Ny generalsekreterare på STF

Av: admin

Magnus Ling blir ny generalsekreterare/vd på Svenska Turistföreningen (STF). Han kommer närmast från rollen som vd för arbetsgivarorganisation Industri- och KemiGruppen. Tidigare har han arbetat bland annat som personaldirektör i skandinaviska och globala organisationer som Statoil, SAS och AstraZeneca.
Magnus har även ett förflutet som vd på Friluftsmagasinet, numera Naturkompaniet och skidområdeschef i Riksgränsen.

– Vi valde Magnus för att han har en passande bakgrund och erkänd förmåga att leda större organisationer. Han har också en lång erfarenhet av franchiseverksamhet och frågor som är viktiga i en medlemsorganisation, säger Torgny Håstad, ordförande i STF.

STF är en av Sveriges största ideella organisationer med cirka 300 000 medlemmar. I verksamheten finns närmare 400 anläggningar som består av vandrarhem, fjällstationer och hotell som är anslutna via franchiseavtal eller drivs av STF i egen regi. STF har även ett 40-tal stugplatser i väglöst land i fjällen. Lokalt anordnas aktiviteter i 82 föreningar.

– STF har för mig alltid varit ett starkt och positivt varumärke och begrepp. Förknippat med hela det fantasiska land Sverige är att uppleva och upptäcka. Det finns ingen motsvarighet till STF i Sverige och att få leda STF är det finaste jobb jag kan tänka mig inom besöks- och upplevelsenäringen i Sverige, säger Magnus Ling.

STFs vision är att få flera att upptäcka Sverige och det var inte bara själva jobbet som lockade Magnus Ling utan även STFs stora aktivitetsutbud. På fritiden befinner sig han gärna på ett par skidor utför eller på längden och sommartid är det flugfiske och havet som lockar mest. Hans senaste och mycket stora intresse är Sjöräddningssällskapet där han som frivillig besättningsmedlem kör räddningsbåt och hjälper människor i Stockholms skärgård året runt.

– Jag tycker STFs programutbud med olika kurser, turer och aktiviteter är fantastiskt och snyggt förpackat! Det finns så mycket att se i Sverige. Jag brukar åka runt på småvägar med en bra karta och upptäcka delar i Sverige där jag inte varit, både nära och långt borta, avslutar Magnus

Magnus är 50 år och tillträder tjänsten till sommaren.

En nattvandring på 30 km i mörker. Från Landskrona till Helsingborg längs med Öresund. 2 kommentarer
Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ... 1 kommentar
Ulf Kvensler har skrivit en psykologisk thriller - Sarek. Du har nu chansen att vinna ett eget exemplar och ett sittunderlag. Chansen är stor då vi ... 1 kommentar
2020 skrev Karl-Johan Piehl här på Utsidan denna guidebok på engelska. Nu kommer en uppdaterad och rejält utökad version på svenska. Var med och ... 1 kommentar