Sibir 2004

Av: msekse

Høsten 2004, reiser Hans K. Ryen, Sverre Lundemo, Dorthea M. Møgster og Marius Sekse til hjertet av Sibir. I den fraflyttede landsbyen, Mirnoye, skal de bo i fire måneder. Jakt, fiske og fangst vil bli hovedsysselen deres. Samtidig som de skal leve av det naturen kan gi, vil naturen også gi eventyrerne noen av de tøffeste utfordringene de noensinne har opplevd. Mens kulda langsomt fester sitt grep, skal disse fire skaffe mat, takle utfordringene ved å bo sammen under ekstreme forhold, unngå frostskader og få noen vanvittige naturopplevelser.
Høsten skal tilbringes i en hytte i den fraflyttede landsbyen, Mirnoye ved Yeniseis bredd. I dette området begynner snøen å legge seg tidlig, og vi må være klare for Kong Vinter allerede i september. Det innebærer at vi må hugge ved, fiske, fange og jakte nok til å legge opp et matlager før vinteren kommer og kulda setter inn. Samtidig som dette skal gjøres, tar vi oss fri noen dager for å dra på overnattingsturer rundt omkring i området. Det fine med en tilværelse som dette er at vi kan bygge opp matlageret samtidig som vi er på tur.

Etter hvert som vi opparbeider oss gode lagre av både ved og mat, vil vi prøve å øke turintensiteten. Samtidig som dette, synker som kjent temperaturene ute, og godt utstyr som tåler ekstrem kulde vil være helt nødvendig. Temperaturer ned mot -50º C må man i visse tilfeller regne med.

Les mer på www.sibir2004.com

Sommaren 2013 gjorde André tillsammans med en god vän ett försök att bestiga Pik Lenin i Pamirbergen. Dåligt väder tvingade dem att avbryta ... 1 kommentar

Höjdarjobb

Mikke Erikssomn beskriver bergsguidens vardag. 1 kommentar
Artikeltävlingens sista bidrag kom på delad fjärdeplats - Bestigning av Store Austabotntind i Norge - Arla morgon och bilfri väg. Troligen ligger ... 3 kommentarer
Efter försöket att bestiga Carstensz Pyramid på Nya Guinea, vände Olof och Martin fören mot Darwin i Australien, samt ställde siktet på Mt. ... 2 kommentarer