjälp av datorerna.

Eventet på Bockholmen bidrar till att öka kännedomen om föreningen Sandshoe och de frågor föreningen vurmar för. Deltagarna gör en välgörande insats och tävlar samtidigt om ärofyllda titlar, ett evenemang i sann Sandshoe-anda där man med sporten i centrum ger möjlighet att göra gott för mindre privilegierade. Under dagen firar Sandshoe sitt 5-årsjubileum och hoppas att extra många tävlingsdeltagare tar sig till Bockholmen för att slå förra årets siffra av insamlade medel på drygt 15000 kronor. Medel som gått till att helrenovera ett 13 de Diciembre:s mycket nergångna klassrum.

”Jag är oerhört glad att vi för tredje året i rad arrangerar paddelloppet ihop med Bockholmen. Det finns ett stort engagemang bland surfarna och det märktes förra året när folk åkte ända från Umeå för att delta. Sen hade ju Martin en titel att försvara och jag hoppas verkligen att han kommer i år också”, säger grundaren Erik Lau som under sina resor världen över på jakt efter bra vågor mötte många barn som levde under svåra förhållanden. Det var därför han grundade Sandshoe, för att kombinera sitt största intresse surfing med välgörenhet och volontärarbete.

Förra - och förrförra - årets vinnare av titeln Mest insamlat, Martin Bylund har sina vänner att tacka för framgångarna. "Jag måste säga att egentligen så var det ganska lätt för mig, det är mina vänner som man ska bli imponerad av. Okej, jag har lyckats paddla en hel del varv vid Bockholmen men framförallt så är det mina vänner som ställt upp och stött mig med pengar per paddlat varv”. Martin nådde sina framgångar på en Fanatic tolv fots vindsurfingbräda.

Under dagen kommer dessutom det svenska surfförbundet att återigen dela ut två ungdomsstipendier om vardera 1000 kronor till en tjej respektive en kille mellan 10 och 16 år som vill utveckla sin vågsurfing.

Mer om eventet

Följ guiden för att klä dig rätt för kallvatten. Perfekt guiden för kite- och vindsurfaren.
Nyligen besökte han Bretagne i Sydvästra Frankrike... En vanlig resa med familjen. De bodde som man gör i 40 års åldern.. på hotell och i hus... När de befann sig där nere poppade en mycket märklig ... 2 kommentarer