Rapport från Laponiaträffen 2015 - Isklättring

Träffen blev mycket lyckad med över trettio isklättrare från hela Sverige. Här följer en kort sammanfattning av träffen.

Av: jonahsenften

Så var årets upplaga av Laponiaträffen i Stora Sjöfallet över. Stora Sjöfallet är en nationalpark på 127 tusen hektar som ligger mellan Gällivare och Jokkmokks kommuner. Här erbjuds varierad isklättring, från långturer mellan WI3 och WI5 till enrepors WI2 till WI6 och oändligt med möjlighet till olika mixade turer och alpint. Det finns även ett stort utbud av riktigt fina toppturer och offpiståk.  Akka-massivet ligger bara några mil från anläggningen, enligt mig sveriges vackraste fjäll med Sveriges längsta fallhöjdsåk! Träffen blev mycket lyckad med över trettio isklättrare från hela Sverige. Även Girls Get Higher kom till träffen och höll i olika clinics med inhyrd instruktör för tjejerna både fredag och lördag vid småfallen. Här följer en kort sammanfattning av träffen ur vårt perspektiv.

Torsdag morgon lämnade Fullcrimps redaktion Älvsbyn i Norrbotten med destination Stora Sjöfallet. Vid den skyltade korsningen in mot Sjöfallet begärde vår ständige fotograf Jonah att vi skulle stanna och filma lite, vilket säkert roade plogbilschauffören som såg oss köra genom korsningen gång på gång tills tagningen blev som det var tänkt. Även självaste fotografen fick dra på smilbanden första gången vi körde förbi när Anton var medvetet tung på foten och vi tog korsningen med en riktig Norrländsk sladd vilket höll på resultera i en kraschad drönare. Det är tur att Jonah är flink med spakarna och lyckades hålla P2:an luftburen!

Väl framme vid anläggningen var det blåsigt och småregnade lite men i övrigt bra förhållanden. Vi valde att gå på Grevinnan trots att klockan var ganska mycket. Vi fick även lägga ett nytt spår för anmarschen då det spår som redan var draget såg lite tvivelaktigt ut i blockterräng. Men snart var vi pårackade, klättrade en pitch och resten löpande upp till huvudväggen. Jag ledde runt 30 m upp på huvudväggen innan vi valde att skjuta ut oss och vända då vi placerat oss lite dåligt och all is studsade ut på Anton som stod och säkrade. Vi fick lämna dom sista 60 metrarna oklättrade till en annan gång. Sen tyckte vi nog att vi redan hade gjort oss förtjänt av var sin öl, så inga sura miner trots utebliven urtoppning.  Kvällen bjöd på bastu och sällskap av våra stugkamrater Anders, Joakim och Johannes som hade startat från Stockholm och Luleå samma dag.

Fredagen startade tidigt med att vi gick på Mjuka lavinkyssar, medan Anders, Joakim och Johannes valde Nästan alpint. Efter att ha anlagt ett mycket prydligt spår i svårnavigerad terräng fick vi en väldigt fin tur på fyra replängder där vi hade årets alla väder samlade på 240 m. Solsken, storm, snö, dimma, varmt, kallt och en hel del spindrift.

Efter nedstigning väntade en kock som Stora Sjöfallets Fjällanläggning skickat ner till bastun för att laga egenrökt souvas över öppen eld på muorrikkan. Kan ha varit den godaste souvas jag ätit i hela mitt liv! Detta följdes av bastu och bildvisning från GGH och Rick McGregor.

GGH körde under dagen olika clinics för tjejerna i småfallen under ledning av Eva Rimnäs och Rafael Jensen.

På lördagen valde Anders, Joakim och Johannes att repetera Mjuka lavinkyssar medan vi valde den lite närmare Greven. När vi är halvvägs upp kommer ett sms från Anders: ”Riktigt fint spår! Vi börjar nedstigningen nu!”. Det visar sig senare att intet ont anande Joakim och Johannes hade släppt iväg Anders ”arga snickaren” Nyström löpande, fullrackad med 16 isskruvar och bett honom bygga stand när skruvarna tog slut. Skruvarna tog slut först på toppen av 240-metersturen. Respekt!

Även denna dagen körde GGH olika clinics i småfallen med Eva och Rafael.

Kvällen rundades av med bastu, ljuvlig tvårättersmiddag på anläggningen, bildvisning från GGH och en smygtitt på Jonahs film om träffen.

På söndagen valde många klättrare att åka till Harsprånget (Porjus) för en sista isdag innan hemfärden. Fullcrimp och Team Aronski valde istället att åka till småfallen där Aronski erbjöd en clinic med sina träyxor som vi skrivit om tidigare. Tyvärr blev det inte så välbesökt då många redan hade begett sig hemåt, så en idé vore kanske att lägga clinics tidigare under träffen nästa år.

Vi vill tacka Thomas på Stora Sjöfallets Fjällanläggning för sitt goda mottagande och sin service under Laponiaträffen 2015. Utan Thomas välvilja och otroliga samarbete där han löpande löste varenda problem som dök upp hade vi absolut inte kunnat anordna en så lyckad träff. Hatten av för Thomas och fem stjärnor till Sjöfallets anläggning! Vi ser fram emot ett fortsatt samarbete i kommande projekt! Vi vill även tacka GGH för deras bildvisningar och clinics för tjejerna och sist men inte minst alla klättrare som gjorde denna träff till en av Sveriges största isklätterträffar!

VI SYNS VÄL NÄSTA ÅR!?

För en annan rapport om Laponiaträffen, läs inlägget på Joakim Niklassons blogg Crimpmaster. För mer bilder, kolla in Fullcrimps bildgalleri. Följ oss gärna på Facebook då vi har några roliga projekt framöver, Fullcrimp

2015-03-03 19:14   spacemonkey
Kul och intressant film - grym reseberättelse, tack!

2015-03-03 20:03   Joakim Neander
High5 - suveränt rep

2015-03-30 19:04   HotIce_Flash
Intressant berättelse, jag var där för drygt 15 år sedan och gjorde nytur på träffen. Gott om fina och långa isar på nära håll!

2015-05-04 09:18   Hamed Razzaghi
Kul film

Fårö bjuder på vandring längs vackra sandstränder, häftiga raukar och en hel del tillbakablickar i historien. 6 kommentarer
Vandring på Island. Lederna som vandrades var Laugavegur och Fimmervörduhls. Bergsklättring och glaciärvandring. 3 kommentarer
Nu har Majjen kommit till vägs ände - Stenkällegården - Bergslagsledens sydliga slut. I dessa trakter har ju Bergslagsleden stark konkurrens av ... 6 kommentarer
En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar