Shisha Pangma Ski Expedition 2004

Det finns 14 berg i världen som är högre än 8000 meter. Shisha Pangma i Tibet, med sina 8012 meter, är ett av dom. Skidåkaren Fredrik Ericsson kommer under hösten 2004 att försöka bestiga Shisha Pangma för att sedan åka skidor utför berget.

BergetShisha Pangma är 8012 meter högt och ligger i Tibet. Det är den enda 8000 meters topp som ligger helt i Tibet. Den klättrades för första gången av en Kinesisk expedition 1964 och än idag har ingen Svensk satt sin fot på toppen.

Fredrik Ericsson är uppväxt i Umeå men bor numera i Chamonix i Frankrike. Han har de senaste åren spenderat mycket tid i Hurrungane i Norge och har där åkt skidor utför linjer som tidigare bara har bestigits av klättrare. 2003 klättrade han upp och åkte skidor utför det 7495 meter höga berget Peak Somoni i Tadzjikistan.

ExpeditionenFredrik reser med flyg till Katmandu i Nepal den 29 augusti 2004, därefter med bil över gränsen till Tibet via Zangmu och Nyalam till Shisha Pangma Base Camp på 5000 meters höjd. Efter några dagars acklimatisering fortsätter han till fots upp till Advanced Base Camp som ligger på 5600 meters höjd. Det kommer att vara hans hem under en månad och därifrån startar klättringen på Shisha Pangma. För att acklimatisera sig till höjden kommer han att göra kortare turer till högre höjd. Någon gång i slutet av september kommer Fredrik via läger på 6700 m, 7000 m och 7400 m försöka nå toppen av Shisha Pangma, 8012 m. Han kommer att klättra helt på egen hand utan extra syrgas och hjälp av bärare. Väl på toppen väntar den största utmaningen för Fredrik, då han ska åka skidor utför berget.

Fredrik har möjlighet att bli första Svensk på toppen av Shisha Pangma.
Han kan även bli första svensk som åker skidor utför ett berg högre än 8000 meter.

Första rapporten31/08/04 Kathmandu

Nu är jag i Kathmandu, Nepals huvudstad. Jag kom hit igår efter att ha flugit från Geneve i Söndags morse, via Paris, Doha i Qatar till Kathmandu. Med på
flygningen var även Tomas Olsson och Tormod Granheim som också ska till Himalaya för att klättra och åka skidor. Här i Kathmandu gör jag de sista
förberedelserna före jag lämnar
civilisationen. Köper mat, chokladkakor, Gas mm. En man vid namnet Loben Sherpa och hans organisation Arun Treks hjälper mig med all logistik här i Nepal och Tibet. Idag tog han med mig på seightseeing i Kathmandu. Det är en intressant stad. Många fina monument och trevligt folk men trafiken är inte
från denna värld, bilar, motorcyklar, cyklar och folk överallt.

Imorgon reser jag norrut till Zangmu som ligger på gränsen till Tibet. Dagen efter vidare till Nyelam som ligger på 3500 meters höjd. Där stannar jag ett
par dagar för acklimatisering för att sedan åka upp till baslägret som ligger på 5000 meter.

Andra rapporten 9/4Efter att 12 Nepaleser blivit dödade i Irak sa bröt stora demonstrationer ut i Kathmandu. Av säkerhetsskal sa stängde myndigheterna i Nepal alla vägar och butiker och man utfärdade utegångsförbud i Kathmandu. Detta medförde att jag fick två dagar på hotellet och att vi inte kunde lämna Kathmandu som planerat för att åka upp till Tibet.

Till slut öppnades vägarna några timmar i fredags morse och vi kunde lämna Kathmandu. Det var en ca fyra timmars resa upp till gränsen på risiga grusvägar. På ett ställe hade det varit ett jordras som totalt förstört vägen.

Som tur var så var Nepaleserna förberedda på detta och vi tog våran packning och bar den förbi jordraset till väntande bilar och bussar. Sen var det bara att fortsatta resan. Gränsen till Tibet ligger på 1770 meters höjd vid en bro som heter Friendship Bridge. I stället för orginalplanen att stanna i Zangmu, en liten by vid gränsen, så fortsatte vi till en by som heter Nyelam som ligger på 3600 meters höjd. Där
är jag nu.

Jag kommer att stanna här några dagar för acklimatisering, göra kortare vandingar på kullarna i närheten. Normalt sett kan man se Shisha Pangma från
dessa kullar, men än så länge har det varit moln och dimma så jag har inte sett något. Förhoppningsvis klarnar det upp imorgon så att jag far en liten vy
av berget. På måndag fortsätter resan mot Shisha Pangma Base Camp.

/Fredrik

portratt

Till Fredriks hemsida

Sommaren 2013 gjorde André tillsammans med en god vän ett försök att bestiga Pik Lenin i Pamirbergen. Dåligt väder tvingade dem att avbryta ... 1 kommentar

Höjdarjobb

Mikke Erikssomn beskriver bergsguidens vardag. 1 kommentar
Artikeltävlingens sista bidrag kom på delad fjärdeplats - Bestigning av Store Austabotntind i Norge - Arla morgon och bilfri väg. Troligen ligger ... 3 kommentarer
Efter försöket att bestiga Carstensz Pyramid på Nya Guinea, vände Olof och Martin fören mot Darwin i Australien, samt ställde siktet på Mt. ... 2 kommentarer