Artiklar > Nytt inför 2014 - ISPOmässan i München

Nytt inför 2014 - ISPOmässan i München

Av: petmeu

I en av de stora hallarna med temat ”Sportstyle” finns ett dussin stora, glänsande paviljonger med bara mössor, uppenbarligen en trendmedveten och lukrativ del av sport- och friluftsbranschen. Mitt inne i hallen stöter jag på en liten och enkelt inredd monter med rader av mössor som ser klart annorlunda ut. Såhär på mässans sista dag ser de två herrarna i montern ganska uppgivna ut, den ene sitter och läser en tjock bok och på knagglig engelska berättar de att de är från Nepal, att alla mössor finns i fyra färger och att det inte varit något större intresse för deras utbud.


ISPO är årets största mässa för sport och friluftsutrustning i Europa. Inriktningen är på vintersport och siffrorna är så stora så att det blir svårt att greppa – 2500 utställare, 80 000 besökare, över 100 000 kvadratmeter monteryta. För den som hänger på Utsidan är det mycket som är främmande, som hockeymål, skidslipar, konståkningsdräkter och fitnessmaskiner.

O

O

O

I ett separat område i hall C2 har de tio finalisterna i ISPO 2014 awards sina montrar. Det är nya produkter på marknaden som har testats och utvärderats under tre månaders tid av ISPO och det är såklart en fantastisk möjlighet för nya aktörer att synas. Det är en blandning av högt och lågt, en del produkter är ganska enkla och inte speciellt attraktiva. Men där finns också spännande nyheter.

Den hopvikbara kajaken Oru vann högsta priset ”ISPO Award 2014” och det är en strid ström av besökare som vill titta, ställa frågor och se kajaken vikas upp och ihop. Kajaken finns att köpa i USA och lanseras troligen i Europa 2015. Se www.orukayak.com

 O

Ett annat spännande koncept är Barocook från Korea, ett land med många passionerade vandrare och friluftsmänniskor. Det är ett system av kärl för matlagning där värmen kommer från en kemisk reaktion – man lägger något som ser ut som en tepåse i en ytterbehållare tillsammans med ett par matskedar vatten som snabbt värms och i sin tur värmer maten som ligger i en inre behållare. Även om det finns en del frågor (t.ex. hur gör man sig av med förbrukade påsar) så är det här ett klart alternativ till elda ute eller för all del i sittbrunnen på kajaken eller segelbåten – det är enkelt och kräver ett minimum av pyssel. Se www.barocook.net

Norska Fimbulvetr har tagit fram en snösko som i princip är gjuten i ett stycke plast. Genom att dess geometri varierar får den en mjuk fram och bakdel och en styv mittsektion. Bindningen är också en del av samma plaststycke där man genom att forma plasten i vågor som en bälg gjort att skon kan röra sig som på en skidbindning – fast i två dimensioner. Se www.fimbulvetr.no

Resten av mässan är som sagt enorm. Det är roligt att titta på folk och gissa från vilken aktivitet de kommer – i outdoorshallarna var det många män med skäggstubb och rutig skjorta, bland skateboardåkarna gäller svart t-shirt, hoodie och mössa, bland kinesiska tygtillverkare var det mer traditionell kontorsklädsel. Det finns också cowboyhattar, tjejer i små dunjackor med pälskrage och män som ser ut som övervintrade österrikiska skidlärare från 80-talet.

Nya trender då? En möjlig trend är att olika produkter integreras – där fanns t.ex. den enda chilenska utställaren som visade ett tält där tältbotten är uppblåsbar och blir en madrass (www.rokum.in). Där fanns också mössor med inbyggda hörlurar och skidjackor med en huva som omsluter hela huvudet och har inbyggda skidglasögon.

Alla de vanliga varumärkena är på plats, även de svenska. Det finns också många som är okända i Sverige – speciellt skidor, snowboards och kläder. Produkterna blir också alltmer differentierade och specialiserade för olika aktiviteter. Ett exempel är att Primus lanserade tre olika typer av gas med behållare i olika färger – Power Gas, Summer Gas och Winter Gas (kanske som svar på diskussioner här på Utsidan?). Tuben för vintergas har en innerstrumpa av papper för att förbättra förångningen och därmed fungera bättre i kyla.

O

Produkter som på olika sätt var ekologiska fanns det ganska gott om, t.ex. skidor gjorda av lokalt fällda träd och t-shirts med motiv ritade av skolbarn i Tanzania som trycks på ekologisk bomull. Samtidigt fanns det företag som medvetet eller omedvetet uttryckte en helt annan känsla – till exempel snowboardmärket Ride......





Logga in för att kommentera
 Glömt namn/lösen?
2014-02-17 15:32   Wulfen
Konceptet från Barocook från Korea, är inget nytt koncept! utan en kopia på Trekmates flameless cooking system som funnits en tid... Länk: http://www.trekmates.co.uk/index.php?route=product/category&path=137

Mvh troswe
 
2014-02-17 22:17   petmeu
Hej Troswe,
Googlade runt lite på Trekmate och Barocook nu när jag såg din kommentar. Bägge verkar ha funnits ett tag (Barocook säljs t.ex. av Polarvargen AB i Sverige och bägge säljs av Amazon i USA) så det stämmer att konceptet inte är nytt, annat än för mig och ISPO då....;-)
/Peter
 
» Visa även betygsättningar utan kommentar

 

Logga in

Tips!