Artiklar > Sommarens fotoutrustningstips

Sommarens fotoutrustningstips

Sommaren är sedan länge planerad med många naturbesök och kanske någon resa. För den fotointresserade är kameraväskan en given del av packningen. Här kommer Serkan Günes utrustningstips (och framför allt vad som tåls att lämna hemma) inför sommarens fotograferande.

Kamera

Egentligen spelar det ingen roll vilken kamera man har, så länge man tar fotograferingen på allvar. Det mest optimala är förstås att ha en systemkamera, eftersom man har möjlighet till manuella inställningar. Med hjälp av baskunskaper om ISO, bländare och slutartid kan kameran verkligen bli ett verktyg i bildskapandet. Här ges möjlighet att ta bilden som man föreställt sig den. Detta till skillnad från kamerans autoläge-bilder som ofta innebär besvikelse. Dessutom finns ett stort utbud av objektiv med olika brännvidder.

Objektiv

Objektivet är en lika viktigt del av fotograferandet som kamerahuset är, eftersom det är valet av brännvidd som bestämmer bildens perspektiv. Således kan sägas att bildskapandet börjar med valet av brännvidd. För fotograferande av landskap är vidvinkelobjektivet ett kraftfullt verktyg. Det ger en möjlighet att få med de fina detaljerna i förgrunden utan att behöva göra avkall på den storslagna miljön i bakgrunden. Vidvinkeln är det objektiv som Serkan väljer när han bara har rum för ett enda i sin packning. I vanliga fall har han dessutom alltid med sig ett normal- och ett kort teleobjektiv. Är man i besittning av en zoomoptik som täcker dessa tre brännvidder, funkar det förstås bra. Serkan personligen använder ingen zoomoptik eftersom fasta objektiv generellt håller högre prestanda och kvalité.

Filter

Ett filter som är bra att ha med sig i sommar är polarisationsfiltret. Pol-filtret förstärker eller tar bort reflektioner i vattenytor, lättar upp skuggor och dämpar ljusa himlar. Det är, för övrigt, det enda filter som Serkan använder.

Om man inte är ute efter effekten som uppnås av att fotografera med långa slutartider i det starka mitt-på-dagen-ljuset, är det omåttligt populära gråfiltret ingen nödvändighet. Istället kan man ge sig ut med kameran när det är mulet eller morgon- och kvällstid. Då har man mjukt ljus, mildare kontraster och högre färgintensitet i naturen.

Stativ

För landskapsfotografen är stativet den högra handen. Stativet tillåter användning av kamerans lägsta ISO, vilket ger högst detaljrikedom, och valfri bländare utan att man behöver bekymra sig om slutartider. Serkan fotar uteslutande med stativ.

Avslutningsvis

Utrustningen måste övas in på hemmaplan. Särskilt om man planerar att använda den på en specifik resa eller utflykt. Detta gäller allt från kamera till stativ. Med inövad utrustning kan man koncentrera sig på det viktiga i bilden: ljus, komposition och känsla.
 

Glad fotosommar!
önskar Serkan Günes genom Moa Grankvist

 

 

Logga in för att kommentera
 Glömt namn/lösen?
2014-07-11 22:49   Elvah
Vilken intressant artikelserie!

Jag blir nyfiken på beskrivningen: "Bilderna karaktäriseras av hans kritiska sätt att välja ljus, det som idag blivit hans signum."

Detta skulle jag vilja läsa mer om, hur väljer man ljus kritiskt?
 
2014-07-14 05:56   Didgeridoohan
Trots att jag själv föredrar systemkamera måste jag opponera mig mot frasen: "Det mest optimala är förstås att ha en systemkamera, eftersom man har möjlighet till manuella inställningar". Det finns många kameror som är smidigare att bära med sig som ger möjlighet till manuella inställningar...
 
» Visa även betygsättningar utan kommentar

Hemsida >Om Serkan Günes

Bild: Erik Thor

Den prisbelönte fotografen Serkan Günes (f. 1980, Istanbul), bosatt i Stockholm sedan år 2000, började fotografera vid 22 års ålder. Genom kameran upptäckte han den svenska naturen och det nordiska ljuset.
Serkan gestaltar naturens variationsrika landskap, stora som små. Bilderna karaktäriseras av hans kritiska sätt att välja ljus, det som idag blivit hans signum.

Du kan följa Serkan på hans Facebook och hemsida www.serkangunes.com.

Om boken

Om boken

I huvudet på fotografen Serkan Günes
Det är en fotobok, ett porträtt av en mästerfotograf och en djuplodande handbok i landskapsfotografi. Boken är Serkans fotografiska tänkande sammanfattat i bokform. Texten är skriven av Göran Segeholm, en av Sveriges mest uppskattade och publicerade fotoskribenter. Resultatet av deras samarbete är en bok som lyckas tränga in till de innersta hemligheterna bakom framgångsrikt naturfoto.

Du kan köpa boken till specialpris här

Se även